Test-Aankoop wil u informeren dat onze website gebruik maakt van cookies om het surfgedrag van onze gebruikers te analyseren zodat wij kwaliteitsvolle producten en diensten kunnen leveren. Door het gebruik van onze website aanvaardt u dit beleid en geeft u toestemming voor het gebruik van cookies. U kunt de instellingen hier wijzigen of meer informatie vinden.

Publicaties over Consumentenrechten

#Dieselgate, 2 jaar later: de strijd gaat door

22 sep 2017

Vandaag vieren we de de trieste “verjaardag” van 2 jaar Dieselgate. 2 jaar geleden kwam immers aan het licht dat de Volkwagen-groep jarenlang de boel bedrogen had door auto’s op de markt te brengen die veel meer NOx uitstoten dan beloofd. Sindsdien laat Test Aankoop het dossier niet los en strijdt het voor betere uitstoottests, meer controles op de wagens, en vooral een compensatie voor de vele bedrogen consumenten. Een strijd die nog niet gestreden is. Een terugblik op een verhaal waarvan we het einde nog niet kennen.

www.test-aankoop.be/dieselgate

#Ryanair : Test Aankoop helpt honderden passagiers

21 sep 2017

De aankondiging door Ryanair op 15 september van het annuleren van enkele honderden vluchten, leidde tot heel wat moeilijkheden voor duizenden consumenten.  Moeilijkheden die door de maatschappij werden onderschat.  Verschillende honderden onder hen beslisten aan te kloppen bij Test Aankoop, hoofdzakelijk via telefoon (op 02/892 37 09, een nummer dat trouwens nog steeds bereikbaar is) en de sociale media.  Daarnaast  werd een Facebookgroep opgericht die vandaag reeds meer dan 500 leden telt. 

“No show-clause”… No way… Test Aankoop neemt juridische stappen

28 aug 2017

Door passagiers de toegang tot het vliegtuig te ontzeggen als die een deel van hun combiticket niet hebben gebruikt, jagen luchtvaartmaatschappijen hen nodeloos op kosten. Dat moet stoppen! Test Aankoop trekt naar de rechtbank.  Grote luchtvaartmaatschappijen hebben meestal een “no show-clausule” in hun contract staan en passagiers met een combiticket riskeren daar in bepaalde omstandigheden de dupe van te zijn. Test Aankoop wil de consumenten deze onrechtvaardige praktijk besparen.

Fipronil eieren : nog steeds is niet alles duidelijk

16 aug 2017

De saga rond de fipronil eieren kent geen einde. Iedere dag duikt er nieuwe en soms tegenstrijdige informatie op. Test Aankoop eist dat er duidelijkheid wordt gecreëerd op alle fundamentele punten.

Fipronil in eieren: De regering spreekt met dubbele tong

09 aug 2017

In het eieren-fipronil schandaal ligt het voedselagentschap (FAVV) zwaar onder vuur. Terecht : vooral wat transparantie en communicatie betreft, kan het veel beter. Maar het agentschap kan natuurlijk maar roeien met de riemen die het heeft en deze werden gevoelig ingekort wanneer 2016 met 2011 wordt vergeleken.  In die periode daalde het totale budget van het FAVV met maar liefst 11%, de overheidsdotatie daalde zelfs met 18%. Deze daling doet zich volledig voor vanaf 2015 onder de periode van de regering Michel en erger nog, vertaalt zich in een terugloop met 8.5% van het aantal uitgevoerde controles. Test Aankoop vindt dit een verontrustende evolutie en het verhaal van een aangekondigde crisis.

Fipronil in eieren, TA eist dat de lotnummers van de gecontamineerde eieren publiek worden gemaakt

07 aug 2017

Door haar gebrek aan communicatie en transparantie heeft het FAVV het omgekeerde bereikt van wat ze beoogde, in plaats dat deze crisis op een serene manier verloopt heerst er grote verwarring en onduidelijkheid. De consumenten zitten met heel wat vragen waarop er nu eindelijk duidelijke antwoorden moeten komen. Ook al blijkt uit alle analyses dat het gevaar voor de gezondheid minimaal is, toch is het noodzakelijk dat de lotnummers van de gecontamineerde producten, net zoals in Nederland, onmiddellijk publiek worden gemaakt . De consument moet zelf kunnen beslissen of hij de betrokken eieren consumeert of niet.

Test-Aankoop lanceert class action tegen Groupon in Luierbox-dossier

07 aug 2017

Test-Aankoop lanceert vandaag een collectieve rechtsvordering tegen het bedrijf Groupon in de affaire ‘Luierbox’. De consumentenorganisatie vordert bij de marketingonderneming voor elke gedupeerde consument de terugbetaling van de initiële som (300 €) die werd betaald aan de firma ‘Luierbox’ voor de levering van luiers. Groupon heeft steeds geweigerd de slachtoffers in deze fraudezaak te vergoeden. Test-Aankoop voegt nu de daad bij het woord en stapt naar de rechter. Inschrijven kan op www.test-aankoop.be/groupon

Test-Aankoop daagt ook VIAGOGO voor de rechter

16 mei 2017

Test-Aankoop zet haar strijd tegen sites die concerttickets doorverkopen tegen woekerprijzen verder. Eerder startte de consumentenorganisatie al een groepsvordering tegen acht (Nederlandse) doorverkoopsites. Nu wil de organisatie ook Viagogo, een andere naam die vaak opduikt in de klachten, voor de rechter brengen.  Vorige week is een dagvaarding vertrokken richting de Zwitserse doorverkoopsite.

Consumentenbeleid in het hart van de toekomst van Europa

03 mei 2017

67 jaar geleden, op 9 mei 1950, legde Robert Schuman met zijn beroemde verklaring de basis voor de oprichting van de Europese Unie (EU). Rond dezelfde tijd ontstonden ook de eerste consumentenorganisaties in Europa. Er was zich een nieuwe en dynamische markteconomie aan het ontwikkelen, met heel wat opportuniteiten voor zowel bedrijven als consumenten. Hoe meer mogelijkheden en keuzes zich aandienden, hoe meer consumenten nood kregen aan betrouwbaar en onafhankelijk advies. Wanneer ze een koelkast wilden kopen, op zoek waren naar een wasmachine, en later ook wanneer ze verzekeringen of hypotheken wilden aangaan.