Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Publicaties over Consumentenrechten

Fitnessclubs: nog steeds te veel klachten, inbreuken en oneerlijke clausules in hun contracten

03 jan 2020

Een nieuw jaar staat gelijk aan nieuwe voornemens: wat meer sporten en zich inschrijven in een fitnessclub bijvoorbeeld.  Maar wees voorzichtig en teken niet zomaar iets.  Na analyse van de contractuele voorwaarden van een tiental fitnesscentra vraagt Test Aankoop aan Minister van Consumentenbescherming, Nathalie Muylle, om de gedragscode uit 2016 meer bindend te maken, meer te controleren en meer te sanctioneren. Nog steeds zijn er te veel mazen in de wet en de klachten stapelen zich op.  Bij Test Aankoop gaat het om bijna 300 tussen begin 2018 en oktober 2019: weigering tot opzegging, onrechtmatige stilzwijgende verlenging, wijzigingen van de voorwaarden tijdens het contract, enz.

Slechte aankoop? 70% van miskopen gevolg van gebrekkige voorbereiding

08 nov 2019

Vier op de tien Vlamingen smijt liever geld weg dan stappen te zetten

 

Meer dan de helft van de Vlamingen was de afgelopen twee jaar ontevreden over minstens één specifieke aankoop. Dat blijkt uit een onderzoek van consumentenorganisatie Test Aankoop, in samenwerking met het onafhankelijke onderzoeksbureau Indiville bij meer dan 1.700 consumenten. Ondanks die ontevredenheid laat 40% van de Vlamingen het daar liever bij dan actie te ondernemen. Een gebrekkige voorbereiding, waarbij men vooral focust op de goedkoopste prijs, is de voornaamste reden voor de ontevredenheid.

Thomas Cook... ingebrekestelling

24 sep 2019

Na een zwarte dag in de reissector opent Test Aankoop een gratis contactlijn (FR: 0800 50 104 / NL : 0800 50 450).

Opnieuw wordt er gestaakt bij Ryanair: Test Aankoop staat passagiers bij

29 aug 2019

Het cabinepersoneel van Ryanair kondigde recent niet minder dan 10 stakingsdagen aan vanaf 1 september. Als gevolg hiervan zullen tal van passagiers te maken krijgen met vertragingen of annuleringen van hun vluchten. Test Aankoop herinnert hen eraan dat zij, ook al werden zij vooraf geïnformeerd dat hun vlucht moet worden geannuleerd, rechten hebben en dat zij deze moeten laten gelden. Mensen die hulp nodig hebben, kunnen gebruikmaken van het klachtenformulier van Test Aankoop of telefoneren op 02 892 37 05.

Bagagecrisis in Zaventem: ook de compensatie laat op zich wachten!

22 aug 2019

Op zaterdag 3 augustus liet het bagage-afhandelingssysteem op de luchthaven van Zaventem het afweten. Nog maar eens. Duizenden passagiers moesten zonder of met beperkte bagage vertrekken. Eerder deze zomer had er zich ook al een technische panne voorgedaan die leidde tot belangrijke vertragingen en ongemakken. Ook tijdens de zomer van 2018 was dit trouwens reeds het geval.  Tot op vandaag moet het merendeel van de getroffen passagiers het stellen met verontschuldigingen of loze beloftes. Op een of twee uitzonderingen na bleven compensaties uit. Test Aankoop ontving een laconieke reactie van Brussels Airport en zal nu de betrokken luchtvaartmaatschappijen aanspreken. Getroffen passagiers kunnen bellen naar 02 892 37 05. Test Aankoop zal hen bijstaan om een compensatie te verkrijgen.
 
 

Test Aankoop v. Ryanair : al meer dan 1.000 inschrijvingen

08 aug 2019

Sinds de lancering van de class action van consumentenorganisatie Test Aankoop tegen Ryanair, meldden zich al 1.040 mensen op de website van de verbruikersorganisatie. Aanleiding van de rechtzaak is de beslissing van Ryanair om geen schadevergoedingen toe te kennen aan de passagiers die vorige zomer het slachtoffer zijn geworden van stakingen van het eigen personeel van de lagekostenmaatschappij. Op 13 september vindt een eerste, inleidende zitting plaats, in de zaak. Gedupeerde personen kunnen zich nog steeds registreren op www.testaankoop.be/actieryanair.

Test Aankoop start een class action tegen Ryanair

11 jul 2019

Vorige zomer besliste het personeel van Ryanair verschillende keren te staken met als gevolg dat tal van passagiers hun vlucht vertraagd of geannuleerd zagen.  Hoewel de Europese regelgeving en jurisprudentie betreffende deze materie heel duidelijk zijn, weigert Ryanair hen schadeloos te stellen.  Na verschillende individuele rechtszaken te hebben opgestart tegen de Ierse maatschappij, heeft Test Aankoop nu beslist om een versnelling hoger te schakelen en een groepsvordering te beginnen  Geïnteresseerde personen kunnen zich registreren op www.testaankoop.be/actieryanair.

Pleitzitting tegen no show – clausules van Air France en KLM

13 jun 2019

Bepaalde luchtvaartmaatschappijen passen een zogenaamde “no show”clausule toe die voorziet dat passagiers die voor een bepaald deel van het reistraject van hun vlucht niet zijn komen opdagen, geweigerd worden voor de rest van hun reis of aanzienlijk meer moeten betalen. Om die reden stapte consumentenorganisatie Test Aankoop vorig jaar naar de rechter tegen Air France en KLM. Vandaag wordt er gepleit in deze zaak.

Test Aankoop tikt Alibaba op de vingers over zijn misleidende clausules

17 mei 2019

Test Aankoop heeft de algemene voorwaarden van website AliExpres, eigendom van Alibaba onder de loep genomen.  Dit bracht meerdere misleidende clausules aan het licht waarop Test Aankoop besliste de Chinese reus te interpelleren en in België zowel de FOD Economie als minister Peeters in te lichten.

Test Aankoop interpelleert Ryanair naar aanleiding van toeslagen voor baby's

15 apr 2019

Test Aankoop klaagt de manier aan hoe Ryanair een supplement van 25 euro aanrekent om met een kind onder de 24 maanden te vliegen. Voor de consumentenorganisatie is deze toeslag niet alleen onrechtvaardig, maar ook volstrekt ondoorzichtig en dus in strijd met de Europese regelgeving.  Er is contact opgenomen met het Ierse bedrijf met de vraag deze praktijken te veranderen.