Dossier

Goed voorbereid op reis

In geval van faillissement

Het maakt een verschil uit hoe je je reis hebt geboekt.

Reis geboekt bij een reisbureau of touroperator 

Wanneer de touroperator met wie je op reis bent vertrokken failliet gaat, maak je je misschien zorgen. Zal de uitbater van je vakantieverblijf je blijven bieden waar je recht op hebt? Riskeer je niet dat hij het geld van je eist (zodat je dus een tweede keer betaalt) als hij niet wordt vergoed door de failliete touroperator?

Daar hoeft je niet bang voor te zijn als je je reis hebt geboekt bij een reisbureau ("doorverkoper") of touroperator ("organisator") die in orde is met de Belgische wet. Zij zijn wettelijk immers verplicht om een verzekering "tegen financieel onvermogen" te sluiten bij het Garantiefonds Reizen of bij een verzekeringsmaatschappij. Ze moeten de naam en het contactadres van de verzekeraar in kwestie ook duidelijk vermelden op de bestelbon en het reiscontract. Grotere Belgische touroperators, zoals TUI, zijn vaak aangesloten bij het Garantiefonds Reizen.

Die verzekering beschermt je als het faillissement zich tijdens je reis voordoet:

  • door de leveranciers (hoteluitbater, luchtvaartmaatschappij ...) te betalen, zodat je je vakantie kunt voortzetten;
  • door je indien nodig te repatriëren (eventueel aangevuld met een verlengd verblijf als je niet onmiddellijk kunt worden teruggebracht).

De verzekering neemt ook de communicatiekosten ten laste die je hebt moeten maken om het vanuit het buitenland te bereiken.

Wel hebben we bij het faillissement van Thomas Cook in het najaar van 2019 vastgesteld dat sommige hoteliers, vooral in de begindagen, reizigers erg onder druk hebben gezet om een tweede keer te betalen. Dat raden we altijd ten stelligste af want de verzekeraar van de doorverkoper of touroperator zal je daar niet voor willen vergoeden. Als jou dat overkomt, blijf dan vooral weigeren, haal er desnoods de autoriteiten of de Belgische ambassade bij, of neem contact op met de verzekeraar zodat die de hotelier kan geruststellen.  

Reis zelf georganiseerd

Je kunt daarentegen niet op een wettelijke bescherming terugvallen wanneer je je reis helemaal zelf hebt georganiseerd. Je hebt bijvoorbeeld zelf een vlucht gezocht en een of meer hotels geboekt. Want luchtvaartmaatschappijen, hotels, autoverhuurbedrijven en dergelijke zijn niet bij wet verplicht om zich te verzekeren tegen hun faillissement en doorgaans doen ze dat ook niet. In dat geval kun je alleen proberen om je geld via de curator van het faillissement terug te krijgen. 

Daar is één uitzondering op: wanneer je een zogenoemd gekoppeld reisarrangement hebt geboekt. Dat is een nieuw concept dat sinds juli 2018 in onze wetgeving is opgenomen, maar in de praktijk niet veel voorkomt. Het betekent dat je je tot verschillende professionals wendt voor diverse onderdelen van dezelfde reis, maar dat de eerste aanbieder je eigenlijk naar de tweede heeft doorverwezen én je de tweede boeking binnen 24 uur na de eerste hebt gedaan. Stel, je boekt en betaalt een vlucht. In de bevestigingsmail staat een link naar een hotel, dat je vervolgens ook boekt en betaalt. In dat geval heeft de eerste verkoper je richting de tweede dienst gestuurd. Dan heb je volgens de wet een “gekoppeld reisarrangement” geboekt en dan moet de de aanbieder waarbij je de eerste reisdienst hebt geboekt een verzekering sluiten “tegen financieel onvermogen”. In ons voorbeeld zou dat de luchtvaartmaatschappij zijn. Wanneer die maatschappij failliet gaat, zou je de waarde van de vlucht terugbetaald krijgen van de verzekering. En er is meer: als de aanbieder een vervoersmaatschappij is zoals in ons voorbeeld, moet die verzekering ook de repatriëring dekken, zodat je altijd weer terug naar België kunt worden gebracht.

Heb je hulp nodig?

Bel onze experten op maandag tot vrijdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (vrijdag tot 16 uur).

02 542 34 34