Een e-bike leasen, kopen of huren?

De elektrische fiets wordt meer en meer een cruciaal element in onze mobiliteit. De verkoopscijfers blijven stijgen, en steeds meer mensen gebruiken hem ook voor de verplaatsing van en naar het werk.
Wil je gebruik maken van een e-bike, dan heb je verschillende opties. Je kunt er uiteraard gewoon een kopen, maar je kunt ook een fiets huren, of “swappen”. Of je kunt er een leasen. We zetten de voor- en nadelen van elke formule op een rijtje.
Een elektrische fiets kopen
Steeds meer mensen kopen een elektrische fiets. In 2020 gingen er ruim 228 000 nieuwe exemplaren over de toonbank en naar alle verwachtingen zullen de cijfers van 2021 nog een stuk hoger liggen. De torenhoge brandstofprijzen van de voorbije maanden maken de e-bike financieel nog aantrekkelijker.
Duurder dan gewone fiets
Toch is zo’n e-bike een hele investering. In onze testresultaten vinden we heel wat goede modellen, maar die beginnen in prijs vanaf zo’n € 1 700. Die prijs kan vervolgens oplopen tot meer dan € 4 000, afhankelijk van jouw voorkeuren.
En daarmee stopt het niet. Een eigen fiets betekent ook dat je er zelf de nodige zorg voor moet dragen. Voor een jaarlijks nazicht wordt doorgaans € 60 gerekend, al kan dit voor een grondig onderhoud oplopen tot € 90.
Ook als er onderdelen van je fiets moeten worden vervangen, is het voor eigen rekening. De batterij gaat gemiddeld zo’n vijf jaar mee, al kun je die levensduur wat rekken als je ze goed verzorgt, door ze bv. niet altijd helemaal te ontladen of ze niet in al te koude temperaturen te bewaren. Als het moment gekomen is om ze te vervangen, d.i. als ze niet meer oplaadt of heel snel leeg is, hangt daar wel een prijskaartje aan. Voor een batterij van 300 Wh betaal je zo’n € 400 tot € 450. Voor 400 Wh loopt die prijs op tot € 500 à € 600 en voor 500 Wh zit je tussen € 540 en € 750. Toch is zo’n batterij doorgaans een goede investering om de levensduur van je fiets met enkele jaren te verlengen.
Goedkoper op lange termijn
Als je alle kosten optelt die aan een elektrische fiets verbonden zijn, dan kom je uit op een behoorlijk hoog kostenplaatje. Toch is het op termijn goedkoper dan wanneer je de fiets huurt of leaset (zie verder). Maar als eigenaar ben je wel zelf verantwoordelijk voor onderhoud en herstellingen.
Vind je de initiële investering te hoog, dan kun je ook altijd een lening aangaan voor je fiets. Uit ons onderzoek blijkt dat je op die manier amper meer betaalt dan wanneer je de aankoopprijs in een keer neertelt.
Wil je een elektrische fiets kopen? Kijk dan eerst in onze koopwijzer welke modellen het best scoren voor de beste prijs.
Naar de koopwijzer elektrische fietsen
Een elektrische fiets leasen
Als je een elektrische fiets leaset, dan betaal je maandelijks een bepaald bedrag om gebruik te maken van de fiets en van de diensten die daarbij worden aangeboden, zoals onderhoud en herstellingen. Deze formule zit al enkele jaren in de lift.
Je kunt een fiets leasen als privépersoon, maar dit is vrij duur en komt dus niet zo vaak voor. Meestal verloopt de leasing via je werkgever. De leaseprijs wordt dan omgerekend naar een inhouding op je loon. Daardoor betaal je netto een stuk minder voor de fiets.
Wij vroegen een voorstel bij Cyclis Bike Lease voor de lease van twee elektrische fietsen, voor telkens een termijn van drie jaar. Voor de Trek District+ 4, t.w.v. € 3 099, zou de totale leaseprijs € 119,14 per maand bedragen, inclusief een onderhoudsbudget van € 300 voor de volledige termijn. De Achielle Annette, die in aankoop € 2 799 kost, zou € 113,14 per maand kosten via leasing. Cyclis biedt enkel leasing aan via de werkgever, en in het geval van de Trek-fiets zou het dan gaan om een inhouding van je nettoloon van € 45 per maand. Dit bedrag kan wel variëren van werkgever tot werkgever en ook van werknemer tot werknemer.
Overkopen na gebruik
Als je een elektrische fiets leaset, dan kun je die vaak overkopen als de leasetermijn, bv. na drie jaar, is afgelopen. Je betaalt dan nog een beperkt bedrag om de fiets tot de jouwe te maken. Voor de fietsen in het bovenstaande scenario zou het nog gaan om € 557,82 op het einde van de leasing.
Wil je de fiets na gebruik terug binnenleveren bij de leasingmaatschappij, dan kijk je het best in het contract of je moet betalen voor eventuele schade. Blijft dit beperkt tot een vergoeding bij echte schade, of moet je ook betalen voor normale gebruiksschade, bv. krasjes in de lak? Ook als je de leasing vervroegd wilt stopzetten moet je soms betalen.
Enkel interessant via de werkgever
Het mag duidelijk: een fiets leasen via private lease is financieel zelden aantrekkelijk. Als dit mogelijk is via je werkgever wordt het een ander verhaal. Dan heb je meestal een erg degelijke fiets voor een relatief laag bedrag per maand. Als je het onderhoudsbudget niet (volledig) hebt gebruikt, dan kun je dat bij sommige maatschappijen recupereren voor de aankoop van accessoires of voor een waardebon.
Een elektrische fiets huren
Het concept van Swapfiets past helemaal binnen de trend naar “mobility as a service”: je huurt een fiets en kunt voor ondersteuning en pechverhelping terugvallen op het verhuurbedrijf. En met succes, de fiets met de blauwe voorband duikt geregeld op in het straatbeeld.
Wij testten in februari jl. de Power 1, een elektrische fiets met één versnelling. Dat bleek een solide, degelijke fiets. Swapfiets biedt daarnaast een vlekkeloze dienstverlening als er iets mis gaat.
Prijzen swingen de pan uit
Intussen lijkt Swapfiets echter slachtoffer van zijn eigen succes. Vlak na onze test ging de prijs van de Power 1 al omhoog van € 49,90 per maand naar € 59,90, en bleek hij slechts in bepaalde steden nog beschikbaar. Momenteel blijkt op de website dat deze fiets nergens meer beschikbaar is. Wil je een elektrische Swapfiets huren, dan ben je aangewezen op de Power 7, met zeven versnellingen. Maar daarvoor betaal je intussen al € 109,90 per maand, tegenover € 75 per maand in februari. Een prijsstijging met bijna de helft dus.
Duur op lange termijn
Op een termijn van drie jaar is de Power 7 nog steeds goedkoper dan een fiets via private lease. Daarna wordt deze formule duurder omdat je deze fiets niet voordelig kunt overkopen, zoals bij leasing.
Lees hier alles over onze test van de Swapfiets Power 1.