Consument nog steeds de dupe door slepende onderhandelingen over voetbalrechten

Geen akkoord
Een akkoord tussen DAZN en de telecomoperatoren blijft, ondanks vergevorderde onderhandelingen met Proximus, uit, en daar zijn voetbalfans de dupe van. Vooral omdat er daardoor geen uitzendingen zijn op andere kanalen dan dat van DAZN zelf, de zogenaamde 'multi-channel'-uitzending. Dat is nochtans voorzien in het contract voor het beheer van de voetbalrechten dat afgesloten is tussen de Pro League en DAZN. Voor een brede, faire en publiek toegankelijke uitzending is het cruciaal dat ook de telecombedrijven meewerken en ermee instemmen om de matchen die DAZN in licentie heeft op hun digitale pakketten uit te zenden. Anders blijven die matchen voorbehouden voor geïnformeerde consumenten die over de nodige digitale apparatuur beschikken om van het aanbod te kunnen genieten.
De uitvoering van deze verplichting laat echter op zich wachten. Sommige partijen hebben er ongetwijfeld belang bij om de prijzen op te drijven, maar daar zouden de consumenten niets van mogen merken. Sommigen willen of kunnen namelijk geen abonnement bij DAZN nemen.
DAZN Total
kost € 34,99 voor het maandabonnement of € 19,99 per maand wanneer je een jaarabonnement afsluit. Bovendien werkt DAZN alleen met een app op het internet, wat voor sommige consumenten te complex is, of zelfs onmogelijk, bijvoorbeeld als ze geen smart-tv of geen internet hebben.
Testaankoop schakelt Mededingingsautoriteit in
De commerciële strategie van DAZN stoelt op haar monopolie als exclusieve houder van voetbalrechten. Eind juli had Testaankoop om toelichting gevraagd bij de Belgische Mededingingsautoriteit. Die had eerst geantwoord dat er geen reden was om een onderzoek in te stellen. Nu, bijna anderhalve maand later, moeten we vaststellen dat de feiten Testaankoop gelijk geven. Aan de vooravond van de zevende speeldag van de Jupiler Pro League is er door de aanslepende onderhandelingen tussen DAZN en de telecomoperatoren weinig verbetering in zicht voor de consument. Daarom heeft Testaankoop aan de Mededingingsautoriteit gevraagd om het dossier opnieuw te bekijken. Zelfs als er in de komende week een deal met Proximus uit de bus valt, vindt Testaankoop dat de mededinging niet voldoende gegarandeerd wordt. Minstens 1 andere grote telecomspeler zou de matchen moeten aanbieden om te kunnen spreken van ‘multi-channel’-uitzendingen.
Het volledige dossier rond de voetbalrechten en DAZN kunt u hier terugvinden.
Toegang pers