Nieuws

Wij juichen de universele bankdienst toe, maar zien enkele minpunten

22 juli 2021
universele bankdienst

De federale regering en Febelfin, de federatie van banken, hebben een akkoord bereikt over de invoering van een universele bankdienst. Wij zijn daar heel blij mee omdat we het altijd al hebben opgenomen voor de klanten die niet mee zijn met de doorgedreven digitalisering. Maar het initiatief gaat niet ver genoeg.

Iedereen digitaal, ook voor bankzaken is die trend niet meer te stuiten. Bankkantoren worden gesloten, geldautomaten worden weggehaald, er zijn almaar minder toestellen beschikbaar om rekeninguittreksels af te printen, manuele bankverrichtingen worden steeds duurder … 

Voor de meeste consumenten is digitaal bankieren geen probleem. Maar er zijn nog altijd honderdduizenden Belgen die niet vertrouwd zijn met het materiaal nodig om hun rekeningen volledig digitaal op te volgen of die daar gewoonweg niet de middelen voor hebben. 

Wij staan daar al lang voor op de barricaden

In 2019 lanceerden wij een petitie waarin we de digidwang van de banken aan de kaak stelden en pleitten voor een universele bankdienst voor consumenten die daar nood aan hebben. We zamelden een kleine 28 000 handtekeningen in. We overhandigden het pamflet begin dit jaar aan minister Dermagne en aan staatssecretaris De Bleeker. 

Maar ook verder in het verleden zijn wij al opgekomen voor de consumenten. In 2003 werd op onze vraag de basisbankdienst ingevoerd. Dat om te voorkomen dat een bank een zichtrekening kon weigeren toe te kennen aan iemand die er nog geen had. 

De universele bankdienst die er nu komt, heeft tot doel mensen die op een andere manier dreigen te worden uitgesloten, de kans te bieden om tegen een redelijke prijs toegang te hebben tot een bank. Dus ja, dat is zeker een grote stap vooruit. Maar …

Toch zijn we teleurgesteld

Op basis van een charter dat naar verluidt door elf banken is ondertekend, zullen klanten die dat wensen, voor maximaal € 60 per jaar een zichtrekening mét een debetkaart kunnen krijgen die niet 100 % digitaal is. 

Het zal met die rekening mogelijk zijn om per jaar 60 manuele verrichtingen te doen en 24 keer geld af te halen aan een geldautomaat van de bank in kwestie. Ook rekeninguittreksels printen maakt deel uit van het dienstenpakket als de bank dat aanbiedt. Wat er niet onder valt, is het opsturen van de uittreksels, daarvoor moet een "redelijk tarief" worden toepast. 

Wij betreuren drie belangrijke aspecten:

  • € 60 per jaar voor een zichtrekening kan redelijk lijken, maar bijna de helft van de banken biedt nu al voor minder dan die prijs een product aan dat geschikt is voor dat klantenprofiel. Volgens onze berekeningen hebben Argenta, Axa, Beobank, Bpost Bank, CBC KBC, Europabank en VDK Bank een rekening vanaf € 30.
  • 24 afhalingen per jaar aan een geldautomaat van de bank in kwestie is te beperkt, zeker nu er almaar minder van die toestellen en almaar minder bankkantoren overblijven. Men zou daarvoor aan eender welke geldautomaat terecht moeten kunnen.
  • Het probleem van het printen van de rekeninguittreksels is verontrustend om dezelfde reden: er zijn steeds minder bankfilialen en printers. De verzending van de uittreksels is niet alleen niet in de prijs begrepen, ze kan ook duurder uitvallen dan de waarde van de postzegels. Dat zet de deur voor hogere kosten.

Vind de beste zichtrekening voor jou

Wij beschikken over een vergelijkingsmodule waarmee je kunt uitzoeken welke zichtrekening het meest voordelig is voor jou, volgens jouw bankgewoonten.

ZOEK UIT WELKE ZICHTREKENING VOOR JOU DE BESTE IS