Dossier

Auto huren op vakantie: onze checklist

15 maart 2019

15 maart 2019
Is het beter om de auto vanuit België te boeken of ter plaatse? Zijn de voorwaarden overal hetzelfde? Hoe kan ik vergelijken? Hoe kan ik er zeker van zijn dat er geen extra kosten in rekening worden gebracht, bovenop de huurprijs? Hier vind je onze antwoorden op al deze vragen en onze checklists die je kunt meenemen.

Inleiding

Een aantal van jullie verhalen over wat je hebt meegemaakt bij het huren van een auto zijn ook bij ons terechtgekomen. Iemand meldde deze clausule in een verzekering die stelde dat “de schade aan de banden, wielen, wieldoppen, spiegels (...), de sloten, de accu, de motor, de onderkant, het interieur van het voertuig, de koppeling (...), schade aan het oliecarter, katalysator, radiator ..." niet gedekt is. Wat valt er dan wel nog onder de dekking? En er zijn nog meer straffe verhalen over toeslagen.

De conclusie na ons laatste onderzoek naar de praktijken in de sector is helder: als je een auto wilt huren voor de vakantie, moet je je voorbereiden, de polissen goed vergelijken en alles wat kan leiden tot extra kosten en een hogere factuur grondig controleren. Hier zijn de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Heb je nog vragen?

Of wil je een ervaring met ons delen? Aarzel niet om contact op te nemen met onze juridische dienst via het nummer 02 542 35 55.

bel 02 542 35 55

Heb je problemen met een buitenlandse autoverhuurder?

Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) kan je helpen bij problemen met een autoverhuurder in een land van de Europese Unie.

contacteer het ecc