Auto huren op vakantie: onze checklist

Inleiding
Een aantal van jullie verhalen over wat je hebt meegemaakt bij het huren van een auto zijn ook bij ons terechtgekomen. Iemand meldde deze clausule in een verzekering die stelde dat “de schade aan de banden, wielen, wieldoppen, spiegels (...), de sloten, de accu, de motor, de onderkant, het interieur van het voertuig, de koppeling (...), schade aan het oliecarter, katalysator, radiator ..." niet gedekt is. Wat valt er dan wel nog onder de dekking? En er zijn nog meer straffe verhalen over toeslagen.
De conclusie na ons laatste onderzoek naar de praktijken in de sector is helder: als je een auto wilt huren voor de vakantie, moet je je voorbereiden, de polissen goed vergelijken en alles wat kan leiden tot extra kosten en een hogere factuur grondig controleren. Hier zijn de antwoorden op de meest gestelde vragen.
- Is het beter om online te boeken of ter plaatse?
- Wat zijn de basisclausules van het contract die ik zeker moet controleren?
- Welke verzekeringen heb ik nodig of zijn interessant voor mij?
- Welke brandstofformule kan ik het best kiezen?
- Wat moet ik controleren voordat ik het voertuig overneem?
- Wat moet ik controleren wanneer ik het voertuig inlever?
- Wat moet ik doen bij een geschil?
Heb je nog vragen?
Of wil je een ervaring met ons delen? Aarzel niet om contact op te nemen met onze juridische dienst via het nummer 02 542 35 55.
bel 02 542 35 55
Heb je problemen met een buitenlandse autoverhuurder?
Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) kan je helpen bij problemen met een autoverhuurder in een land van de Europese Unie.