Antwoord van expert

Soms blijft niets over van een terugbetaling van de luchthaventaksen

04 november 2021
Emmanuelle Cronet © foto: Bart Dewaele

Emmanuelle Cronet deed haar beklag bij ons toen ze na het annuleren van haar vlucht de luchthaventaksen had teruggeëist van Ryanair, maar niks kreeg. Onze expert Anne Moriau legt uit hoe dat komt.

Emmanuelle Cronet (foto) uit Jambes: “Ik had een vlucht geboekt bij Ryanair, maar door het reisverbod dat deel uitmaakte van de coronamaatregelen, kon ik niet vertrekken. De luchtvaartmaatschappij cancelde de vlucht evenwel niet, dus annuleerde ik hem dan maar zelf. Ik meen echter wel recht te hebben op de terugbetaling van de luchthaventaksen. Maar ik krijg geen cent van Ryanair.” 

Het antwoord van onze expert 

Het klopt dat wanneer jij het initiatief neemt om een vlucht te annuleren, je geen recht hebt op de terugbetaling van je ticket, maar je kunt wel van de luchtvaartmaatschappij eisen dat ze je de luchthaventaksen terugstort. Dat is een overheidsbelasting die wordt geheven telkens wanneer iemand het vliegtuig neemt. Als je om welke reden ook niet vliegt, is het je volste recht om de terugbetaling daarvan te eisen.

Het probleem is dat Ryanair in zijn algemene voorwaarden bepaalt dat het bij de terugbetaling van die taksen administratiekosten in rekening brengt. Daardoor bleef in jouw geval geen cent meer over van de terugbetaling. 

Een probleem? Wij kunnen je helpen

Misschien zit je met een andere vraag over reizen. Neem dan zeker een kijkje in het uitgebreide dossier waarin we allerlei vragen over reizen hebben gebundeld.

Heb je nog een ander probleem? Aarzel niet, neem online contact op met een expert van onze Adviesdienst. Je kunt ook elke werkdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (16 uur op vrijdag) bellen naar het nummer 02 542 34 34.

Bel een expert van onze Adviesdienst


Afdrukken Versturen via e-mail
Community

Familie & vrije tijd

mobile

Gerelateerde discussies