Ondanks de risico’s en de Stop Drive: 39% van de Stellantis-auto’s met een gevaarlijke Takata-airbag hebben nog geen vervanging gekregen

Takata: al jaren een gekend probleem
Na een eerste dodelijk ongeval in 2009, de daaropvolgende terugroepacties door heel wat andere merken, een nieuw dodelijk ongeval in Frankrijk in mei van dit jaar en een vraag om meer duidelijkheid van Testaankoop, besloot autofabrikant Stellantis op 18 juni in België een verbod uit te vaardigen om nog te rijden met haar modellen auto’s die een airbag van Takata hebben. Het gaat dan voornamelijk om de Citroën C3 en DS3. De airbags in die auto’s hebben gasgeneratoren die kunnen ontploffen en daarbij metalen deeltjes projecteren in het gezicht van de bestuurder. Levensgevaarlijk dus.
Eigenaars van die auto’s werden in de dagen volgend op de ‘Stop Drive’ door hun garages op de hoogte gebracht en konden een afspraak maken om hun airbag gratis te laten vervangen. Bij de ene kon dat al sneller dan bij de andere, met wachttijden tot ettelijke weken. Ondertussen zou, volgens Stellantis zelf, 61% van de betrokken auto’s al een nieuwe airbag hebben. De andere 39% wacht z’n afspraak nog af, of moet die nog maken.
Lange wachttijden
Testaankoop heeft meer uitleg gevraagd over de wachttijden aan Stellantis. De fabrikant heeft laten weten dat ze twee drive-ins heeft opgezet speciaal voor de airbag-vervangingen (in Aalst en Tongeren), dat je daar een afspraak kan maken voor de volgende dag, dat de vervanging 1u20 zou duren en dat een vervangend mobiliteitsbudget, inclusief een vervangwagen, mogelijk is.
“Dit zijn uiteraard goede initiatieven, maar gezien de dramatische communicatie van Stellantis in het begin, houden we rekening met mogelijke problemen. Consumenten die toch lang moeten wachten op hun afspraak of geen alternatieven krijgen voorgesteld, kunnen dit melden”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “We willen een situatie zoals in Italië vermijden, daar liepen de wachttijden op tot zes maanden. Onze Italiaanse zuster-organisatie binnen Euroconsumers, Altroconsumo, is daarom een groepsvordering gestart tegen Stellantis om schadevergoedingen te vragen. Die is onlangs ontvankelijk verklaard.”
Rood keuringsbewijs
Je auto niet laten repareren kan grote gevolgen hebben. In de eerste plaats uiteraard voor je eigen veiligheid, maar ook bij de keuring. In Brussel en Wallonië krijgen niet-gerepareerde auto's al een rood keuringsbewijs, wat betekent dat ze uitgesloten worden van het verkeer, en binnenkort zal dit ook in Vlaanderen het geval zijn. Stellantis vraagt dat niet-uitgevoerde reparaties ook worden vermeld op de Car-Pass, die verplicht is bij de verkoop van een tweedehandsvoertuig aan een particulier.
Andere merken zijn ook betrokken
De Takata-airbags zitten ook in auto’s van andere merken, zoals Honda, Daihatsu, Mercedes, Nissan, BMW, Ford, Subaru, GMC, Cadillac, Mitsubishi, Seat, Volkswagen, Audi, Skoda, Land Rover en Jaguar. In tegenstelling tot Frankrijk heeft België geen volledige lijst van betrokken voertuigen, ondanks een vraag van Testaankoop aan de Belgische autoriteiten om zo’n lijst publiek te maken. Testaankoop en Euroconsumers hebben de betrokken autoconstructeurs aangeschreven om zo’n lijst te krijgen, en om te vragen hoe zij de vervangingen tot nu toe geregeld hebben. “Het is nogal vreemd dat er een Stop Drive is voor auto’s van Stellantis, maar niet voor auto’s van andere merken die met dezelfde airbag. Daar hebben we duidelijkheid over gevraagd”, zegt Laura Clays nog.
Toegang pers