Persbericht

Faillissement Vlaamse Energieleverancier: Test Aankoop opent hulplijn

07 december 2021

Dat er een leverancier van energie in slechte papieren zat, is al een tijdje geweten en nu is ook bekend om wie het gaat : Vlaamse Energieleverancier, een speler die in 2019 pas het licht zag en zich profileerde als een lokale leverancier die eerlijke, lage energieprijzen hanteert. Zo’n 70 000 klanten zullen nu op zoek moeten naar een andere aanbieder.  Omwille van de vele vragen van ongeruste consumenten, opent Test Aankoop een gratis telefoonnummer om een antwoord op de vele bekommernissen.

0800 503 32

www.test-aankoop.be/energyguide

Het licht gaat niet uit

Wie klant is bij een leverancier die in faling gaat, zal niet zomaar zonder elektriciteit of gas vallen. Als consument word je immers verder beleverd door netbeheerder Fluvius, zoals voorzien in de regelgeving. De consument heeft vervolgens 60 dagen de tijd om over te schakelen naar een commerciële leverancier. Test Aankoop raadt aan om snel actie te ondernemen want bij Fluvius betaal je als verbruiker niet het goedkoopste tarief op een al sterk oververhitte markt.

 

Nieuwe contracten zijn duurder

Wanneer een leverancier zijn activiteiten stopzet, worden de huidige contracten afgesloten en aldus ook de daaraan verbonden voorwaarden. Zeker voor klanten met een vast tarief, is dat een streep door de rekening”, zegt Simon November van Test Aankoop.  Deze mensen moeten nu op zoek naar een nieuw contract, net op een moment dat de prijzen historisch hoog staan. Pijnlijk als je nog genoot van een vast tarief dat was afgeklopt voor de grote prijsstijgingen. Vergelijken is en blijft de boodschap. Ondanks de hoge prijzen bestaan er nog vaak grote prijsverschillen tussen leveranciers. Weet ook dat een aantal leveranciers intussen tijdelijk geen vaste tarieven meer aanbieden of hun welkomstpromoties fors hebben teruggeschroefd”, voegt hij eraan toe.

 

Wat met voorschotten en facturen?

De meeste vragen die toestromen bij de consumentenorganisatie gaan over betaalde voorschotten die meer dekten dan het verbruik of mensen die zich de vraag stellen wat er nu moet gebeuren met het tegoed dat ze via hun eindafrekening nog moesten krijgen van Vlaamse energieleveranciers. Ook thema’s zoals het al dan niet stoppen van domiciliëringen en welke leveranciers wel veilig zijn passeren de revue.  Wie via een voorschot meer heeft betaald dan wat hij verbruikt heeft, heeft een tegoed van de leverancier die in faling gaat, weet Test Aankoop. De consumentenorganisatie geeft evenwel aan dat het in een geval van faling geen sinecure is om geld terug te krijgen. Dat stelde de consumentenorganisatie twee jaar geleden al vast toen Energy People failliet ging. Wie geld zou moeten terugkrijgen, moet een schuldvordering indienen via Regsol, het digitale platform dat hiertoe in het leven is geroepen. Dat belet niet dat je als klant van Vlaamse energieleverancier geen bevoorrechte schuldeiser bent en alles hangt dus af van welke fondsen er zullen overblijven na de afhandeling van het faillissement. Het is dus niet ondenkbaar dat de klanten zullen verstoken blijven van eventuele terugbetalingen”, zegt Test Aankoop. Omgekeerd is het zo dat wanneer de consument meer energie verbruikte dan wat de voorschotten dekten, de curator hem zal contacteren om alsnog om een bijkomende betaling te vragen.

Test Aankoop benadrukt met zowel Fluvius als sectororganisatie FEBEG en de curator van het faillissement contact op te zullen nemen om te kijken wat er nu moet gebeuren.

Test Aankoop vraagt aan consumenten die de hulplijn bellen om een EAN-code en een afrekening (geen voorschotfactuur) bij de hand te houden om optimaal geholpen te kunnen worden.

0800 503 32

www.test-aankoop.be/energyguide