Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Test Aankoop onthult het échte rijbereik van elektrische auto’s

27 nov 2017

Test Aankoop heeft de batterijautonomie van elektrische auto’s getest. De autoconstructeurs pakken daar in de reclame graag mee uit. De tests vonden plaats in het verkeer en in reële omstandigheden. Ze tonen aan dat het rijbereik van deze wagens nauwelijks 60 % bedraagt van de "officieel" opgegeven autonomie. De constructeurs zijn zich daar ten volle van bewust. Niettemin worden die misleidende cijfers in reclameboodschappen volop uitgespeeld. Test Aankoop vraagt dat consumenten duidelijke en juiste informatie zouden krijgen.

Opnieuw een bewijs dat er een grote kloof bestaat tussen de officiële verbruikscijfers van een auto en het verbruik waarmee de automobilist in reële omstandigheden wordt geconfronteerd. Dit keer niet voor benzine- en dieselmotoren, maar voor elektrische auto’s.

Rijbereik bijna de helft lager !

Test Aankoop heeft de autonomie van drie 100 % elektrische auto’s getest: de Nissan Leaf, de Renault ZOE en de nagelnieuwe Opel Ampera-e. De resultaten liegen er niet om: 144 km voor de Leaf in plaats van de 250 die de constructeur opgeeft, 232 in plaats van 400 voor de ZOE, 304 in plaats van 520 voor de Ampera-e. In de drie gevallen ligt het rijbereik dus onder de 60 % van de "officiële" cijfers!

Hoe dat mogelijk is? Het "officiële"  rijbereik wordt berekend op basis van een officiële testcyclus van de Europese Unie, de zogenaamde NEDC. De tests van de consumentenorganisatie hebben aangetoond dat de daarbij gemeten prestaties simpelweg onmogelijk te halen zijn in reële verkeersomstandigheden, d.i. met reële acceleraties, met passagiers en/of bagage aan boord, met gebruik van verwarming, airco en audio- en multimedia-uitrusting. Dezelfde vaststelling geldt voor diesel- en benzineauto’s: de NEDC-test dateert van de jaren 70, is dus hopeloos verouderd en kan onmogelijk een beeld geven van de realiteit. Gelukkig is deze test sinds 1 september 2017 vervangen door een nieuwe (WLTP) voor wagens die na deze datum werden ingeschreven. Deze sluit nauwer aan bij de reële rijomstandigheden, maar niettemin blijft het ook een labotest in plaats van een test op de weg.

Misleidende reclame

De constructeurs zijn zich er ten volle van bewust dat hun cijfers slechts van ver de realiteit benaderen. Maar ze scharen zich achter het argument dat Europa de NEDC-cyclus oplegt. Dat klopt, maar het zijn wel de constructeurs die hun reclame bouwen op deze onrealistische gegevens. Ze lokken de consument met de "officiële" autonomie, en melden dan in kleine lettertjes dat het rijbereik geringer zal zijn bij reëel gebruik. Of ze stellen op hun site een rekenmodule ter beschikking om de échte autonomie van hun elektrische auto te berekenen op basis van de snelheid en de buitentemperatuur.

Dit moet stoppen: als constructeurs zelf erkennen dat hun cijfers niet betrouwbaar zijn, moeten ze er ook geen reclame mee maken!