Nieuws

Problemen met laattijdige energiefacturen blijven aanslepen: dringende oplossing vereist

25 november 2022
slotfactuur eindafrekening vertraging

Heel wat consumenten wachten al maanden op hun slot- of afrekeningsfactuur, ook al hebben ze hun meterstanden tijdig aan hun netbeheerder doorgegeven. Dit probleem is helaas niet nieuw. Wij dringen aan op een dringende oplossing.

Onze diensten ontvingen de voorbije maanden maar liefst 400 klachten over energiefacturen die op zich laten wachten. Ook de federale ombudsman voor energie meldde eerder al dat 30% van de klachten over laattijdige afrekeningsfacturen gaat.

Onaanvaardbare onzekerheid

In onzekere tijden van hoge energieprijzen is dit voor getroffen consumenten onaanvaardbaar. Voor wie een variabel energietarief heeft, is het juist inschatten van het voorschotbedrag een aartsmoeilijke opgave. De jaarlijkse afrekening is dan ook het moment waarop velen met een bang hart afwachten om te zien of de voorschotten het verbruik wel voldoende hebben gedekt. Als die factuur op zich laat wachten, tasten gezinnen volledig in het duister over de hoogte van hun energiefactuur.

 

Nieuw dataplatform de schuldige?

Netbeheerders en leveranciers vertellen ons allen dat er een technisch probleem is met het dataplatform dat wordt gebruikt voor de communicatie van meterstanden naar de leverancier. Dit nieuwe dataplatform werd pas eind vorig jaar uitgerold door Atrias, de dochteronderneming van de Belgische netbeheerders (Fluvius, Ores, Sibelga, Resa…).
Door de ingebruikname van dat platform zou nochtans “de onderlinge data-uitwisseling (bv. meterstanden en facturatiegegevens) en de marktprocessen (bv. leverancierswissels en verhuizingen) een stuk sneller, transparanter en nauwkeuriger gebeuren”, meldde het persbericht vorig jaar nog. Bovendien zou de overgang van de oude systemen naar het nieuwe platform tijdens de transitiefase slechts beperkte hinder veroorzaken bij een kleine groep klanten. Een jaar later stellen we vast dat de problemen groter zijn en langer aanslepen dan initieel werd aangekondigd.

FEBEG, de sectororganisatie van de energieleveranciers, overhandigde eind vorige maand nog een engagementsverklaring aan de toenmalige staatssecretaris voor Consumentenbescherming om “zich verder in te zetten om eventuele problemen in de eigen systemen op te lossen en de gemiddelde doorlooptijden te verlagen”. Maar tegelijk wezen ze er in niet mis te verstane bewoordingen op dat de leveranciers afhankelijk zijn van de ontvangst van o.a. meterdata van de netbeheerders om de facturen op te maken en dat ze “hun bekommernissen opnieuw zullen overmaken aan Atrias en de netbeheerders”.

Wij eisen een dringende oplossing

Problemen met laattijdige facturen kunnen consumenten in de huidige energiecontext missen als kiespijn. We vragen een duidelijke timing tegen wanneer de problemen bij Atrias moeten zijn opgelost en zullen bij de CREG aandringen op sancties als de beloofde termijnen niet worden gerespecteerd.

Wacht jij ook al maanden op je afrekenings- of slotfactuur? Contacteer dan onze energielijn zodat we samen met jou naar een oplossing kunnen zoeken (van maandag tot vrijdag van 9 tot 12u.30 en van 13u. tot 17u., behalve op vrijdag tot 16u.).