Persbericht

De voedingsinflatie ligt in augustus nog steeds boven de 4%, berekent Testaankoop

05 september 2025
inflatie

05 september 2025
Al meer dan drie jaar volgt consumentenorganisatie Testaankoop de prijsevolutie in zeven supermarktketens (Albert Heijn, Carrefour, Colruyt, Cora, Delhaize, Aldi en Lidl). De inflatie in de supermarkt nadert deze maand de 5% (4,97%), en daarmee gaat de stijging die in januari 2025 begon, verder door.

Inflatie nog altijd hoger dan 4% 

Al sinds april ligt de inflatie in de supermarkt boven de 4%, berekent consumentenorganisatie Testaankoop. Dat is hoog, maar het goede nieuws is dat ze ook aan het dalen is. In augustus bedroeg de inflatie 4,15%, terwijl ze in juni nog op 5,10% lag.

 

Ter herinnering: in december vorig jaar lag de inflatie nog onder de 3% (2,81%).

Stijgers

De producten die het voorbije jaar het sterkste stegen in prijs, zijn – nog altijd – melkchocolade (+41%) en pure chocolade (+36%). Ook koffie steef sterk: +17% voor gemalen koffie en zelfs +26% voor koffiepads. Rundvlees blijft erg duur: niet-bereide américain en entrecote kosten nu 18% meer dan vorig jaar, een biefstuk kost 16% meer.

 

Ten opzichte van januari 2022, toen de inflatie voor het eerst sterk begon te stijgen, zijn de prijzen gemiddeld 32% duurder. Sinds dan is pure chocolade 87% gestegen in prijs, uien 74%, ketchup 67% en olijfolie 65%.

Dalers

Wie goedkoper wil winkelen dan vorig jaar, kan terecht bij de spaghetti (-6%), tandpasta (-5%), wortelen (-5%) en geitenkaas (-5%).

 

‘Climateflation’

De hoge prijzen van cacao, koffie en olijfolie, zijn te verklaren door de extreme weersomstandigheden die de productie hebben verstoord. De hoge prijzen van rundvlees zijn indirect ook te wijten aan de klimaatopwarming: het blauwtongvirus dat de oorzaak was van het kleinere aanbod, kent een heropleving omwille van hogere temperaturen en een hogere luchtvochtigheid. De insecten die het virus verspreiden, gedijen beter in dat soort omstandigheden, waardoor uitbraken vaker voorkomen, ernstiger zijn en moeilijker te bestrijden zijn. 

Ook de ECB erkent dat de opwarming van de aarde een structurele motor van voedingsinflatie aan het worden is. De organisatie luidt de alarmbel: zonder aanpassingen zullen grote veranderingen in ons klimaat ook hun impact hebben op ons bord... en onze portemonnee. 

 

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.