Getuigenis

Gedwongen verkoop van verlengde garantie: Testaankoop helpt consument om zijn geld terug te krijgen

17 april 2023
probleem fnac opgelost

Denis en Caroline namen contact met ons op omdat Fnac hen ten onrechte een dubbele garantie voor multimediatoestellen had aangesmeerd. Dankzij Testaankoop werden ze volledig terugbetaald.

De gedwongen verkoop van garanties voor multimediatoestellen: een terugkerend probleem

Er is sprake van gedwongen verkoop als je een goed of dienst ontvangt zonder dat je vooraf hebt aangegeven dat te willen. Het is een oneerlijke en helaas terugkerende handelspraktijk. De contracten met verlengde garantie voor multimediatoestellen worden vaak via dit soort gedwongen verkoop aan de man gebracht.

Gedwongen verkooptechnieken om garanties te verlengen bij verkopers van multimediatoestellen

Wanneer je een televisie, een computer, een fototoestel enz. koopt, biedt de verkoper je vaak een verlengde garantie voor je toestel. Die dekt je multimediaproduct tegen breuk, oxidatie, diefstal. Het product kan indien nodig worden vervangen.

In ons geval heeft Fnac in de voorwaarden van zijn contract een dekking voorzien voor alle multimediatoestellen van het gezin.

Gevolgen van de gedwongen verkoop van verlengde garanties voor de consument

De consument wordt regelmatig een bedrag afgehouden voor de verschillende garanties. In dit geval moet de consument een klacht indienen bij de frauduleuze verkoper, maar zijn geld terugkrijgen is niet altijd eenvoudig.

De getuigenis van een consument die werd geholpen door Testaankoop

De context: de aankoop van een multimediatoestel bij Fnac

Denis en Caroline, twee van onze leden, hebben op 11 september 2021 aankopen verricht bij de FNAC-winkel aan de Gulden-Vlieslaan. Bij de aankoop van multimediatoestellen kregen ze een voorstel van de verkoper voor twee garanties. Volgens de algemene voorwaarden van het contract dat FNAC aanbiedt "Ultimate-multimediaverzekering van Garantie Privée” had echter één contract per gezin moeten volstaan.

De verkopers hielden daar geen rekening mee en verkochten hun twee contracten; er werden dus twee premies van hun respectievelijke rekeningen gedebiteerd.

De gedwongen verkoop van de garantie: verloop van de verkoop

Denis en Caroline hadden geen keuze tijdens hun aankoop. De verkoper van Fnac heeft hen gedwongen twee garanties te kopen. Pas later, toen ze zagen dat hun beide rekeningen waren gedebiteerd en ze de algemene voorwaarden van de “Ultimate-multimediaverzekering van Garantie Privée” lazen, beseften ze dat ze de dubbele verzekering hadden lopen.

De klachten van onze leden bleven onbeantwoord ...

In december stuurden Denis en Caroline een klacht naar Fnac, maar kregen geen antwoord. Daarop besloten zij opnieuw een klacht naar FNAC te sturen via onze klachtenmodule. Aangezien deze klacht geen enkele reactie van FNAC opleverde, namen onze leden contact op met onze diensten om rechtstreeks aan te kloppen bij FNAC om de opzegging met terugwerkende kracht van Carolines contract te verkrijgen, evenals de terugbetaling van de bedragen die sinds oktober 2021 van haar rekening waren afgehouden. Gezien het gebrek aan aandacht voor hun verzoeken, verzochten zij FNAC ook om een commercieel gebaar.

De bemiddeling van onze diensten heeft haar vruchten afgeworpen. Om het betwiste contract op te zeggen, vroeg FNAC aan Denis en Caroline om een document met de gezinssamenstelling op te sturen om te bewijzen dat zij effectief samenwoonden en dus geen twee garanties nodig hadden. Na verschillende e-mails over en weer en door de vastberadenheid van Testaankoop werd het contract van de garantie stopgezet en de betaalde bijdragen volledig terugbetaald. Denis en Caroline bedankten ons hartelijk voor onze efficiënte tussenkomst.

Tips van Testaankoop in geval van gedwongen verkoop van garanties voor multimediatoestellen

Goede praktijken om toe te passen bij de aankoop van een multimediatoestel

  • Informeer je over de soorten garanties en je rechten als consument.
  • Volg je instinct; als een verkoper iets te gretig is of zelfs aandringt op verkoop, kan er sprake zijn van een oneerlijke handelspraktijk of een gedwongen verkoop.

Mogelijk verweer bij gedwongen verkoop van garanties

  • Neem contact op met de klantendienst
  • Schakel een ombudsdienst in
  • Dien een klacht in bij de Economische Inspectie
  • Meer informatie over oneerlijke handelspraktijken vind je in ons dossier hierover.

Wil je een klacht indienen?

Als een bedrijf niet reageert op je klacht, stuur dan een officiële klacht met onze ondersteuning via onze Klachtenmodule.

Krijg je geen antwoord van het bedrijf of heb je vragen over je rechten, neem dan telefonisch contact op met onze Juridische Adviesdienst, bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.00 tot 17.00 uur (vrijdag tot 16.00 uur).

Bel onze experts