Bosbranden op reis: heb je recht op een vergoeding?
Bosbranden kunnen je vakantieplannen flink verstoren, maar wat zijn je rechten als reiziger in zo'n situatie? Welke schadevergoeding kun je mogelijk eisen? De regels verschillen naargelang het gaat om een pakketreis bij een reisorganisator of een zelfgeboekte reis. Ontdek wat je moet doen als je vlucht werd geannuleerd of als je ter plekke vastzit.

Door de klimaatopwarming worden warme landen zoals Frankrijk, Griekenland, Spanje en Portugal steeds vaker geplaagd door bosbranden. Allemaal populaire vakantiebestemmingen in de zomer, waardoor heel wat toeristen hun reis verstoord zien in het geval van zulke branden.
Hoe kun je reageren als reiziger?
Welke reisverzekeringen zijn er?
Pakketreis georganiseerd door een reisbureau: welke schadevergoeding?
Wettelijk gezien heb je als reiziger het recht om het contract van een pakketreis op te zeggen als aan twee voorwaarden is voldaan:
- als de omstandigheden onvermijdelijk en buitengewoon zijn op je bestemming of in de onmiddellijke omgeving;
- en als er aanzienlijke gevolgen zijn voor de uitvoering van je pakketreis.
De reiziger heeft dan recht op een volledige terugbetaling. Bosbranden zouden binnen deze voorwaarden kunnen vallen, maar als leek en vanop afstand is dat niet altijd gemakkelijk te beoordelen.
Bij negatief reisadvies van FOD Buitenlandse Zaken
Als bosbranden op je vakantiebestemming hebben geleid tot een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken, annuleren reisbureaus doorgaans alle geplande reizen naar die bestemming. Ze willen de veiligheid van hun klanten niet in gevaar brengen.
Geen negatief reisadvies van FOD Buitenlandse Zaken
Wat als er geen negatief reisadvies is en de reisorganisator de reis laat doorgaan, maar je zelf toch geen zin meer hebt om nog op vakantie te vertrekken naar die bestemming?
Je kunt dan proberen aantonen dat de bosbrand(en) onvermijdbare en buitengewone omstandigheden zijn met aanzienlijke gevolgen voor de uitvoering van de pakketreis.
Als de organisator die redenering niet volgt, zul je je geld niet meteen terugkrijgen en moet je een geschil starten via de rechtbank of de Geschillencommissie Reizen. Zonder negatief reisadvies van de overheid is het erg onzeker of je je slag thuis zult halen.
Zolang er geen negatief reisadvies is wordt het dus moeilijk. Als je dan toch niet op reis wil vertrekken, zul je annuleringskosten moeten betalen. Die kunnen hoog oplopen naarmate de datum van de afreis nadert (tot zelfs 100 % op de dag zelf).
Reis zelf geboekt: welke vergoeding?
Bij een zelfgeboekte reis zal de vergoeding voor reizigers verschillen, afhankelijk van of de persoon al ter plaatse is of binnenkort vertrekt.
Als je al op je bestemming bent
Neem contact op met de verschillende dienstverleners om je repatriëring te regelen. Wat de verblijfskosten betreft, zullen de algemene voorwaarden van het hotel doorslaggevend zijn.
Als je nog moet vertrekken
Neem zelf contact op met de luchtvaartmaatschappij, het hotel enz. Als de vlucht geannuleerd is, word je terugbetaald. Zo niet, dan kun je eventueel geld terugkrijgen op basis van het gekozen tickettype ("no flex" of "flex").
Wat betreft de verblijfskosten, zullen de algemene voorwaarden van het hotel doorslaggevend zijn. Soms wordt bij een "no show" enkel de eerste nacht aangerekend, maar er bestaan ook (goedkopere) formules die geen annulering en terugbetaling toelaten.
Vragen over het annuleren van een reis?
Als je andere vragen hebt over je rechten bij een geannuleerde reis, met name in geval van overmacht, raadpleeg dan onze online dossiers over dit onderwerp.