Nieuws

Staat je huis onder water? Hier zijn 10 goede maatregelen

16 juli 2021

Als jouw huis is verwoest door de verschrikkelijke overstromingen, kun je best snel bepaalde acties ondernemen.

In de woning

  • Maak het niet erger! Schakel na een overstroming een vakman in om de elektriciteit te herstellen of de boiler weer in te schakelen. 
  • Om het risico op kortsluiting van jouw elektrische apparaten te voorkomen, moet je stapsgewijs te werk gaan: laat al het water weglopen, maak de toestellen volledig schoon en droog ze vervolgens af. Pas dan moet je proberen ze weer aan te sluiten om te zien of ze nog werken. Doe dit nooit als het apparaat nog nat is! Schakel bij twijfel over de repareerbaarheid van een elektrisch apparaat een onafhankelijke reparateur of een Repair Café in om de omvang van het probleem te beoordelen.
  • Maak foto's van de schade aan het huis, meubels en voorwerpen. Indien mogelijk voordat het water wegtrekt en voordat noodreparaties worden uitgevoerd.
  • Gooi kapotte voorwerpen niet weg. Een deskundige kan ze dan zo nodig onderzoeken. Dit zal het makkelijker maken om je schade te bewijzen.
  • Laat het puin verwijderen en het huis schoonmaken, of doe dit werk zelf. Maar weet dat je verzekeraar deze kosten dekt. Hou dus jouw uitgaven bij en de uren die je eraan besteedt.

Als je hulp nodig hebt

  • Sommige woningverzekeringen bieden hulp in noodsituaties. Je kunt een speciaal nummer bellen en jouw verzekeraar vragen hulp te sturen of zelfs tijdelijk onderdak voor jou te vinden.
  • Je kunt natuurlijk ook de hulp inroepen van de brandweer of de Civiele Bescherming.

Met betrekking tot de verzekering

  • Als je een woningverzekering hebt, meld de schade dan zo snel mogelijk telefonisch, per e-mail of via het schadeformulier van de verzekeringsmaatschappij aan jouw verzekeraar. Je zult de schade pas later moeten bewijzen.
  • Als de schade meer dan € 10 000 blijkt te bedragen, schakel dan jouw eigen expert in om je bij jouw schadeclaim te helpen. Jouw woningverzekering zou normaal gezien een groot deel van zijn honoraria moeten terugbetalen.
  • Heb je geen expert om je te helpen? Maak een lijst van alles wat is beschadigd, met alle mogelijke cijfers en details. Verzamel zoveel mogelijk bewijsmateriaal (aankoopfacturen, voor- en na-foto's...). Als deze documenten niet voorhanden zijn, geef dan een korte beschrijving van de voorwerpen en noteer bij benadering de datum van aankoop.

Heb je extra advies nodig?

Raadpleeg ons dossier "Handleiding na een natuurramp”. Je kunt ook contact opnemen met ons callcenter, dat van maandag tot vrijdag bereikbaar is van 9 uur tot 12.30 u. en van 13 uur tot 17 uur (vrijdag 16 uur) op het nummer 02 542 34 34.

Bel ons via 02 542 34 34

Wij wensen je goede moed.

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

reacties

Wees de eerste om te reageren