Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Persberichten

Onrechtmatige bedingen in de contracten van de luchtvaartmaatschappijen Onze rechtsvorderingen tot staking

Test Aankoop naar rechtbank tegen Air France en KLM voor hun “no show-clausules”

17 jul 2018

Bepaalde luchtvaartmaatschappijen voorzien een “no show-clausule” waarbij passagiers die een deel van hun combiticket niet hebben gebruikt, het inschepen wordt ontzegd.  Deze maatschappijen jagen passagiers nodeloos op kosten om toch maar mee te kunnen.  Voor Test Aankoop is dit een onrechtvaardige praktijk die moet stoppen.  De organisatie start een rechtszaak tegen Air France en KLM.

Telecommunicatie

40 000 consumenten testten internetsnelheid via module Test Aankoop

02 jul 2018

Na zo’n drie maanden testen, hebben bijna 40 000 gebruikers hun internetsnelheid vergeleken met wat hen werd beloofd door de operator via de internetspeed-module van consumentenorganisatie Test Aankoop. 65% van de gebruikers behaalden minstens één keer een resultaat dat onder de 50 % van hun theoretisch beloofde internetsnelheid ligt. Niet zelden omdat ze via wifi surfen. Een groot aantal consumenten kreeg ook een migratie naar een betere technologie van de operator na het doen van de speedtest.

Onlineaankopen

Test Aankoop maakt u het leven gemakkelijk met de plug-in ”Beste Prijs”

29 jun 2018

Consumenten spenderen heel wat tijd aan het vergelijken van prijzen op verschillende websites. Gelijk hebben ze natuurlijk want de prijsverschillen kunnen best groot zijn.  Test Aankoop heeft beslist om hen het leven wat gemakkelijker te maken met de plug-in “Beste Prijs”, die vergelijkt  en bezorgt hen automatisch de beste prijs van het product dat hen interesseert.  Hiervoor moeten ze de website die ze bezoeken niet eens verlaten.  De plug-in evalueert bovendien of de webshop in kwestie volgens de analyse van Test Aankoop wel betrouwbaar is en gaat na welke nabij gelegen winkels het product aanbieden.  Een handige tool in de aanloop naar de solden!

www.testaankoop.be/applicaties

Onlineaankopen

Test Aankoop ontmaskert 800 valse webshops

28 jun 2018

Test Aankoop heeft 800 valse webshops ontmaskerd die bestaande domeinnamen misbruiken. Alle hebben een .be-domeinnaam en verkopen (merk)kledij, -schoenen en accessoires aan fikse kortingen. Wie iets bestelt, riskeert zijn geld nooit terug te zien. De consumentenorganisatie vroeg de FOD Economie en DNS Belgium om deze sites offline te halen. Test Aankoop onderstreept dat er meer nodig is om de plaag aan malafide shops te stoppen, zoals een striktere controle en sneller optreden door de bevoegde instanties.

Veilige digitale omgeving Collectieve vordering

Nieuwe studie toont aan dat Facebook de privacy van haar gebruikers nog steeds niet respecteert.

27 jun 2018

De studie van de Noorse consumentenraad toont aan dat Facebook zich nog steeds niet in regel stelt met de nieuwe algemene verordering gegevensbescherming (GDPR).  Dit bevestigt voor Test Aankoop dat de vergaring, analyse en verdeling van persoonlijke gebruikersdata, zonder dat de gebruiker hiervan op de hoogte is of toestemming voor gaf, voor Facebook het primaire verdienmodel blijft. Test Aankoop legde daarom haar groepsvordering tegen Facebook, waarvoor reeds meer dan 20.000 inschrijvingen zijn, neer bij de rechtbank op maandag 25 juni. De inleidende zitting zal plaatsvinden op 29 oktober.

www.test-aankoop.be/facebook

Regelgeving betreffende de veiligheid van producten

Test Aankoop vraagt nieuwe veiligheidsnorm voor fietshelmen

26 jun 2018

Al meer dan twintig jaar bestaat er een Europese norm voor de veiligheid en de kwaliteit van fietshelmen. Toch toont onderzoek van Test Aankoop aan dat maar liefst 13 van de 22 helmen voor volwassenen en 2 van de 12 kinderhelmen een hoog risico op een letsel met zich meebrengen. De consumentenorganisatie vraagt de Europese Commissie om dringend werk te maken van een herziening.

TA dient klacht in tegen de « rode vruchten » verpakkingen van graanrepen van het merk Kellogg’s

20 jun 2018

Eens te meer moet Test Aankoop vaststellen dat afbeeldingen op voedingsverpakkingen vaak mijlenver afstaan van de eigenlijke productsamenstelling.

Test-Aankoop lanceert vierde groepsaankoop voor zonnepanelen!

20 jun 2018

De voorbije jaren hebben maar liefst 4500 consumenten zonnepanelen geplaatst via Test Aankoop. Met de vierde groepsaankoop op rij zet de consumentenorganisatie opnieuw de geïnteresseerde consumenten aan om voor die vorm van hernieuwbare energie te kiezen. Intekenen om een vrijblijvende offerte te krijgen kan vanaf vandaag (20 juni) tot en met 31 augustus 2018. Meer info op www.test-aankoop.be/acties/zonnepaneel

Slimme meters

Digitale meter, dure verplichting.

14 jun 2018

Test Aankoop lanceert petitie tegen verplichte invoering van de slimme meter 

Vanaf 1 januari 2019 is het zover, dan zal de digitale meter weliswaar gefaseerd maar toch vooral verplicht worden ingevoerd. Wie weigert zal van het net worden afgesloten. Onaanvaardbaar, vindt consumentenorganisatie Test Aankoop dat van mening is dat de vrije keuze van de klant moet worden gerespecteerd. Te meer omdat een exacte raming van de kosten voor de consument ontbreekt. Het lijkt erop dat vooral de distributienetbeheerders en leveranciers zullen profiteren van de verplichte invoering en de consument de rekening zal betalen. Om zijn eisen kracht bij te zetten opent Test Aankoop een petitiepagina waar de consument zich kan verzetten tegen deze verplichte invoering: www.digitalemeterzonderkosten.be