Test-Aankoop wil u informeren dat onze website gebruik maakt van cookies om het surfgedrag van onze gebruikers te analyseren zodat wij kwaliteitsvolle producten en diensten kunnen leveren. Door het gebruik van onze website aanvaardt u dit beleid en geeft u toestemming voor het gebruik van cookies. U kunt de instellingen hier wijzigen of meer informatie vinden.

DE TEST-AANKOOP WERELD

Publicaties over Consumentenrechten

Test-Aankoop daagt ook VIAGOGO voor de rechter

16 mei 2017

Test-Aankoop zet haar strijd tegen sites die concerttickets doorverkopen tegen woekerprijzen verder. Eerder startte de consumentenorganisatie al een groepsvordering tegen acht (Nederlandse) doorverkoopsites. Nu wil de organisatie ook Viagogo, een andere naam die vaak opduikt in de klachten, voor de rechter brengen.  Vorige week is een dagvaarding vertrokken richting de Zwitserse doorverkoopsite.

Consumentenbeleid in het hart van de toekomst van Europa

03 mei 2017

67 jaar geleden, op 9 mei 1950, legde Robert Schuman met zijn beroemde verklaring de basis voor de oprichting van de Europese Unie (EU). Rond dezelfde tijd ontstonden ook de eerste consumentenorganisaties in Europa. Er was zich een nieuwe en dynamische markteconomie aan het ontwikkelen, met heel wat opportuniteiten voor zowel bedrijven als consumenten. Hoe meer mogelijkheden en keuzes zich aandienden, hoe meer consumenten nood kregen aan betrouwbaar en onafhankelijk advies. Wanneer ze een koelkast wilden kopen, op zoek waren naar een wasmachine, en later ook wanneer ze verzekeringen of hypotheken wilden aangaan.

Rechten van vliegtuigpassagiers in 25% van de gevallen gerespecteerd!

27 apr 2017

Een internationaal onderzoek waaraan Test-Aankoop heeft meegewerkt, brengt aan het licht dat 1 vlucht op 4 met vertraging aankomt en dat 1 op de 10 passagiers zijn bagage verliest.  Nog erger is het feit dat de rechten van de vliegtuigpassagiers slechts in 25% van de gevallen worden gerespecteerd.  Test-Aankoop stelt vooral vast dat luchtvaartmaatschappijen profiteren van de onwetendheid van de betrokken passagiers.  Het is aan de autoriteiten om dit te controleren en te bestraffen indien nodig.  In geval van problemen, staat de consumentenorganisatie ter beschikking van passagiers (02 892 37 05 of www.test-aankoop.be/klagen).

Schadevergoeding voor consumenten die het slachtoffer zijn van inbreuken op het mededingingsrecht

26 apr 2017

Vandaag werd in de commissie voor het Bedrijfsleven van de Kamer van Volksvertegenwoordigers gestemd over een wetsontwerp dat consumenten meer mogelijkheden geeft in geval van inbreuken op het mededingingsrecht. Dit wetsontwerp heeft tot doel de richtlijn 2014/104/EU van het Europees Parlement en de Raad van 26 november 2014 betreffende bepaalde regels voor rechtsvorderingen tot schadevergoeding volgens nationaal recht wegens inbreuken op de bepalingen van het mededingingsrecht  van de lidstaten en van de Europese Unie om te zetten.

Test-Aankoop vordert compensatie van Groupon in Luierbox-saga

13 apr 2017

Test-Aankoop stelt vandaag het bedrijf Groupon in gebreke in het dossier ‘Luierbox’. De consumentenorganisatie vordert bij de marketingonderneming voor elke gedupeerde consument de terugbetaling van de initiële som (300 €) die werd betaald aan de firma ‘Luierbox’ voor de levering van luiers. Groupon heeft steeds geweigerd de slachtoffers in deze fraudezaak te vergoeden. Test-Aankoop dreigt nu met gerechtelijke stappen als de Amerikaanse firma niet op haar eisen ingaat.

Nieuwe tests teruggeroepen VW-wagens tonen verhoogde NOx-uitstoot

11 apr 2017

#Dieselgate #Demandjustice: de strijd gaat voort

Sinds de start van de terugroepactie heeft Test-Aankoop, samen met haar Italiaanse collega’s, drie teruggeroepen wagens van de Volkswagen-groep getest. In alle drie de gevallen werd na de software-update een significant hogere NOx-uitstoot vast gesteld dan op het gelijkvormigheidsattest staat. Consumenten krijgen dus niet de wagen terug waar ze voor hadden getekend. Dit bevestigt de noodzaak van de campagne #Dieselgate #Demandjustice en van de juridische acties van Test-Aankoop tegen de Volkswagen-groep. Alle gedupeerde consumenten moeten worden gecompenseerd. Dat is gerechtigheid!

#Dieselgate #Demandjustice

Test-Aankoop gaat Europees met haar campagne #Dieselgate #Demandjustice

03 apr 2017

Aan de vooravond van een belangrijke stemming in het Europees Parlement slaat Test-Aankoop de handen in elkaar met consumentenorganisaties uit Spanje, Portugal en Italië, en schakelt ze een versnelling hoger met haar campagne #DIESELGATE #DEMANDJUSTICE. Voor de CEO van Test-Aankoop, Ivo Mechels, "is dit een belangrijke stap met het oog op het bekomen van een effectieve compensatie voor de getroffen Europese consumenten. Meer dan ooit geldt dan ook eendracht maakt macht".  Niemand mag vergeten waar Dieselgate om draait en alles moet in het werk worden gesteld opdat dit nooit meer opnieuw kan gebeuren. De betrokken consumentenorganisaties willen dat de gedupeerde consumenten krijgen waar ze recht op hebben: compensatie. Kortom, het is tijd voor gerechtigheid!

 

#DEMANDJUSTICE

 

De Village: Test-Aankoop eist bijna 800.000 euro schadevergoeding voor de supporters

10 mrt 2017

In zijn vonnis van 23 december veroordeelde de strafrechter in het dossier rond de camping De Village zowel de Koninklijke Belgische Voetbalbond als Sun Reizen in hun hoedanigheid van reisorganisator.  Test-Aankoop, dat zich burgerlijke partij stelde in naam van meer dan 200 supporters, roept nu alle supporters die zich nog niet hebben gemanifesteerd op dit alsnog te doen voor 31 maart.  Vervolgens zal de consumentenorganisatie bij de rechtbank een nieuwe datum laten vastleggen voor een uitspraak over de schade van alle personen die zich hebben gemanifesteerd.

Stop deur-aan-deurverkoop: één jaar later

07 mrt 2017

Een jaar na de sensibiliseringscampagne rond de problematiek van deur-aan-deurverkoop voor gas- en elektriciteitscontracten, maakt de coalitie bestaande uit Test-Aankoop, RWADE, InforGazElec, FdSS en Samenlevingsopbouw de balans op.  En die valt best positief uit: meer dan 400.000 stickers werden verdeeld, geen enkele klacht werd ontvangen wegens het niet-respecteren van de sticker, een nieuwe gedragscode zit in de pijplijn en er wordt volop gesensibiliseerd.  Ondanks alles blijven sommige huis-aan-huisverkopers bedenkelijke praktijken toepassen.  De organisaties roepen de consument dan ook op hen te contacteren in geval van problemen en nodigen de minister van Consumentenzaken uit op een regelmatige basis controles uit te voeren.

Reizigers gecompenseerd door goede samenwerking tussen Test-Aankoop en TUI

01 mrt 2017

Door technische problemen had de geplande vlucht van december vorig jaar tussen Punta Cana en Brussel erg veel vertraging opgelopen met heel wat ongemak voor de passagiers tot gevolg. Tijdens constructieve gesprekken vinden consumentenorganisatie Test-Aankoop en touroperator TUI elkaar rond het thema van compensatie voor de geleden schade bij getroffen reizigers.