Nieuws

Banken dragen nu ook je spaarrekening over naar andere bank

08 december 2020

Voortaan kun je je bank vragen om je spaarrekening over te hevelen naar een andere bank. Deze gratis dienst wordt aangeboden door bepaalde banken, maar niet allemaal.

Veranderen van bank is een hele rompslomp. Om de consument een handje te helpen bij het verhuizen van zijn zichtrekening, hebben banken ooit de zogenaamde bankoverstapdienst ontwikkeld. Door een aanvraagformulier in te vullen, vraag je de nieuwe bank om contact op te nemen met je oude bank, om je betalingsopdrachten over te nemen en om partijen die regelmatig overschrijven op jouw rekening zo goed mogelijk op de hoogte te brengen. Je kunt ook je betaalkaarten laten stopzetten, de rekening laten afsluiten en het saldo laten overdragen naar de nieuwe rekening.

Ondanks deze overstapdienst zouden wij liever zien dat klanten hun oude bankrekeningnummer kunnen overdragen naar de nieuwe bank.

Naar onze info over de bankoverstapdienst

Negen banken doen mee

Voortaan is het mogelijk om ook je spaarrekening(en) op deze manier over te zetten. Maar niet alle banken bieden deze dienst aan.

Momenteel kun je de overdracht aanvragen als de twee betreffende banken in dit lijstje staan: Axa Bank, BNP Paribas Fortis, Bpost Bank, CBC, Crelan, Europabank, ING België, KBC en VDK Bank.

Let op voor je getrouwheidspremie

Spaargeld dat twaalf maanden onaangeroerd blijft, geeft recht op een getrouwheidspremie. Bij de betrokken banken bedraagt die premie meestal het wettelijke minimum van 0,10 %. Dat komt neer op € 1 rente per jaar per € 1 000. Heb je een aanzienlijke spaarsom, dan is het misschien interessant om de overdracht nog even uit te stellen tot na de toekenning van de getrouwheidspremie. In het aanvraagformulier voor de overdracht kun je zelf de overstapdatum bepalen (minstens na tien bankwerkdagen en uiterlijk binnen een maand).

Check onze koopwijzer voor spaarrekeningen voor het volledige aanbod aan spaarrekeningen op de markt.

naar onze koopwijzer voor spaarrekeningen

Of simuleer hoeveel je spaargeld opbrengt bij de verschillende rekeningen.

hoeveel brengt je spaargeld op?

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

6 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

30/03/2021

Ik vraag mij af waarom worden geen basis dienstverlening verplicht bij de banken als je jaren altijd goede klant ben geweest ,mag u in een keer niet meer uw uittreksels gaan halen maar moet ze verplicht ofwel elektronisch of via de post die zeker niet te vertrouw is tegenwoordig waar is de klant is koning gebleven en wat met ouders mensen die niet met digitalisering kunnen ??
voor een woning kan het wel vanalles verplichten van normen maar voor de baken niets ?? Ik noem het zeer asociaal en zeker niet klanten vriendelijkheid !

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/04/2021
, Gereageerd:

Dag Freddy, inderdaad, een goeie vraag ... De druk van de banken richting een cashloze en digitale maatschappij wordt alsmaar groter. Wij willen een bevriezing van de banktarieven en een uitbreiding van een basis bankdienst. Sinds februari 2019 berichten wij in de publieke opinie en interpelleren we de autoriteiten over de problematiek van een cashloze maatschappij, de digitalisering van de bankdiensten en de verhoging van de tarieven, vooral voor de zogenaamde manuele verrichtingen. Daarom startten wij in februari 2019 ook een petitie om deze evolutie aan te klagen. Ons pamflet werd ondertussen ondertekend door een kleine 28 000 consumenten die zich achter onze bekommernissen schaarden. Intussen hebben we de petitie aan de regering overhandigd. Lees meer hierover via deze link: https://bit.ly/3sJHYEr  ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/01/2021

Op aanraden van Test Aankoop opende ik vorige week een vision+ rekening bij Santanderbank. Dat ging vlot. Om te activeren diende ik finaal nog een eerste storting te doen. Via de "referentierekening" van een andere bank werd dat in orde gebracht. Na 6 dagen werd het gestorte bedrag terug op de referentierekening geplaatst met de melding: "geweigerd door de (Santander)bank. Er kwam geen reactie op mijn mail aan Santanderbank met de vraag, een poging tot contact via de telefoon werd, na enkele menupunten doorlopen te hebben, in het frans (automatische stem) koudweg opgelegd, om 16.30 h, terwijl de website meldt dat in de week telefonisch contact tot 19.30 h mogelijk is. Voor mij een teleurstelling; Santanderbank heeft definitief afgedaan.

Meld je aan om toegang te krijgen.

23/12/2020

Zeer interessant, maar kan nog beter zodat we de concurrentie nog sneller kunnen uitspelen! Zij geven ons een aalmoes voor ons zuurverdiend geld maar verdienen er schatten aan door leningen te geven aan particulieren en bedrijven. Allemaal gevolg van een rechts en liberaal beleid de laatste decennia.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/12/2020

Heel blij met deze actie !

Meld je aan om toegang te krijgen.

22/01/2021
, Gereageerd:

Op aanraden van Test Aankoop opende ik vorige week een vision+ rekening bij Santanderbank. Dat ging vlot. Om te activeren diende ik finaal nog een eerste storting te doen. Via de "referentierekening" van een andere bank werd dat in orde gebracht. Na 6 dagen werd het gestorte bedrag terug op de referentierekening geplaatst met de melding: "geweigerd door de (Santander)bank. Er kwam geen reactie op mijn mail aan Santanderbank met de vraag, een poging tot contact via de telefoon werd, na enkele menupunten doorlopen te hebben, in het frans (automatische stem) koudweg opgelegd, om 16.30 h, terwijl de website meldt dat in de week telefonisch contact tot 19.30 h mogelijk is. Voor mij een teleurstelling; Santanderbank heeft definitief afgedaan.

Community

Geld & verzekeringen

Gerelateerde discussies