Drones boven de luchthaven van Zaventem en Luik: wat als je vlucht wordt geannuleerd?
Drones hebben het Belgische luchtruim tijdelijk lamgelegd en het aantal incidenten met drones neemt toe. Wat moet je doen als je vlucht wordt geannuleerd vanwege een drone? Wat zijn je rechten als zich een dergelijk incident voordoet?
Recent veroorzaakten drones opnieuw chaos boven België. Het vliegverkeer op Brussels Airport (Zaventem) en de luchthaven van Luik werd dinsdagavond verstoord door drones in het luchtruim. Na een korte onderbreking kon het vliegverkeer hernemen, maar deze vrijdag meldde de luchthaven van Luik opnieuw hinder door een drone.
Ook Brussels Airport liet weten dat tussen de 400 en 500 passagiers getroffen werden door geannuleerde vluchten. Maar wat doe je als je vlucht wordt geannuleerd door een drone? Welke regels bestaan er, en wat zijn je rechten als consument?
Is een drone-incident een geldige reden om je vlucht te annuleren?
Wanneer een drone het luchtruim verstoort en je vlucht wordt geannuleerd, kan de luchtvaartmaatschappij zich beroepen op overmacht. Dit betekent dat er sprake is van een onvoorziene gebeurtenis, zoals aardbevingen, terroristische aanslagen of oorlog.
Wat zijn je rechten als je vlucht wordt geannuleerd door een drone?
Dezelfde regels gelden als bij andere situaties van overmacht. De luchtvaartmaatschappij moet je het volgende aanbieden:
- Terugbetaling van je ticket;
- Omboeking naar je bestemming op een andere vlucht, zonder extra kosten.
In geval van overmacht is de luchtvaarmaatschappij echter niet verplicht jou een schadevergoeding te betalen.
Wat als mijn vlucht wordt geannuleerd door overmacht?
Wat als mijn vlucht wordt geannuleerd om een andere reden?
Drones, stakingen, technische problemen, slechte weersomstandigheden ... Er zijn veel mogelijke oorzaken voor een geannuleerde vlucht. Je rechten kunnen verschillen naargelang de reden van annulering. Meer info hierover vind je in ons dossier over geannuleerde vluchten.
Wat als mijn vlucht wordt geannuleerd?