Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Open brief van Test Aankoop aan premier Sophie Wilmès

25 mrt 2020

Herstel de consumentenrechten in geval van annulatie van pakketreizen!

Op 19 maart jl. werd een decreet van minister Nathalie Muylle gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Deze verplicht nu reizigers van wie de reis is geannuleerd, een waardebon te aanvaarden. Er is geen sprake meer van dat men een terugbetaling kan eisen.

En dit terwijl in de Europese richtlijn 2015/2302 van 25 november 2015 betreffende pakketreizen en aanverwante diensten duidelijk staat vermeld dat de reiziger de mogelijkheid heeft te opteren voor een terugbetaling van zijn reis of de aanvaarding van een alternatief (bijvoorbeeld in de vorm van een voucher) is echter duidelijk voorzien. Volgens het principe van de voorrang van het Europese recht kan het nationale recht, in dit geval het Belgische recht, hier niet van afwijken.

Nog voor de publicatie van deze brief heeft Test Aankoop u en minister Muylle op de hoogte gebracht van haar kritiek op deze maatregel, die in strijd is met het Europese recht.  Helaas heeft dit de publicatie van het betreffende decreet niet kunnen verhinderen.

Mevrouw de eerste minister, onze organisatie begrijpt natuurlijk dat er maatregelen worden overwogen om een sector in crisis te helpen.  We zijn ons ook bewust van de omvang van de schade die de reissector heeft geleden. Toch hebben consumenten ook een stem in de discussies die een concrete impact zullen hebben op hun dagelijks leven.  Uit onze recente enquête van 18 tot 20 maart blijkt dat het gemiddelde verlies per huishouden nu reeds 283 euro bedraagt.  De covide19-crisis treft de Belgen rechtstreeks in hun portemonnee. Meer dan een miljoen van hen zijn al tijdelijk werkloos.

Andere maatregelen, die minder schadelijk zijn voor de rechten van de consument en hogere legalisaties respecteren, hadden kunnen worden genomen. Wij betreuren het dat de consumentenorganisaties niet bij de discussies zijn betrokken, zodat zowel de sector als de consumenten op een waardige manier worden vertegenwoordigd.

Dinsdag zei uw partijgenoot, Europees commissaris voor Consumentenbescherming Didier Reynders, dat hij België opnieuw tot de orde had geroepen door het land eraan te herinneren dat de Europese regels op dit gebied duidelijk zijn en dat een organisatie als Test Aankoop het pleit zou winnen als zij zou besluiten deze maatregel voor de rechter te brengen.

Dat willen wij uiteraard vermijden. Wij verzoeken u daarom de aangenomen maatregel vrijwillig in te trekken. Wij verbinden ons ertoe actief deel te nemen aan de gezamenlijke inspanning en consumenten aan te moedigen de aangeboden waardebonnen te aanvaarden, om zo de impact van de crisis op de sector te beperken. Maar het recht op terugbetaling moet echter blijven bestaan voor degenen voor wie dit geen optie is.

Mevrouw de eerste minister, wij rekenen op u om ervoor te zorgen dat de consumenten niet nog harder worden getroffen in hun portemonnee door beslissingen van uw regering.

 

Jean-Philippe Ducart (Manager Public Affairs & Media Relations)
Simon November (Woordvoerder)