Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Telecommunicatie

Het verborgen gezicht van apps op smartphones

24 apr 2014
Wie op zijn smartphone (gratis) apps installeert, geeft daarmee onbewust heel wat informatie prijs aan het bedrijf achter de app. Dat besluit Test-Aankoop uit zijn analyse van een twintigtal populaire apps zoals Angry Birds, Facebook en Foursquare. Een aantal apps eisen immers toegang tot gegevens zoals de locatie van de gebruiker, zijn contactenlijst of zelfs zijn paswoorden. Die informatie wordt bovendien vaak doorverkocht en gebruikt voor gepersonaliseerde reclame. Ontwikkelaars kunnen daarmee grof geld verdienen, ook al is de app zelf gratis. De consumentenorganisatie waarschuwt gebruikers dan ook om eerst de gevraagde toestemmingen grondig te lezen vooraleer ze nieuwe apps installeren, en vraagt ontwikkelaars van zulke apps om enkel machtigingen te vragen die noodzakelijk zijn voor het functioneren van de app.

Apps werkelijk gratis ?

Apps eigenen zich in de voorwaarden allerlei toestemmingen toe die de gebruiker moet aanvaarden voor hij de app kan installeren. Helaas worden die zelden gelezen, en dat brengt risico’s met zich mee. Uit een analyse door Test-Aankoop van 26 populaire apps blijkt immers dat de consument vaak (onbewust) gevoelige informatie prijsgeeft in ruil voor het gebruik van de app. Zelfs een gratis app is op die manier nooit volledig kosteloos, redeneert de consumentenorganisatie, en daar moet de consument zich bewust van zijn. De openbaarmaking van persoonlijke gegevens betreft in feite de prijs om een app te installeren.

Uw gegevens zijn goud waard

Voor bepaalde sites en apps is deze dataverzameling de voornaamste bron van inkomsten. Grote bedrijven zijn bereid om veel geld uit te geven om persoonlijke informatie over het gedrag van de consument te verkrijgen en om vervolgens gerichte reclamecampagnes te voeren. De transparantie is vaak ver te zoeken: al gaat de gebruiker akkoord met de gevraagde machtigingen, hij weet nooit of de toegang tot zijn gegevens zal worden gebruikt voor informatieve of commerciële doeleinden.

Te vermijden apps

Hoewel heel wat apps geen gevaar inhouden voor de privacy van de gebruiker, trof Test-Aankoop toch een aantal slechte voorbeelden aan van apps die toegang vragen tot informatie die niet noodzakelijk is om het programma te doen functioneren. Apps zoals TuneIn Radio en Angry Birds sturen bijvoorbeeld op regelmatige tijdstippen de locatie van de gebruiker door naar servers van een derde partij. Een ander markant voorbeeld is de app Bpost Mobile Postcard die de unieke identificatiecode van de gebruiker doorstuurt naar een gespecialiseerd reclamebedrijf. Het besturingssysteem iOS 7 laat de gebruiker toe om een keuze te maken in de machtigingen van de app, terwijl de systemen Android en Windows Phone enkel toelaten om alle machtigingen goed te keuren. Indien u dit niet doet kan u de app helemaal niet gebruiken. Windows Phone gaat nog een stap verder aangezien de gebruiker zelfs niet kan zien welke machtigingen hij aan een app geeft.

Test-Aankoop wil duidelijkheid over dataverzameling

Test-Aankoop maant consumenten daarom aan om de gevraagde toestemmingen grondig door te nemen en ze dan pas – al dan niet – te aanvaarden. Toegang tot gegevens die niet strikt noodzakelijk zijn voor het functioneren van een app, zoals bij een zaklampapplicatie
die toegang eist tot de contactenlijst, wordt beter geweigerd.

De consumentenorganisatie maant ontwikkelaars van apps aan om transparanter over hun dataverzameling en het doel ervan te communiceren, zodat de gebruiker ten minste geïnformeerd kan beslissen of een app de prijs van zijn privacy waard is.