Antwoord van expert

Wat als je bestelling niet geleverd wordt in de winkel?

19 februari 2024

19 februari 2024

Problemen bij de levering van een bestelling in de winkel? Leveringsproblemen zoals vertragingen, beschadigde of niet-conforme producten komen vaak voor wanneer je dit soort bestellingen plaatst. Dus wat moet je doen als er iets misgaat? Lees hier de tips van onze expert.

Veelvoorkomende problemen bij het bestellen in de winkel

Laattijdige pakketlevering

Het meest voorkomende probleem bij het bestellen van een product in de winkel is een te late levering.

Levertijden en bestelbonnen

Als de levering vertraging oploopt, moet je eerst de bestelbon van de verkoper nakijken om te controleren of de levertijden worden nageleefd. De bestelbon bevat meestal een leveringsdatum. Zelfs als dit niet het geval is, is de bestelbon geldig.

De wet bepaalt dat een product binnen 30 dagen na ondertekening van de bestelbon moet worden geleverd (deze wet geldt voor producten, maar niet voor diensten).

Als er dus geen leverdatum op de bestelbon voor een product staat, is de levertermijn 30 dagen.

Voor producten zoals meubels of op maat gemaakte producten, die nog moeten worden gemaakt nadat de bestelling is geplaatst, is 30 dagen over het algemeen echter niet genoeg tijd om ze te leveren. De verkoper zal daarom kiezen voor een langere leveringstermijn. Een levertijd van 6 tot 8 weken voor een meubelstuk is bijvoorbeeld geen uitzondering.

Aan de andere kant, als er bij het kopen van een dienst (zoals tuinwerkzaamheden) geen leverdatum op de bestelbon staat, moet de levertijd "redelijk" zijn.

Heb ik het recht om mijn bestelling te annuleren als deze te laat is?

Alleen het overschrijden van de leverdatum is niet voldoende om onmiddellijke terugbetaling van je voorschot te eisen en ervan uit te gaan dat de aankoop niet heeft plaatsgevonden (tenzij je een clausule in het contract hebt opgenomen op grond waarvan je onmiddellijk kunt annuleren).

Als de leverdatum niet wordt gehaald:

  1. Neem onmiddellijk contact op met de verkoper.
  2. Als dat niets oplevert, moet je de verkoper een ingebrekestelling sturen per aangetekende brief. In deze brief moet je de verkoper een redelijke hoeveelheid tijd geven om alsnog te leveren (bijvoorbeeld 1 of 2 weken extra).

  • Als de verkoper de nieuwe leveringstermijn niet nakomt, heb je het recht om het contract te ontbinden, met terugbetaling en eventueel een schadevergoeding (controleer wat er in de algemene voorwaarden van de verkoper staat).
  • Als de verkoper weigert, moet je het geschil voorleggen aan de rechtbank.

Pakket beschadigd bij levering

Zichtbaar beschadigd pakket bij levering

"Als het product zichtbaar beschadigd is bij levering, kun je de levering het beste weigeren en terugsturen," zegt onze expert.

Teken vooral niet de leveringsbon voor ontvangst, maar vermeld het defect dat je hebt opgemerkt en dat je de levering weigert, evenals de redenen voor je weigering. Neem zo snel mogelijk contact op met de verkoper.

Beschadigd pakket niet zichtbaar bij levering

Het is niet altijd mogelijk om het product onmiddellijk terug te sturen, bijvoorbeeld wanneer het in de verpakking wordt geleverd en de bezorger het niet uitpakt of installeert. In dit geval is het heel belangrijk om contact op te nemen met de verkoper zodra je schade opmerkt. Maak foto's van de schade of een video als bewijs.

Zo kun je bewijzen dat je de schade onmiddellijk na levering hebt opgemerkt en dat deze niet het gevolg is van nalatig gebruik.

Stuur in alle gevallen een ingebrekestelling naar de verkoper per aangetekende brief en eis een nieuwe levering of terugbetaling van je voorschot of de betaalde prijs.

Als het defect pas later aan het licht komt, heb je natuurlijk recht op de wettelijke garantie.

Levering niet conform aan de bestelling

Wat doe je als het bestelde product niet is wat je ervan verwacht had? Bijvoorbeeld de kleur van de bank, de dikte van een matras, een ander model, enz.

"Als de levering niet conform is, is het ook raadzaam om het te weigeren en terug te sturen," zegt onze expert.

Net als in het geval van beschadigde pakketten, teken je de leveringsbon niet voor ontvangst, maar vermeld je de non-conformiteit die je hebt opgemerkt en dat je de levering weigert, evenals de redenen voor je weigering. Neem zo snel mogelijk contact op met de verkoper.

Stuur in alle gevallen een ingebrekestelling naar de verkoper per aangetekende brief en eis een nieuwe levering of terugbetaling van je voorschot of de betaalde prijs.

Als de verkoper erkent dat je het product niet hebt ontvangen, is er misschien geen probleem. Zo niet, dan zul je moeten bewijzen dat je niet hebt ontvangen wat je hebt besteld. En dat is in de praktijk niet zo eenvoudig.

Terug naar boven

Wat te doen bij een leveringsprobleem?

Dit is ons advies als je een leveringsprobleem hebt na een bestelling in de winkel:

  • Vraag de verkoper om een bestelformulier met een exacte leverdatum voor producten.
  • Vraag voor diensten om een uiterste leverdatum, bijvoorbeeld 30/3/2024.
  • Zorg ervoor dat de juiste specificaties op de bestelbon staan: is het het juiste model, de juiste kleurcode, enz.
  • Onderneem onmiddellijk actie als de datum niet wordt gerespecteerd.
  • Als de verpakking van je pakket beschadigd lijkt, neem dan foto's voordat je het uitpakt. Of maak een video terwijl je het pakket opent en de inhoud inspecteert.
  • Controleer het product bij levering.
  • Teken het ontvangstbewijs alleen als er geen problemen zijn.
  • Onderneem onmiddellijk actie in geval van schade of onjuiste levering.
  • Schrijf een aangetekende ingebrekestelling.

Lees onze andere tips als de levertijd van je nieuwe auto te lang wordt.


Terug naar boven

Het recht om een aankoop te annuleren: het belangrijkste verschil met online aankopen

Alle regels die hierboven zijn uitgelegd, zijn ook van toepassing op online aankopen. Maar de omstandigheden zijn vaak anders. Online bestelde pakketten worden bijvoorbeeld bijna nooit uitgepakt of geplaatst door de leverancier. In de praktijk zul je ze dus bijna nooit direct kunnen weigeren en terugsturen.

Herroepingsrecht voor online aankopen, maar niet in de winkel

Het grootste voordeel van online winkelen is echter dat het een verkoop op afstand is waarvoor je - op een paar uitzonderingen na - een herroepingsrecht hebt.

Als het product niet aan je verwachtingen voldoet, kun je het gewoon binnen 14 dagen retourneren. Daar hoef je geen reden voor te hebben. Je hebt dus nooit problemen met bewijzen, zoals in het geval van een niet-conforme levering na een aankoop in een winkel.

Heb je online een pakket besteld, maar is het niet aangekomen? Dit is wat je moet doen.

LATE LEVERING VAN EEN ONLINE GEKOCHT PAKKET


Terug naar boven

Aanbevolen voor jou