Dossier

Goed voorbereid op reis

18 juni 2018
reizen

18 juni 2018

Een gewaarschuwd reiziger is er twee waard! In dit dossier vind je heel wat tips om onaangename verrassingen op reis te vermijden. En mocht het noodlot ondanks je voorbereidingen toch toeslaan, dan vind je hier alle nuttige informatie om zo goed mogelijk te reageren en je rechten te laten gelden.

Je touroperator gaat failliet

Wanneer de touroperator met wie je op reis bent vertrokken failliet gaat, maak je je misschien zorgen. Zal de uitbater van je vakantieverblijf je blijven bieden waar je recht op hebt? Riskeer je niet dat hij het geld van je eist (zodat je dus een tweede keer betaalt) als hij niet wordt vergoed door de failliete touroperator?

Daar hoeft je niet bang voor te zijn als je hebt geboekt bij een reisbureau ("doorverkoper") of touroperator ("organisator") die wettelijk in orde is. Volgens de Belgische wet zijn die immers verplicht om een verzekering "tegen financieel onvermogen" te sluiten bij een waarborgfonds of verzekeringsmaatschappij. Ze moeten de naam en het contactadres van de verzekeringsinstelling in kwestie ook duidelijk vermelden op de bestelbon en het reiscontract.

Zo weet je wie de verzekeraar tegen financieel onvermogen is. De twee grote touroperators in ons land, TUI en Thomas Cook/Neckermann, zijn aangesloten bij het Garantiefonds Reizen. Dat fonds beschermt je als het faillissement zich tijdens je reis voordoet:

  • door de leveranciers (hoteluitbater, luchtvaartmaatschappij ...) te betalen, zodat je je vakantie kunt voortzetten;
  • door je indien nodig te repatriëren (eventueel aangevuld met een verlengd verblijf als je niet onmiddellijk kunt worden teruggebracht).

Het Garantiefonds neemt ook de communicatiekosten ten laste die je hebt moeten maken om het vanuit het buitenland te bereiken.

Heb je hulp nodig?

Bel onze experten op maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 - 13u tot 17u (vrijdag tot 16u)

02 542 34 34