Je energieleverancier moet telefonisch bereikbaar zijn: ontdek wat dat voor jou betekent
Vanaf 1 januari 2026 zijn energieleveranciers wettelijk verplicht om tijdens de kantooruren telefonisch bereikbaar te zijn. Dat geldt ook voor digitale contracten, dankzij de invoering van een terugbelknop. De nieuwe regels, die rekening houden met onze aanbevelingen, maken de klantendienst voor iedereen beter bereikbaar.

Energieleveranciers: verplicht telefonisch bereikbaar vanaf 2026
De tevredenheid van klanten over hun energieleverancier is de voorbije jaren gestegen. Toch blijft bijna 30% ontevreden over de telefonische of digitale klantendienst, zo blijkt uit onze laatste tevredenheidsenquête. Een nieuwe wet, goedgekeurd deze zomer, moet ervoor zorgen dat consumenten makkelijker contact kunnen opnemen met hun leverancier.
Welke energieleverancier maakt Belgen het meest tevreden?
Voor alle energiecontracten die afgesloten of vernieuwd worden vanaf 1 januari 2026, moeten leveranciers verplicht telefonisch en per e-mail bereikbaar zijn op weekdagen tussen 9 en 17 uur.
Bij de meeste leveranciers is dat nu al zo (sommigen zijn zelfs langer bereikbaar), maar binnenkort wordt het een wettelijke verplichting.
Digitale energiecontracten: verplichte terugbelfunctie
Ook wie een digitaal contract heeft, zal voortaan telefonisch contact kunnen opnemen met zijn leverancier. Leveranciers moeten bovendien duidelijk vermelden dat het om een digitaal contract gaat, zowel in de naam van het contract als in hun communicatie met klanten.
Bij dit type contracten, die meestal goedkoper zijn, wordt je dossier volledig online beheerd. Tot nu toe kon je je leverancier enkel bereiken via e-mail, chat of je online klantenportaal. Telefonisch contact was enkel mogelijk als je koos voor een duurder contract.
Vanaf 2026 moet elk online klantenportaal een terugbelfunctie aanbieden. Zo kun je eenvoudig een terugbelverzoek als, waarna je binnen maximaal twee werkdagen opgebeld wordt. Een handige oplossing voor wie liever iemand aan de lijn heeft bij complexere vragen over het contract of de energiefactuur.
“De nieuwe regels zorgen ervoor dat je je energieleverancier altijd telefonisch kunt bereiken,” legt energie-expert Jordi Van Paemel uit. “Digitale contracten, die vaak voordeliger zijn, blijven bestaan, maar dankzij de terugbelknop kun je nu toch rechtstreeks met iemand spreken. Dat is vaak veel handiger bij dringende of ingewikkelde vragen over je energiefactuur.”
Akkoorden met je energieleverancier: schriftelijke bevestiging voortaan verplicht
De wet bepaalt daarnaast dat elke mondeling akkoord met financiële of contractuele gevolgen binnen twee werkdagen schriftelijk moet worden bevestigd. Dat kan via brief, e-mail of sms.
Zo heb je altijd een duidelijk bewijs en een handig overzicht van je afspraken met je energieleverancier.
Een klantendienst die beter bereikbaar is voor wie minder digitaal onderlegd is
Deze nieuwe regels betekenen vooral een stap vooruit voor consumenten die minder vertrouwd zijn met digitale tools. Je kunt je energieleverancier voortaan altijd telefonisch bereiken voor vragen over je factuur of contract.
Niet iedereen is immers handig met chatbots of online formulieren. Volgens de Barometer Digitale Inclusie 2023 heeft 35% van de Belgen beperkte digitale vaardigheden en wordt 40% als digitaal kwetsbaar beschouwd. Voor deze groep maakt de verplichte telefonische bereikbaarheid een groot verschil.
Is het niet het moment om je energiecontract eens te herbekijken? Met onze vergelijker ontdek je in enkele klikken het voordeligste elektriciteits- of gascontract.
Vind het energiecontract dat het best bij je past
Terug naar boven