Testaankoop en Euroconsumers vragen FIFA om geen Dynamic Pricing meer te gebruiken bij het WK Voetbal
Geen concurrentie
Dynamic Pricing is een techniek die kan werken in sectoren waar consumenten alternatieven hebben, maar niet bij live-evenementen zoals het WK. Het WK heeft maar één organisator en één plek om tickets te kopen. Fans kunnen niet rondkijken, prijzen vergelijken of wachten op een beter aanbod. In zo’n gesloten markt is Dynamic Pricing fundamenteel oneerlijk voor consumenten:
- Voor eenzelfde ticket betalen zij die later komen hogere prijzen;
- Prijswijzigingen zijn niet transparant en onmogelijk te voorzien;
- Toegang tot live events wordt bemoeilijkt;
- Het vertrouwen in organisatoren van live events daalt.
Onvoorspelbare prijzen
In een gezamenlijke brief aan FIFA eerder dit jaar waarschuwden Euroconsumers, haar nationale organisaties en Football Supporters Europe dat de invoering van Dynamic Pricing voor een wereldwijd evenement kan leiden tot hogere prijzen. De fans, die aan de basis liggen van het succes van het WK, zouden zo weggejaagd worden. Ondertussen hebben beide organisaties een ontmoeting gehad met FIFA om hun bezorgdheden te bespreken.
Desondanks heeft FIFA geen zinvolle maatregelen genomen, waardoor fans merken dat de prijzen veel hoger liggen dan verwacht en bovendien ook langzaamaan stijgen in bepaalde categorieën. FIFA bevestigt dat de prijzen “periodiek worden herzien”, waardoor supporters geen duidelijkheid hebben over hoe en waarom de prijzen stijgen.
“Voetbal is een cultureel gebeuren, geen algoritmisch experiment om de inkomsten te maximaliseren”, zegt Laura Clays, woordvoerder bij Testaankoop. “Zonder alternatieven worden fans geconfronteerd met onvoorspelbare, oneerlijke prijzen. Het is tijd dat FIFA-actie onderneemt.”
FIFA moet eerlijker spelen
Euroconsumers deelt, onder het motto ‘The Real Price of Priceless’ een video om druk uit te oefenen op FIFA om te stoppen met Dynamic Pricing. De video benadrukt hoe Dynamic Pricing de toegang en inclusiviteit – nochtans zo belangrijk bij voetbal – totaal ondermijnt.
Euroconsumers en haar nationale organisaties roepen FIFA op om:
- Te stoppen met dynamische of variabele prijzen toe te passen op haar tickets voor het WK;
- Vooraf bepaalde, transparante, vaste prijzen toe te passen;
- Waarborgen te hanteren om fans te beschermen tegen extravagante prijsschommelingen;
- Samen te werken met consumentenorganisaties om een eerlijker ticketsysteem op te zetten.
Teken onze petitie tegen dynamische prijsbepaling.
Toegang pers