Nieuws

Ben ik verplicht om drie maanden huur als waarborg te geven aan de verhuurder?

Ook al is huurwaarborg geen wettelijke verplichting, de meeste verhuurders eisen er wel een. Maar hoe en hoeveel, dat kan verschillen al naargelang je huurt in Vlaanderen, Brussel of Wallonië.

29 juli 2021
huurwaarborg

Wanneer je een huurovereenkomst ondertekent, is de kans heel groot dat de verhuurder een huurwaarborg zal eisen. Dat is voor hem een manier om zich enigszins in te dekken tegen eventuele problemen mocht jij je verplichting om de huur te betalen en het pand in goede staat te houden niet nakomen. 

Hij is daar niet toe verplicht, maar als hij die voorwaarde in de overeenkomst opneemt, kun je er natuurlijk niet onderuit.

Drie maanden huur is het maximum dat een verhuurder in heel wat gevallen mag vragen. Minder mag zeker, en soms zal hij hoe dan ook met twee maanden genoegen moeten nemen. De spelregels voor de huurwaarborg zijn nu eenmaal niet helemaal dezelfde al naargelang het pand zich in het Vlaams Gewest bevindt, in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of in het Waals Gewest. 

Mocht je het een zware opgave vinden om de huurwaarborg op te hoesten, weet dan dat het niet altijd nodig is om zelf over dat geld te beschikken. Want ook al kiezen veel huurders ervoor om de centen op een geblokkeerde bankrekening te storten, dat is niet de enige manier om de huurwaarborg samen te stellen. In elk gewest zijn er alternatieven. Enkele voorbeelden: het bedrag spreiden in de tijd, de waarborg via het OCMW regelen, een renteloze lening aanvragen.

Zit je met een vraag?

Wil je weten hoeveel huurwaarborg de verhuurder maximaal mag vragen en op welke manier je de waarborg mag samenstellen? Je verneemt er alles over in ons uitgebreid dossier over de huurwaarborg. Ook de praktische kant van de zaak komt daar aan bod. Verder staan we stil bij wat er op het einde van de huur met de waarborg gebeurt, want je zult het geld niet altijd integraal terugkrijgen. 

LEES ONS DOSSIER OVER DE HUURWAARBORG

Word je met een probleem geconfronteerd, dan kun je altijd terecht bij de experts van onze Adviesdienst. Je kunt elke werkdag van 9 tot 12.30 uur en van 13 tot 17 uur (16 uur op vrijdag) bellen naar 02 542 34 34 of je kunt hen online contacteren.

BEL DE EXPERTS VAN ONZE ADVIESDIENST

 
User name

Deelnemen aan de discussie

Deelnemen door een vraag of reactie achter te laten

2 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/08/2021

Ik ben bang dat mensen die een aanspraak maken op hun verzekering vaak te horen krijgen dat ze niet of niet voldoende verzekerd waren en er dus geen uitkering volgt. Verzekeraars zouden verplicht moeten worden om geen kleine lettertjes in hun voorwaarden op te nemen en duidelijk zijn naar de klant wat wel en niet verzekerd is.

Meld je aan om toegang te krijgen.

04/08/2021

Het is spijtig dat de diensten van het Rode Kruis daar stonden te staan,dat is toch een fout van het Rode Kuis.Voor zo een groot bedrijf moet er toch iemand verantwoordelijk is om mensen uit te sturen.

Community

Woning & energie

Gerelateerde discussies