Waarom gebruiken we cookies? We gebruiken eigen cookies en cookies van derden om de kwaliteit van de navigatie te verbeteren, inhoud te personaliseren, statistieken te genereren, advertenties aan te passen aan je voorkeuren en je interactie met je sociale netwerken te vergemakkelijken. Voor dit doel verwerken we persoonlijke gegevens, zoals je browsergegevens. Als je je bezoek aan onze website voortzet, aanvaard je onze cookies. Als je meer informatie wenst over ons cookiebeleid of alle of sommige cookies wilt annuleren, klik dan hier

Persberichten

Approved By Tomorrow : de vrees voor Covid-19 doet consument gewoonten veranderen

06 aug 2020

Of het nu om gaat om verplaatsingen, shopping of vakantie, de consument past zich aan de gezondheidscisis aan en schakelt soms over naar een meer duurzame manier van verbruiken: zich verplaatsen met de fiets, de voorkeur geven aan lokaal kopen, minder ver reizen, enz.  Dat de coronacrisis vandaag eenieders gedrag bepaalt, mag duidelijk zijn maar wat in het post-covid tijdperk?  Zal de consument, van zodra ongerustheid en wantrouwen zijn verdwenen, zijn oude gewoonten weer oppikken of zal het nieuwe consumentisme evolueren naar een meer duurzaam model?  Onder het label “Approved by Tomorrow”, stelt Test Aankoop haar platformen ter beschikking van de burger en nodigt hem uit deel te nemen aan het debat.  Om deze discussie nog wat extra aan te zwengelen, maakt de consumentenorganisatie de resultaten bekend van haar recentste enquête over de impact van de crisis in het dagelijks leven van de Belg.  Meer informatie vindt u op www.testaankoop.be/duurzaamheid

Een jaar strijd tegen producten met valse claims zorgt voor resultaat

04 aug 2020

Sinds vorig jaar intensifieerde Test Aankoop haar strijd tegen producten met valse claims op de verpakking. Etenswaren die een gezond en voedzaam product beloven maar amper ingrediënten bevatten die dat ook staven, producten die claimen voor gezondheidseffecten te zorgen maar geen studies kunnen voorleggen om resultaat aan te tonen, Test Aankoop vond een hele reeks van deze ‘Pinokkio-producten’ en sprak de producenten ervan aan. Verschillende verpakkingen werden op vraag van Test Aankoop bijgestuurd en sommige producten verdwijnen zelfs van de markt.

Belg steunt nieuwe lockdown ondanks impact op gezondheid, vakantie en uitgaven

28 jul 2020

Test Aankoop publiceert haar zevende peiling die werd afgenomen bij een representatief staal van de Belgische bevolking tussen 16 en 20 juli. Het doel van het onderzoek was om te weten te komen in hoeverre het afzwakken van de lockdown een invloed had op het gedrag en de houding van de Belgen. Ook werd er gepeild hoe risicovol bepaalde diensten werden gepercipieerd na de lockdown en de impact van de COVID-19 crisis op plannen van gezinnen. De resultaten tonen een daling in gebruik van een aantal diensten zoals het openbaar vervoer, culturele evenementen, restaurants, commerciële centra, hotels, etc.  Ondanks het onveiligheidsgevoel bevestigen de respondenten hun vertrouwen in de overheid, de genomen lockdownmaatregelen en de gezondheidsinstellingen. Volgens Test Aankoop zou  deze steun zich moeten doorzetten na het aankondigen van nieuwe maatregelen door de overheid op 27 juli.  

BEUC en TA roepen Commissie op tot onderzoek naar de luchtvaartsector...

22 jul 2020

Naar aanleiding van duizenden klachten van luchtvaartpassagiers heeft Test Aankoop, gesteund door zijn Europese koepelorganisatie BEUC en elf andere consumentenorganisaties,  enkele grote luchtvaartmaatschappijen bij de nationale consumentenbeschermingsautoriteiten en de Europese Commissie gemeld dat zij de rechten van de passagiers hebben geschonden en oneerlijke handelspraktijken hebben toegepast. Samen vraagt de coalitie een breed onderzoek naar de sector met betrekking tot de wijdverbreide oneerlijke praktijken in de afgelopen maanden.

Standaardbrief reizen

Test Aankoop ijvert voor terugbetaling reisverzekeringen

16 jul 2020

Door toedoen van de wereldwijde coronacrisis, konden heel wat reizen noodgedwongen niet doorgaan. Door de talloze annuleringen was het voor consumenten niet alleen moeilijk om terugbetaling te krijgen voor hun respectievelijke reis, maar ook voor de kosten die waren gemaakt voor eventuele reisverzekeringen. Test Aankoop schreef 13 reisverzekeraars aan om hen aan te sporen de consument terug te betalen. Met succes : de meeste maatschappijen zullen de verzekeringen gekoppeld aan een specifiek geannuleerde reis vergoeden en ook voor de contracten op jaarbasis, zijn er tegemoetkomingen. Test Aankoop stelt op haar website een modelbrief ter beschikking waarmee consumenten (gedeeltelijke) terugbetaling kunnen vragen : www.test-aankoop.be/reisverzekering

zonnebrandcrème

Test Aankoop buist 7 zonnecrèmes in jaarlijkse test

15 jul 2020

Ondanks de lockdown, willen heel wat Belgen genieten van de zon in de eigen tuin of, op een publieke plaats, met inachtneming van de afstandsregels. Om consumenten toe te laten zich goed te beschermen tegen de zonnestralen, publiceert Test Aankoop naar jaarlijkse gewoonte de resultaten van zijn zonnecrèmetest. Resultaat: 7 van de 41 geteste producten geven onvoldoende bescherming tegen UV-straling, in tegenstelling tot wat beloofd wordt op de verpakking. De consumentenorganisatie maakte haar resultaten over aan de FOD Volksgezondheid.  

www.testaankoop.be/vergelijkzonnecreme

Aspen belooft de prijzen van kankergeneesmiddelen met 73% te verminderen

14 jul 2020

Farmabedrijf Aspen heeft voorgesteld de prijzen van bepaalde kankergeneesmiddelen in Europa voor de komende tien jaar met gemiddeld 73% te verlagen. Deze toezeggingen volgen op een antitrustonderzoek dat de Europese Commissie in mei 2017 had ingesteld tegen het prijzenbeleid van de Zuid-Afrikaanse farmareus in het kader van het verbod op buitensporige prijzen door dominante ondernemingen via de EU-concurrentierichtlijnen.

60% van de Belgen voorstander van corona-tracing-app

09 jul 2020

Vlaming positiever dan Waal of Brusselaar

Nu het Belgische Interfederaal Comité voor Testing & Tracing erop rekent om vanaf september een corona-trackingapp beschikbaar te hebben die voor alle Belgische deelstaten werkt, herinnert consumentenorganisatie Test Aankoop aan zijn peiling bij meer dan 1000 Belgen over het gebruik van een dergelijke app. 60% van de bevraagden gaf te kennen dat gebruikmaken van persoonlijke gegevens erg nuttig kan zijn om de het aantal besmettingen met Covid-19 in te dijken. Vlamingen zijn duidelijker meer overtuigd dan Franstaligen (64% v. 54%) In het algemeen is er nog ongerustheid wat het respecteren van de privacy betreft.

Formulier collectieve klachtenbehandeling : Test Aankoop schakelt versnelling hoger

08 jul 2020

Sinds de uitbraak van het coronavirus, wordt Test Aankoop overstelpt met klachten en vragen met betrekking tot reizen.  Omwille van de vele klachten besliste de consumentenorganisatie op 22 juni jl. een online formulier ter beschikking te stellen van reizigers die met problemen rond vluchten en pakketreizen kampen.  Bedoeling van dit initiatief was het bundelen van de verschillende klachten met het oog op de snellere afhandeling ervan.  Nu, na twee weken, reeds meer dan 2.200 inschrijvingen werden geregistreerd, schakelt Test Aankoop een versnelling hoger door rechtstreeks de betrokken maatschappijen te interpelleren.

Meer info op www.testaankoop.be/reisformulier

“Approved by Tomorrow”: de consument centraal in het “post-covid” debat ...

07 jul 2020

Het coronavirus heeft een grote impact gehad op de samenleving en de bijhorende consumptiepatronen. De gewoontes van heel veel consumenten zijn veranderd, vaak met een meer duurzame insteek. Vaker de fiets nemen, kleine handelszaken in de buurt ondersteunen, minder ver reizen, ... Toch steken er verschillende vragen de kop op nu de gezondheidsmaatregelen die werden opgelegd versoepelen: zal de consument deze nieuwe gewoontes behouden? Worden de fiets en het openbaar vervoer terug aan de kant geschoven en neemt de wagen terug zijn vertrouwde plaats in? Zal het post-covid tijdperk even rooskleurig zijn voor e-commerce? Gedurende de hele zomer nodigt Test Aankoop consumenten uit om deel te nemen aan het debat op haar online platformen om de inzet van “Approved by Tomorrow” te bepalen. Voor meer info kan u hier terecht.