Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Chaos dreigt voor luchtvaartpassagiers: echte of valse vluchten?

19 jun 2020

Europese landen stellen hun buitengrenzen terug open. Hoewel er nog geen sprake is van een terugkeer naar de ‘normale’ situatie van voor de Covid19-crisis, kan de reiziger wel degelijk terug reizen voor werk en privé-doeleinden. En toch worden nog steeds reizen geannuleerd door luchtvaartmaatschappijen, touroperators met bezorgde consumenten en overbezette callcenters en gebrekkige terugbetaling van reizen tot gevolg.  Test Aankoop, dat sinds midden maart al meer dan 20.000 klachten ontving, wil dat de luchtvaartmaatschappijen de Europese regelgeving respecteren zeker nu blijkt dat chaos dreigt.  De laatste dagen worden namelijk vluchten aan een spotprijs aangeboden om kort daarna te worden geannuleerd.  Onaanvaardbare praktijken volgens de consumentenorganisatie die opnieuw de autoriteiten interpelleert.

Overstelpt met vragen

Sinds het begin van de coronacrisis ontving Test Aankoop maar liefst 30% meer oproepen dan voordien . Meer dan 20.000 klachten over reizen en luchtvaart werden geregistreerd.  Ryanair neemt 26,6% ervan voor haar rekening, gevolgd door TUI met 21,1%. Brussels Airlines is goed voor 17,7% van het aantal meldingen en vervolledigt samen met Edreams (7,84%) en Booking (7,21%) de top vijf.

Nu er terug gereisd mag worden, betekent dit niet dat de zorgen voorbij zijn. Test Aankoop stelt vast dat heel wat consumenten hun reis zelf willen annuleren omdat ze ongerust zijn om besmet te worden of omdat de voorzorgsmaatregelen een zorgeloze vakantie bemoeilijken, maar ook zien we dat heel wat luchtvaartmaatschappijen nog steeds blijven weigeren om reizigers wiens vlucht werd geannuleerd, terug te betalen of dat zelfs de vouchers lang op zich laten wachten. De wetgeving is nochtans duidelijk en moet dus correct toegepast worden door de luchtvaartmaatschappijen, aldus Test Aankoop.

 

Reis wordt aan spotprijs aangeboden en vervolgens (bewust?) geannuleerd

Sinds kort ontvangt de consumentenorganisatie ook klachten over vluchten die tegen aantrekkelijke prijzen worden aangeboden om reizigers te lokken. Maar eenmaal geboekt, worden ze soms al enkele minuten na de bevestiging van de reservering geannuleerd! Vluchten die beschikbaar blijven voor dezelfde bestemming worden echter tegen (veel) hogere prijzen aangeboden. De luchtvaartmaatschappijen proberen vervolgens een voucher op te dringen, maar voldoen niet aan hun verplichting tot onmiddellijke terugbetaling (plus een forfaitaire compensatie als de vlucht minder dan 14 dagen voor vertrek werd geannuleerd) of het voorstellen van een alternatieve vlucht zo snel mogelijk en zonder extra kosten. Is dit een strategie van de luchtvaartmaatschappijen om snel geld in het laatje te krijgen? "Minister Muylle kondigde eerder aan dat haar administratie deze praktijken zou onderzoeken. Het is van cruciaal belang dat dit onderzoek dringend en snel wordt uitgevoerd om te voorkomen dat de consument de hele zomer last heeft van dergelijke praktijken.  Wij hebben de minister vandaag opnieuw geïnterpelleerd want de situatie is ernstig en moet dringend worden aangepakt.", aldus Simon November. "Wij van onze kant volgen de klachten die wij ontvangen op en zullen niet aarzelen om de nodige acties te ondernemen, zoals een vordering tot staking, om een einde te maken aan deze praktijken indien deze zouden worden vastgesteld".

Test Aankoop benadrukt dat het lang geduurd heeft om in Europa tot het sterke reisrecht voor de consument te komen dat we vandaag kennen. De consumentenorganisatie stelt evenwel vast dat er sinds het begin van de coronacrisis door verschillende maatschappijen al te zeer gemorreld is aan de rechten van de reiziger en wil nu dat de consument terug centraal komt te staan.

 

Test Aankoop herinnert eraan dat ze ter beschikking staat van de reizigers met vragen over dit onderwerp op het nummer 0800 29 510 (van maandag tot donderdag van 9u tot 18u en vrijdag van 9 tot 16u45).