Standpunt

Een innoverend rapport over collaboratieve consumptie

15 maart 2016

15 maart 2016
Test-Aankoop presenteert, samen met haar zusterorganisaties uit Spanje, Italië en Portugal, evenals met de Universiteit Complutense van Madrid en het netwerk Ouishare, de studie : « samenwerking of business – de collaboratieve consumptie : van waarde voor de gebruiker naar een samenleving met waarden » (enkel beschikbaar in het Engels).

Sedert 2013 onderzoeken we de collaboratieve economie met als doel de consument in te lichten omtrent de gevaren maar ook de kansen die deze met zich meebrengt. Dit vertaalt zich in meerdere artikels die we publiceerden in onze tijdschriften maar ook meer recent met een diepgaande studie  gerealiseerd in samenwerking met de Universiteit Complutense van Madrid en het netwerk Ouishare: « samenwerking of business – de collaboratieve consumptie : van waarde voor de gebruiker naar een samenleving met waarden ». 

Het is de eerste studie die de samenwerkingseconomie bekijkt met een 360° benadering. Daarbij wordt zowel de waarde voor de gebruiker als de juridische en sociale aspecten in de brede zin van het woord  geanalyseerd. Het rapport bevat: 

De resultaten van een bevraging van 8.500 gebruikers van de deeleconomie in 4 Europese landen (België, Italië, Portugal en Spanje) 
Een juridische analyse van 70 deeleconomie-platvormen 
Onafhankelijk ontworpen indicatoren om de impact van de collaboratieve consumptie te meten zowel op het gebied van economie, het milieu als op het sociale vlak. Deze driedubbele analyse heeft innovatieve resultaten tot gevolg. 
Een sociale analyse van 70 collaboratieve consumptieplatformen 
Aanbevelingen voor de deelplatvormen en de overheden 
Het volledige rapport kunt u hieronder raadplegen

Collaboration or business

 
 
 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.