Aankopen terugbrengen: ook tijdens de solden?

Deel je ervaringen op onze Facebookpagina
Een winkel is wettelijk niet verplicht om teruggebrachte artikelen te aanvaarden
Een verkoper mag weigeren om een gesoldeerd artikel in te wisselen of terug te nemen, gewoon omdat het je niet meer bevalt. Hij is trouwens wettelijk ook niet verplicht om een uitwisseling te aanvaarden voor een niet-gesoldeerd artikel. Het betreft een louter commercieel gebaar, want de wet schrijft het niet voor. Maar als dit gebaar in normale omstandigheden algemeen toegepast wordt, ziet de verkoper hier in de soldenperiode vaak van af. Kijk of er op je kasticket bijvoorbeeld “terugbrengen binnen 8 dagen” staat. In dat geval mag je het dus terugbrengen.
Heb je je artikel online gekocht? Dan gelden andere regels.
Lees ons dossier over de online solden
Terugbrengen wegens productiefout
Of het artikel nu in solden is of niet, je hebt sowieso recht op een wettelijke waarborg van twee jaar. Lees meer over garanties hier:
Lees ons dossier over wettelijke garantie
Voorwaarden voor teruggave
Wanneer je een artikel terugbrengt, kunnen er wel bepaalde voorwaarden zijn voor de staat waarin het artikel moet verkeren. De winkel heeft bijvoorbeeld het recht om te eisen dat het “in de oorspronkelijke verpakking” moet zitten of “niet gedragen” werd in het geval van een kledingstuk.
Vragen of problemen in verband met de koopjesperiode?
- Een probleem? Dien publiekelijk een klacht in via onze klachtenbox.
- Je kunt de experts van onze Adviesdienst opbellen op 02 542 34 34.