Wat is de beste supermarkt volgens Belgische consumenten?
Wat is de favoriete supermarkt van Belgen in 2025? Ontdek de resultaten van onze enquête bij Testaankoop-leden, de factoren die hun mening het meest beïnvloeden en hoe supermarkten scoren op het vlak van online verkoop.
Hoe tevreden zijn Belgische klanten over hun supermarkt?
Welke supermarkt heeft in 2025 de meest tevreden klanten? Om dat te weten te komen, hebben we rechtstreeks gepeild naar het tevredenheidsniveau bij leden van Testaankoop. We probeerden ook inzicht te krijgen in de verschillende factoren die hun perceptie beïnvloeden.
Wat verwacht je van een goede supermarkt?
Consumenten kiezen vaker voor de goedkoopste supermarkten
Van de 18 beoordeelde factoren bleken er 8 doorslaggevend. De prijzen hadden de grootste invloed op de tevredenheid van de ondervraagde consumenten, gevolgd door de wachttijd aan de kassa, de tevredenheid over de gekochte producten, de beschikbaarheid van huismerkproducten en het assortiment.

Kwaliteit van producten en winkelervaring spelen ook een rol
Daarnaast spelen ook de kwaliteit van huismerkproducten die geen voeding zijn, de kwaliteit van verse groenten en fruit en de prijsaanduiding een rol in de algemene tevredenheid van consumenten.
Door de antwoorden en tevredenheidsniveaus voor elk van deze factoren te combineren, wordt duidelijk welke supermarkten in 2025 het hoogste tevredenheidsniveau behalen.
Prijsstrends in 2025: consument geeft gemiddeld meer uit in de supermarkt
Op financieel vlak blijkt uit ons onderzoek dat het gemiddelde bedrag dat supermarktklanten maandelijks uitgeven met 7 % is gestegen. Terwijl respondenten in 2024 gemiddeld € 450 per maand uitgaven, is dat bedrag in 2025 gestegen tot € 482.
Daarentegen lijkt de kloof groter te worden voor mensen die zich in een moeilijkere financiële situatie bevinden. Zij geven maandelijks gemiddeld € 72 minder uit dan het gemiddelde en hun uitgaven zijn ook gedaald ten opzichte van vorig jaar: € 410 in 2025, tegenover € 426 in 2024.
Inflatie en prijstrends in 2025
Het inflatiepercentage in de supermarkten, door ons berekend op basis van een winkelmandje met verschillende producten, bedroeg 5,1 % in juni 2025, toen deze enquête werd gehouden. Sindsdien is de inflatie drie maanden op rij gedaald tot ongeveer 4 %.
Tussen januari 2022 en juni 2025 is ons winkelmandje gemiddeld met 32 % gestegen. Daarom moet de huidige inflatie in perspectief worden geplaatst. Zo blijven de prijzen van kruidenierswaren en zuivelproducten respectievelijk 36 % en 33 % hoger dan destijds.
Hoe hebben we het supermarktklassement in België opgesteld?
Voor deze ranglijst analyseerden we meer dan 18 500 winkelervaringen, verzameld via een enquête bij 4 838 leden van Testaankoop. Zij beoordeelden hun supermarkt op verschillende criteria zoals prijsniveau, productkwaliteit, wachttijden, winkelcomfort, zelfscanmogelijkheden en meer. Op basis van deze feedback gaven we elke supermarkt een eindscore op 100.
Wat zijn volgens jou de beste Belgische supermarkten?
Wat vinden consumenten écht van hun supermarkt? Op basis van duizenden winkelervaringen hebben we een ranglijst opgesteld die verrassende inzichten biedt over prijs, kwaliteit en winkelervaring.
De beste supermarkten van 2025
Uit onze bevraging, gebaseerd op meer dan 18 500 winkelervaringen van 4 838 respondenten, kwam Bio-Planet (Colruyt Group) als beste uit de bus, met een eindscore van 81/100. Ook vorig jaar haalde de bioketen de hoogste score.
Hoewel de prijs vaak de doorslaggevende factor is, zo blijkt uit onze enquête, is dit niet waarmee Bio-Planet zich weet te onderscheiden van de concurrentie (66/100, 7e plaats).
Maar Bio-Planet scoorde wel het hoogst voor een aantal andere factoren:
- het aanbod van biologische producten uiteraard;
- de kwaliteit van de producten wordt bijzonder geapprecieerd, of het nu huismerkproducten zijn of niet;
- de wachttijden;
- de beschikbaarheid van parkeerplaatsen;
- en het comfort van de winkel (ruimte en netheid).
Okay en Colruyt ex aequo
Colruyt en Okay delen dit jaar de tweede plaats met een gelijke score van 78/100.
Net als vorig jaar zorgt Colruyt met zijn prijzen voor de eerste plaats (77/100) in deze categorie.
Okay onderscheidt zich op een aantal criteria: de kwaliteit van de huismerken, de beschikbaarheid van parkeerplaatsen, de ruimte en netheid van de winkels en de wachttijd aan de kassa.
Het podium wordt gecompleteerd door Alvo, dat een score van 77 punten behaalt.
Hoe tevreden ben jij over jouw supermarkt?
Hoe zit het met andere supermarkten in België? Ontdek onze volledige ranglijst hieronder en ontdek hoe tevreden klanten zijn met jouw favoriete supermarkt.
Hoe zit het met online winkelen? De ervaring is namelijk niet hetzelfde voor wie liever niet naar de supermarkt wil en zijn boodschappen rechtstreeks online bestelt. Daarom hebben we ook gekeken naar de tevredenheid van consumenten op dit vlak.
Factoren die de tevredenheid over online supermarkten beïnvloeden
De elementen die de tevredenheid van onze leden beïnvloeden zijn niet dezelfde als voor een fysieke supermarkt.
Hier spelen de klantenservice en de nauwkeurigheid van de levering een doorslaggevende rol. Daarna volgen de beschikbaarheid van tijdslots, het gebruiksgemak van de website, de stiptheid van leveringen en de beschikbaarheid van de producten.
De beste online supermarkten in België volgens onze respondenten
Bovenaan de lijst staat Lidl (76/100), op de voet gevolgd door Collect&Go (Colruyt Group) met een score van 75/100.
Delhaize staat op de derde plaats met een totaalscore van 73/100. Albert Heijn en Carrefour sluiten de lijst af met elk een score van 69/100.