Nieuws

Waarom komt het verbruik op mijn factuur niet overeen met mijn werkelijke verbruik?

25 oktober 2022
energie, verbruik, factuur, crisis

Consumenten met een digitale meter zien op hun energiefactuur een verbruik staan dat niet overeenkomt met hun werkelijke verbruik. Dat komt door Fluvius, dat beterschap belooft tegen april 2023.

Gezinnen met een analoge meter geven eenmaal per jaar de meterstand door. De leverancier weet niet hoeveel ze elke maand werkelijk hebben verbruikt. Hij gebruikt theoretische berekeningen om het totale jaarverbruik te voorspellen en dat te spreiden over de volgende twaalf maanden.

Met een digitale meter wordt je werkelijke verbruik dagelijks bijgehouden. Netbeheerder Fluvius kent deze waarden ook. Als Fluvius de meterstand meteen zou doorgeven aan je energieleverancier, zou die de factuur kunnen baseren op je werkelijke verbruik.

Fluvius reageert te traag

Maar Fluvius is te traag met het doorgeven van die informatie. De leverancier kan niet anders dan dezelfde theoretische berekeningen te maken voor jouw factuur als voor iemand met een analoge meter.

Onze energie-expert Jordi Van Paemel legt uit hoe het in elkaar zit.