laatst gewijzigd op: 12/09/2020

Approved by Tomorrow

De gezondheidscrisis heeft tal van gevolgen (op korte en lange termijn) voor onze samenleving en onze consumptiepatronen. De afgelopen weken werden er maatregelen genomen die de consument op een of andere manier raken. Test Aankoop verbindt zich er dus toe om de maatregelen te volgen die in deze bijzondere periode reeds zijn genomen en blijft waken over de consumentenrechten terwijl de consument de beste alternatieven krijgt voorgesteld aan de hand van het label Approved by Tomorrow.

Approved by Tomorrow is een reflectiebeweging die moet bijdragen tot een rechtvaardige transitie naar een duurzame toekomst.  Kiezen tussen consument zijn of duurzaam zijn? Nee, bedankt!

Maar om jouw ideeën beter te kunnen verdedigen, hebben wij je input nodig.  Meteen de reden waarom wij je, de hele zomer lang, uitnodigen tussen te komen, mee oplossingen te co-creëren en je mening over de 10 volgende thema’s:

1.    Lokaal consumeren 

2.    Duurzamer reizen 

3.    E-commerce 

4.    Economie, koopkracht en fiscaliteit 

5.    Energie

6.    Gezondheidszorg 

7.    Mobiliteit 

8.    Digitalisering 

9.    Sparen 

10. Belasting op koolstof 

Deel je mening hieronder of onder de specifieke post.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

14 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

12/09/2020

Zoals Willy zegt : ze vinden altijd wel iets om de belastingen op te drijven. En zo lang we hen geloven, zo lang blijven ze het spel spelen. Hun dorst naar geld en macht stopt niet. Multinationals betalen m.i. geen belastingen. Zij dirigeren wel onze politici en sponseren of bezitten de media. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.....

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2020

Momentje : een CO2 taks ? Laten we stellen dat de vliegtuigtickets met 10 % stijgen en we noemen dit CO2 taks. Gaan we dan minder vliegen ? Nee, vakantie is heilig en we besparen desnoods wel op iets anders. Er zijn verdorie mensen die lenen om op reis te kunnen gaan, zij lenen dan wel iets meer. Wat gaat er nu met dat extra geld gebeuren ? Schenken we dit aan moeder natuur, zodat zij de CO2 uit de lucht plukt ? Gaat de overheid hierdoor meer investeren in bijvoorbeeld windmolens of zonnepaneelweiden ? Zeker niet. Wat voor zin heeft die CO2 taks dan voor het milieu ? Laat ik er dan nog aan toevoegen, dat CO2 helemaal niet het probleem is, maar wel de SOx, NOx, fijn stof en roet dat via de verbranding van kerosine ( en andere brandstoffen) de lucht in gaat ! Het is echter moeilijk aan het publiek te verkopen van gifgassen-emissierechten als een te verhandelen item te hebben. Co2 emissierechten zijn dan weer veel meer salonfähig. Indien iemand begint over het IPCC; zoek eens op wie en wat het non gouvermentele NIPCC is. Parels voor de zwijnen, zoals steeds.

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/09/2020
, Gereageerd:

Een maatschappij in transitie is meer dan windmolens plaatsen en zonnepanelen installeren. Er is zoveel meer om hernieuwbare energie op te wekken. Beginnen doe je in ieder geval met zinloos verbruik van energie weg te knippen. Wie leest er 's nachts nog lichtreclame ? En dat belastingsgeld wordt verkwanselt is zeker niet uw schuld. Toch maar eens bij een volgende kiesmogelijkheid kiezen voor een partij die in haar vorige programma's steeds het sociale, de omslag naar een economie in evenwicht met ecologie en een redelijke vermogensbelasting bepleit.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2020

Nog meer kansen om de kleine man geld uit zijn zakken te slaan. Budgetneutraal voor de burger bestaat niet; dat bestaat enkel voor de overheid.

Nu is het dit weer; de suikertaks was dezelfde zever: meer betalen gaat mensen aanzetten tot kopen van gezonde voeding (had men de btw naar 6% gebracht van gezonde producten, akkoord! Maar dat is niet budgetneutraal voor de overheid).

Dit wordt toch weer hetzelfde: het zal door onze strot geduwd worden en de kleine man maakt zijn zakken nog meer leeg... tot hij enkel wat kruimels over houdt.

Zoals mooi geformuleerd eerder: alweer een platte belasting onder het mom van milieu.

Ik wil ook wel inspanningen doen; maar het moet betaalbaar blijven. Ook voor gezinnen met vb 3 kinderen die geen elektrische of hybride auto kunnen vinden waar 3 kinderzitjes achterin kunnen en die ook nog eens betaalbaar is.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2020

Oplossing is simpel maar enkel CO2 viseren is niet genoeg. Gewoon een verkoopsprijs laten afhangen van afkomst, belasting milieu/klimaat en benodigde resources van land, water en lucht qua productie en graad van vervuiling, recycleerbaarheid en eventuele noodzaak. Probleem zou snel opgelost zijn want iets niet duurzaam, onnodig en komende van de andere kant van de wereld zou zeer duur worden. Vraag is eerder wie durft en rechter gaat spelen ;-)

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/09/2020
, Gereageerd:

Ik steun jou betoog Stefaan. En laat de opbrengst naar die regio's vloeien (meestal ex-kolonies) waar mensen nu willen uit wegvluchten. Zij gebruiken dan hun gronden terug voor voedsel en plaatselijke welvaart wordt in de hand gewerkt.
Maar die rechter zal ruggesteun nodig hebben, zoveel is zeker.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/09/2020

Is gewoon een platte extra belasting. Daar draait het om: meer inkomen voor de overheid.

Meld je aan om toegang te krijgen.

08/08/2020

Ik kan met de mondmaskers niet ademen, ze geven ons allemaal zuurstof te kort met de gevolgen natuurlijk en dit willen we niet, daarom blijven we liever thuis (hier geen angst van de virus).
De vaccin zal maar bijwerkingen meebrengen. Mensen, er is toch al de griepvaccin op de markt, heeft dat aan iemand geholpen? Toen mijn man deze op zijn werk elk jaar kreeg, had hij elk jaar griep met zeer zware symptomen. Hij heeft deze 1 jaar gemist, dus niet gedaan, en krijgt geen griep meer, en dit al meerdere jaren lang.
We moeten meer over het versterken van ons immuunsysteem denken dan aan de nieuwe vaccins...

Meld je aan om toegang te krijgen.

29/07/2020

Om de 20 à 30 jaar moet het Wetboek van Inkomstenbelastingen worden herschreven (1965 - 1992 - ????). De koterijen moeten eruit. In algemene zin denk ik dat ook de tarieven omlaag moeten. Voor de laagste inkomens om de consumptie aan te zwengelen. Maar ook de hoogste
tarieven zijn niet direct motiverend voor mensen die initiatief willen nemen. Ook de immobiliën zijn aan een nieuw systeem toe : onroerende voorheffing is niet langer een voorheffing maar een belasting ! OV + belasten in de personenbelasting : quid non dubio in fiscum etc...? De hervorming kan ook gekoppeld worden aan het klimaat : quid bedrijfswagens ?
De belastingverminderingen op vervangingsinkomens mogen worden afgeschaft en toegevoegd worden aan de pot voor ALLE lagere inkomens. Hoge pensioenen bv hebben die vermindering niet nodig. Quid ook al die verminderingen voor multinationals. Leg meer de focus op onze KMO. Een ganse boterham dus maar zo'n hervorming kan drie à vier jaar duren vooraleer ze door het parlement geraakt (hervorming 1992 werd opgestart in 1989).

Meld je aan om toegang te krijgen.

09/09/2020
, Gereageerd:

Toch iemand die de geschiedenis van de belastingen volgt en vaststelt dat onze voorgaande politici (beleidsmakers uit de meerderheidspartijen met toekomstperspectief is te gevleid voor deze mensen) er een boeltje van hebben gemaakt. Pas als het eigenbelang, een volgende verkiezing weet je wel, en de lobby haar werk konden doen voelden ze zich geslaagd.
Toch een manier om uit de impasse te geraken? Laat wetgeving en beleidsmaatregelen toetsen aan het nieuwe academische inzicht. (vb mensen die in staat zijn om een werk als de donut economie te boek te stellen). En ja, de perfectie bestaat niet maar ze nastreven is een nobel doel. Zij die na ons komen hebben nog een leefbare planeet nodig. Niet?
Nog meer weten ? www.grootoudersvoorhetklimaat.be Let zeker op hun ambassadeurs en hun motivatie.

Meld je aan om toegang te krijgen.

18/07/2020

Ik heb in december verleden jaar met black vrijdag een vlucht geboekt voor 22 september bij Tui, de heenvlucht is veranderd van middag naar morgen't vlucht. Benieuwt wat het gaat worden.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2020

Ik stap enkel nog op een vliegtuig indien het dragen van een mondmasker niet meer hoeft én er een WERKEND vaccin is !

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/07/2020
, Gereageerd:

dan vrees ik dat je niet veel zal vliegen wat dat mondmasker betreft, een vaccin da's afwachten he.

Meld je aan om toegang te krijgen.

15/07/2020

We zullen ons maar veilig voelen als er een vaccin geproduceerd wordt.
En dan is het nog af te wachten of we 100% immuun zijn.