Dossier

Goed voorbereid op reis

07 mei 2020
reizen

Een gewaarschuwd reiziger is er twee waard! In dit dossier vind je heel wat tips om onaangename verrassingen op reis te vermijden. En mocht het noodlot ondanks je voorbereidingen toch toeslaan, dan vind je hier alle nuttige informatie om zo goed mogelijk te reageren en je rechten te laten gelden.

Vertraging van je vliegtuig of trein

Je trein laat op zich wachten

Als een trein in Europa meer dan 60 minuten vertraging heeft of afgelast werd, heb je recht op bijstand in de vorm van:

  • verfrissingen en maaltijden;
  • indien nodig een hotelovernachting en het vervoer van het station naar het hotel en terug;
  • als de trein geblokkeerd is op het spoor, het vervoer van de trein naar het station;
  • alternatief vervoer wanneer je treinreis niet kan worden voortgezet.

Bovendien moet de maatschappij je de keuze bieden tussen de reis voortzetten, of afzien van de reis en je geld terugkrijgen. Als je voor het eerste kiest en de vertraging bij aankomst minstens één uur bedraagt, heb je recht op een schadevergoeding van 25 % van de prijs van je vervoerbewijs, en 50 % bij een vertraging van minstens twee uur.

Ingevolge een baanbrekend arrest van het Europees Hof van Justitie uit 2013 kan de vervoersmaatschappij geen overmacht inroepen om aan de schadevergoeding te ontsnappen.

Probleem met je vlucht

Is je vlucht vertraagd, geannuleerd of overboekt? Is het vertrekuur gewijzigd en komt dat niet goed uit? Wens je zelf een vlucht te annuleren? Wij leggen uit wat je rechten zijn.

Probleem met je bagage

Is je vliegtuig vertrokken zonder je bagage of is deze beschadigd geraakt? Wat kun je dan doen? Wat zijn je rechten? Waar kun je terecht om advies te krijgen of om een klacht in te dienen?

Een probleem? Wij helpen je