Dossier

Dit moet je weten voordat je op soldenjacht gaat

29 juni 2021
solden

De solden zijn weer in het land. Dat betekent koopjes jagen, maar laat je niet in de luren leggen. Lees hier wat de wet voorschrijft en wat de gangbare commerciële praktijken zijn. Kom alles te weten over start en einde van de solden, onlinekoopjes en kortingen buiten de soldenperiode.

Zowel in de zomer als in de winter worden ons tijdens de solden interessante koopjes gegarandeerd. In theorie, want om echt profijt te doen moet je op je hoede blijven en eventuele verkooptrucjes doorzien. En opgelet: niet alleen bij het begin van de solden is waakzaamheid geboden, je doet er je voordeel mee om vóór aanvang van de solden het winkelaanbod goed te bekijken.

Ondervind je problemen met aankopen tijdens de solden, kijk dan in de laatste paragraaf wat je kunt doen.

Sperperiode

Het eerste wat je moet weten om koopjes te doen, is de aanvangsdatum van de solden. De wintersolden starten begin januari en de zomersolden begin juli. Ze worden voorafgegaan door een wachttijd of sperperiode die een maand duurt. Een periode waarin de winkels geen kortingen kunnen aankondigen, althans wat kleding, schoenen en lederwaren betreft.

De wet staat echter toe dat er tijdens de sperperiode uitverkopen of andere commerciële acties georganiseerd worden. Tijdens die acties zijn prijsverminderingen toegelaten. Het is enkel verboden om ze "solden" te noemen. De laatste jaren zien we het fenomeen van de koppelverkoop alsmaar vaker opduiken: kort voor de officiële soldenperiode bieden veel winkeliers artikelen aan tegen verlaagde prijs, op voorwaarde dat je er minstens twee koopt.

Zomersolden

In België gaan de zomersolden officieel van start op 1 juli (of 30 juni als 1 juli op een zondag valt). Ze lopen tot en met 31 juli. De start van de zomersolden in de winkels valt samen met de start van de zomersolden in de onlineverkoop, althans in theorie, want net zoals bij de wintersolden zijn buitenlandse sites niet onderworpen aan de Belgische wet op de handelspraktijken.

Wintersolden

De wintersolden gaan officieel van start op 3 januari (of 2 januari als de 3e op een zondag valt). De solden lopen tot en met 31 januari. De start van de wintersolden in de winkels valt samen met de start van de wintersolden in de onlineverkoop, althans in theorie, want buitenlandse sites hoeven zich niet te houden aan de Belgische wet op de handelspraktijken.

Garantie op solden

Ongeacht of een artikel gesoldeerd is of niet, je hebt steeds recht op de wettelijke waarborg van twee jaar. Als een verkoper beweert dat dit niet het geval is, houdt hij je aan het lijntje. Een kledingstuk dat tijdens de solden gekocht wordt tegen € 250 i.p.v. € 400 moet je eenzelfde gebruik garanderen. Als het artikel een gebrek vertoont, zoals bv. een rits die na 14 dagen niet meer sluit, mag de verkoper niet weigeren om de garantie toe te passen met het argument dat je het tijdens de solden tegen een weggeefprijs gekocht hebt.

Terugname en omruiling van solden

Een verkoper mag echter wel weigeren om een gesoldeerd artikel in te wisselen of terug te nemen als de reden is dat het je gewoon niet bevalt. Ook voor een niet-gesoldeerd artikel is hij wettelijk niet verplicht om een terugname of omruiling te aanvaarden. Het betreft een louter commercieel gebaar. Maar terwijl dit gebaar in normale omstandigheden algemeen wel toegepast wordt, ziet de verkoper hier in de soldenperiode vaak van af. Hier meer over weten? Lees ons dossier Aankopen terugbrengen: ook tijdens de solden?.

Terugbetaling van solden

Een terugbetaling wordt doorgaans geweigerd door verkopers, en daarmee plegen ze geen inbreuk op de wet. Er is immers geen enkele wettelijke bepaling die stelt dat je je geld moet terugkrijgen als je niet tevreden bent. Verkrijg je toch een terugbetaling, dan is dat louter een commercieel gebaar van de winkel in kwestie, geen algemene regel.

Solden online

Als je tijdens de soldenperiode een online-aankoop doet, heb je het recht om het artikel binnen 14 dagen terug te sturen als het je niet bevalt. De verzendingskosten kunnen je worden aangerekend. Heb je online een product gekocht dat een defect vertoont dat niet in de beschrijving was vermeld, dan kun je het - in dit geval gratis - terugsturen als niet-conforme levering en een nieuw product of een terugbetaling eisen. Lees er meer over in ons dossier Solden op internet: hoe zit het met herroepingsrecht?.

Opgelet voor valse solden

Een vorige enquête heeft onthuld dat huishoudelektro- en meubelzaken, meer dan andere winkels, de kwalijke neiging hebben om de prijs eerst te verhogen om daarna een korting toe te staan. Resultaat: de uiteindelijke prijs is even hoog als de basisprijs.

Waakzaamheid is dus geboden. Je doet er goed aan het terrein te verkennen vóór de solden om de gangbare prijs te controleren en de prijzen online te checken. Aarzel ook niet om de prijs te bekijken die zich onder het nieuwe prijskaartje bevindt. Zo kun je bedrieglijke solden ontmaskeren.

Als je vaststelt dat de prijs die vermeld staat op het nieuwe etiket, hoger is dan de prijs eronder, vraag dan aan de verkoper om de korting op de laagste prijs toe te passen. Aarzel niet om klacht in te dienen als je denkt bedrogen te zijn. Dat kun je doen bij de Economische Inspectie.

Geen referentieprijs meer

In het verleden voorzag de wet op de handelspraktijken en de bescherming van de consumenten dat de verkoper alleen een prijsvermindering kon aankondigen als de nieuwe prijs lager was dan de zogenaamde referentieprijs. Deze referentieprijs werd gedefinieerd als de laagste prijs die toegepast werd gedurende de maand die voorafging aan de eerste dag waarop de nieuwe prijs aangekondigd werd.

In juli 2014 heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie geoordeeld dat een dergelijke maatregel te streng was. De notie van referentieprijs bestaat dus niet langer. Er blijft enkel een algemeen verbod gelden op het bedriegen van de consument betreffende de prijs, zijn berekeningswijze, of het bestaan van een specifiek voordeel dat aan deze prijs gebonden is. Resultaat: willekeur troef!

Hoe kan zonder duidelijk gedefinieerde referentieprijs gecontroleerd worden of er wel degelijk korting wordt gegeven? Of hoe kan gecheckt worden of de handelaar, enkele dagen voor de aankondiging van een (valse) promotie, zijn prijzen niet verhoogd heeft? De promoties moeten voortaan geval per geval onderzocht worden om te bepalen of ze bedrieglijk zijn of niet. Dat maakt onze taak als consumentenorganisatie er niet bepaald gemakkelijker op!

Vragen of problemen in verband met de solden?