Solden in België 2025: terugbrengen of omruilen mogelijk?
Tijdens de soldenperiode garandeert de wet niet systematisch dat je je artikel kunt omruilen of terugbrengen, ongeacht of het om een soldenartikel gaat. In onze gids helpen we je de omruilvoorwaarden beter te begrijpen en welke stappen je kunt ondernemen bij problemen met een soldenartikel.

Dat je een soldenartikel mag terugbrengen of omruilen, is niet wettelijk bepaald
Een verkoper mag zelf kiezen of hij een soldenartikel terugneemt of omruilt
Een verkoper mag weigeren om een gesoldeerd artikel in te wisselen of terug te nemen, gewoon omdat het je niet meer bevalt. Hij is trouwens wettelijk ook niet verplicht om een uitwisseling te aanvaarden voor een niet-gesoldeerd artikel.
Een artikel terugnemen, is een commercieel gebaar
Het betreft een louter commercieel gebaar, want de wet schrijft het niet voor. Maar als dit gebaar in normale omstandigheden algemeen toegepast wordt, ziet de verkoper hier in de soldenperiode vaak van af.
Kijk of er op je kasticket bijvoorbeeld “terugbrengen binnen 8 dagen” staat. In dat geval mag je het dus terugbrengen.
Heb je je artikel online gekocht? Dan gelden andere regels.
Lees ons dossier over omruilvoorwaarden bij online aankopen
Een soldenartikel terugbrengen wegens productiefout
Of het artikel nu in solden is of niet, je hebt sowieso recht op een wettelijke waarborg van twee jaar. Als je een kledingstuk dat normaal € 400 kost voor € 250 koopt tijdens de solden, dan moet je daar dezelfde kwaliteit voor krijgen. Als het kledingstuk een productiefout bevat, moet de verkoper je terugbetalen of het kledingstuk omruilen. Lees meer over garanties hier:
Lees ons dossier over wettelijke garantie
Voorwaarden voor terugbrengen van een artikel
Wanneer je een artikel terugbrengt, kunnen er wel bepaalde voorwaarden zijn voor de staat waarin het artikel moet verkeren. De winkel heeft bijvoorbeeld het recht om te eisen dat het “in de oorspronkelijke verpakking” moet zitten of “niet gedragen” werd in het geval van een kledingstuk.
Vragen of problemen in verband met de koopjesperiode?
- Een probleem? Dien publiekelijk een klacht in via onze klachtenbox.
- Je kunt de experts van onze Adviesdienst opbellen op 02 542 34 34.