Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Betrouwbaarheid wagens: Dacia eerste plaats, Toyota Prius 1800 Hybrid betrouwbaarste

10 jan 2012

Op het autosalon kunt u de ene blinkende bolide naast de andere bewonderen. Maar hoe betrouwbaar zijn ze? Test-Aankoop onderzocht dit via een enquête bij zijn abonnees. Gelijktijdig gebeurde het onderzoek eveneens bij abonnees van consumentenverenigingen in Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal. Bijna 30.000 ingevulde vragenlijsten leiden tot enigszins verrassende resultaten.


Op de autosite van Test-Aankoop staan de resultaten van alle 187 modellen: betrouwbaarheidsindex, verbruik en de mate waarin men ze aanraadt.

www.test-aankoop.be/auto

 

Goedkoop en toch betrouwbaar

Wat de automerken betreft, wordt de verrassing van twee jaar geleden opnieuw bevestigd. Dacia, het goedkope merk dat door Renault in Roemenië wordt geproduceerd, springt zelfs van de derde naar de eerste plaats en gaat nu Honda en Kia vooraf. Toyota was lang de kampioen op het vlak van betrouwbaarheid, maar moet nu genoegen nemen met de vierde plaats, gevolgd door zijn landgenoot, Subaru.

 

Het ene model is het andere niet

Bekijken we de resultaten per model, dan is de Toyota Prius 1800, de hybride die op de markt is sinds 2009, de betrouwbaarste. De Japanner scoort iets beter dan de Renault Scénic 1500 D, eveneens verkocht sinds 2009, de Dacia Sandero 1500 D, verkrijgbaar sinds 2008 en … de vorige versie van de Prius, verkocht sinds 2005. Hekkensluiter is dan weer de Renault Espace 2200 D, die te koop was van 2002 tot 2006. Met zijn bedenkelijke reputatie laat deze monovolume twee andere Franse wagens voorgaan,  namelijk de Citroën C5 2200 D, die verkocht werd tussen 2001 en 2004, en zijn merkgenoot, de Renault Scénic 1900 D, verkocht tussen 2001 en 2003. Daar mogen we echter geen algemene besluiten uit trekken: in de ranglijst van alle categorieën samen prijken er namelijk drie modellen van Renault en drie van Citroën in de top 10 van de meest betrouwbare wagens.

 

19 % kreeg panne

In de garantieperiode moest 8 % van de bestuurders zijn auto wel eens noodgedwongen aan de kant laten staan vanwege een panne. Tijdens de hele periode dat ze de wagen in gebruik hadden, kreeg 19 % ooit te kampen met een technisch defect. Net zoals bij onze vorige enquête, bleken de meeste pannes te wijten aan een elektrisch of elektronisch (motor)probleem: 33 % van de deelnemers aan de enquête kreeg daarmee te maken. Daarna komen problemen met betrekking tot het remsysteem en de besturing.

 

Neem het aan van een vriend

Test-Aankoop vroeg de enquêtedeelnemers ook of ze hun merk van auto zouden aanbevelen aan vrienden. Het antwoord op die vraag weerspiegelt vrij goed hoe tevreden automobilisten zijn over hun wagen. De consumentenorganisatie stelde vast dat de meest aanbevolen auto's doorgaans ook de betrouwbaarste zijn. Zo staan de drie meest aanbevolen merken (Honda, Subaru en Dacia) ook in de top 5 van de meest betrouwbare wagens. Omgekeerd is het geen verrassing dat de minst betrouwbare merken, Jeep en Smart, ook niet zo sterk worden aanbevolen.

 

Betrouwbare garagist?

Voor het onderhoud van hun wagen doen de meeste Belgen veeleer een beroep op een concessiehouder van het merk (78 %) dan op een onafhankelijke garage (16 %). Slechts 3 % klaart de klus zelf of vertrouwt die toe aan een kennis. Maar doen garagisten hun werk ook naar behoren? Van de ondervraagden is 73 % zeer tevreden, terwijl 6 %  zeer ontevreden blijkt. In ons land  worden de Mazda-garages het meest gewaardeerd door hun klanten, meer dan de garages van Toyota, Ford en Mercedes. Degenen die met een Audi of Peugeot rijden, zijn het minst tevreden over hun concessiehouder.

 

En hoeveel kost een onderhoud dan wel?

Gemiddeld bedragen de onderhouds- en herstellingskosten zo'n € 400 per jaar. Bij Honda en Skoda  blijken de onderhoudskosten het laagst: gemiddeld € 261 per jaar. Dat is een meevaller, temeer omdat die twee merken ook tot de betrouwbaarste behoren. Bestuurders van een BMW of Mercedes moeten dieper in de buidel tasten, want hun onderhoud kost respectievelijk gemiddeld € 515 en € 500 per jaar.


Op de autosite van Test-Aankoop staan de resultaten van alle 187 modellen: betrouwbaarheidsindex, verbruik en de mate waarin men ze aanraadt.

www.test-aankoop.be/auto