Nieuws

"Approved by Tomorrow": discussieer mee over reizen

14 juli 2020

Hoe moet het nu verder na corona? Gewoon terug naar "het vroegere normaal" of net niet? Kunnen we meer duurzame keuzes maken? De hele zomer lang willen we hierover met jou discussiëren, onder de noemer "Approved by Tomorrow". Dit keer focussen we op de reizen.

Ook al is de reissector reeds een beetje weer op gang gekomen, de tijd lijkt voorbij waarin we zonder nadenken op het vliegtuig stappen naar een ver land. Hoe zullen we reizen als het coronavirus eenmaal helemaal onder controle is? Hoe zal de sector evolueren? Kunnen we nog gewoon terugkeren naar « het vroegere normaal”? Of moeten we het voortaan anders aanpakken, met de nadruk op duurzaamheid, zoals we dat recent voor tal van andere aspecten zijn beginnen te doen? We horen graag wat jij daarover denkt. 

"Approved by Tomorrow": jouw stem is cruciaal

Wij hebben de maatregelen die een invloed hadden op consumentenrechten en -patronen van dichtbij gevolgd. Heel wat sectoren werden getroffen en moesten zich aanpassen. Welke lessen moeten we trekken uit de crisis? In welke sectoren zal er het meest veranderen? Daarover willen we discussiëren, met en voor jou.

Onder de vlag "Approved by Tomorrow" willen we jouw stem laten horen over actuele onderwerpen. De hele zomer lang snijden we week na week denkpistes aan over gezondheid, mobiliteit, voeding, fiscaliteit … Je kunt je mening kwijt op de verschillende platforms van Test Aankoop: in onze community’s, via de social media …

We nodigen je uit om jouw voorstellen te delen voor de consumptiemaatschappij van morgen. Want ook in “het nieuwe normaal” sta jij als consument centraal. 

IK GEEF MIJN MENING

Thema 2: Duurzamer reizen

Tijdens de coronacrisis

Toen het duidelijk was dat het coronavirus een wereldwijde pandemie veroorzaakte, gingen in veel landen de grenzen dicht en ging het luchtruim op slot. Voor de talrijke mensen die voor het voorjaar en de zomer een reis hadden geboekt, brak een periode van onzekerheid aan: zouden ze nog kunnen vertrekken, of niet? 

Maar al snel bleek dat het virus niet zomaar zou verdwijnen. Reizen in het voorjaar werden gecanceld, en ook latere reizen kwamen op losse schroeven te staan. Maar hoe moest de reiziger hiervoor worden vergoed? Als consumentenorganisatie waren wij altijd duidelijk: de reis moest volledig worden terugbetaald, zoals het in de Europese wetgeving staat. Maar luchtvaartmaatschappijen legden deze regel naast zich neer en drongen de klant een waardebon op, die ze later konden verzilveren. Dat terwijl heel wat mensen intussen ook in woelig financieel vaarwater waren gekomen en het geld zeker konden gebruiken. Reisorganisatoren kregen zelfs wettelijk het recht om de reiziger te verplichten een waardebon te aanvaarden wanneer zijn reis geannuleerd werd tussen 20 maart en 19 juni. 

Na de coronacrisis

Inmiddels is de zomer begonnen. Hoewel een aantal versoepelingen zijn doorgevoerd, zal het aantal vakantiegangers dat het buitenland opzoekt, toch nog een stuk lager liggen dan normaal. Ook het aantal bedrijfs- en zakenreizen neemt af omdat heel wat bedrijven hebben geïnvesteerd in alternatieven om vanop afstand te werken. De impact op de reis- en luchtvaartsector zal dus wellicht nog een tijdje voortduren of zelfs van blijvende aard zijn. Voor de consument is het niet denkbeeldig dat hij meer zal moeten betalen voor zijn ticket doordat er minder vliegtuigmaatschappijen zijn.

Intussen kunnen mensen die wel naar het buitenland trekken, goede zaken doen. In een poging om alsnog toeristen aan te trekken en de verliezen te beperken, zwaaien hotels en operators met kortingen of gratis overnachtingen. Maar als er een tweede golf van coronabesmettingen zou komen, zal de reissector weer bij de eerste zijn om te worden gesloten.

Veel meer mensen zullen hun vakantie in eigen land doorbrengen, en dat is goed nieuws voor B&B’s, restaurants en hotels in België. Vooral aan de kust en in de Ardennen zal er wellicht meer vraag zijn naar accommodatie, maar ook daar gelden bepaalde coronaregels.

Hoe denk jij dat het reizen verder zal evolueren? Zul je voortaan vaker in eigen land of dichter bij huis op vakantie gaan? Of ben je van plan om zo snel mogelijk opnieuw verre oorden op te zoeken? Voel jij je nog veilig in een vliegtuig of de trein of op de luchthaven of in een station?

Ik neem deel aan de discussie

Hoe kan de reissector duurzamer worden of hoe kun je reizen met meer oog voor het milieu?

Enkele suggesties

  • Kiezen voor een vakantie in eigen land. 
  • De reissector verplichten om voldoende uitleg te geven bij de aanbiedingen zodat de consument een weloverwogen, duurzame keuze kan maken.
  • Een kerosinetaks invoeren. Wij pleiten ervoor om de bijdragen van de consumenten in een speciaal fonds te storten. Vandaag is het al te vaak zo dat belastingen en andere overheidsinkomsten alleen dienen om de structurele budgettaire tekorten bij te passen. Om de betrokkenheid van de consument te verhogen, is het beter zo transparant mogelijk te zijn over het hoe en het waarom van de bijdragen en over waarvoor het geld uit het fonds zal worden gebruikt. We moeten evolueren naar een ander fiscaal model.
  • De CO2-uitstoot van een vliegreis compenseren door bij te dragen aan projecten die inzetten op herbebossing.
  • Met de auto op reis gaan. Als je met een zuinig model rijdt en spaarzaam rijdt, kun je je uitstoot tot een minimum beperken.
  • Met de trein reizen, wat de meest milieuvriendelijke manier van reizen is. Er kan aan die sector staatssteun worden gegeven, en minder aan de luchtvaartsector;