Nieuws

Een e-bike leasen, kopen of huren?

12 mei 2022

Er zijn heel wat formules om een elektrische fiets tot de jouwe te maken. Je kunt kiezen voor de nodige ontzorging, maar daar betaal je wel voor.

De elektrische fiets wordt meer en meer een cruciaal element in onze mobiliteit. De verkoopscijfers blijven stijgen, en steeds meer mensen gebruiken hem ook voor de verplaatsing van en naar het werk.

Wil je gebruik maken van een e-bike, dan heb je verschillende opties. Je kunt er uiteraard gewoon een kopen, maar je kunt ook een fiets huren, of “swappen”. Of je kunt er een leasen. We zetten de voor- en nadelen van elke formule op een rijtje.

Een elektrische fiets kopen

Steeds meer mensen kopen een elektrische fiets. In 2020 gingen er ruim 228 000 nieuwe exemplaren over de toonbank en naar alle verwachtingen zullen de cijfers van 2021 nog een stuk hoger liggen. De torenhoge brandstofprijzen van de voorbije maanden maken de e-bike financieel nog aantrekkelijker.

Duurder dan gewone fiets

Toch is zo’n e-bike een hele investering. In onze testresultaten vinden we heel wat goede modellen, maar die beginnen in prijs vanaf zo’n € 1 700. Die prijs kan vervolgens oplopen tot meer dan € 4 000, afhankelijk van jouw voorkeuren.

En daarmee stopt het niet. Een eigen fiets betekent ook dat je er zelf de nodige zorg voor moet dragen. Voor een jaarlijks nazicht wordt doorgaans € 60 gerekend, al kan dit voor een grondig onderhoud oplopen tot € 90.

Ook als er onderdelen van je fiets moeten worden vervangen, is het voor eigen rekening. De batterij gaat gemiddeld zo’n vijf jaar mee, al kun je die levensduur wat rekken als je ze goed verzorgt, door ze bv. niet altijd helemaal te ontladen of ze niet in al te koude temperaturen te bewaren. Als het moment gekomen is om ze te vervangen, d.i. als ze niet meer oplaadt of heel snel leeg is, hangt daar wel een prijskaartje aan. Voor een batterij van 300 Wh betaal je zo’n € 400 tot € 450. Voor 400 Wh loopt die prijs op tot € 500 à € 600 en voor 500 Wh zit je tussen € 540 en € 750. Toch is zo’n batterij doorgaans een goede investering om de levensduur van je fiets met enkele jaren te verlengen.

Goedkoper op lange termijn

Als je alle kosten optelt die aan een elektrische fiets verbonden zijn, dan kom je uit op een behoorlijk hoog kostenplaatje. Toch is het op termijn goedkoper dan wanneer je de fiets huurt of leaset (zie verder). Maar als eigenaar ben je wel zelf verantwoordelijk voor onderhoud en herstellingen.

Vind je de initiële investering te hoog, dan kun je ook altijd een lening aangaan voor je fiets. Uit ons onderzoek blijkt dat je op die manier amper meer betaalt dan wanneer je de aankoopprijs in een keer neertelt.

Wil je een elektrische fiets kopen? Kijk dan eerst in onze koopwijzer welke modellen het best scoren voor de beste prijs.

Naar de koopwijzer elektrische fietsen

Een elektrische fiets leasen

Als je een elektrische fiets leaset, dan betaal je maandelijks een bepaald bedrag om gebruik te maken van de fiets en van de diensten die daarbij worden aangeboden, zoals onderhoud en herstellingen. Deze formule zit al enkele jaren in de lift. 

Wij vroegen een voorstel bij Cyclis Bike Lease voor de private lease van twee elektrische fietsen, voor telkens een termijn van drie jaar. Voor de Trek District+ 4, t.w.v. € 3 099. Hiervoor zouden we € 128,39 per maand betalen, inclusief een onderhoudsbudget van € 300 voor de volledige termijn.

Voor de Achielle Annette, die in aankoop € 2 799 kost, zouden we iets meer dan € 121 per maand betalen.

Overkopen na gebruik

Als je een elektrische fiets leaset, dan kun je die vaak overkopen als de leasetermijn, bv. na drie jaar, is afgelopen. Je betaalt dan nog een beperkt bedrag om de fiets tot de jouwe te maken, vaak ligt dat bedrag op 16 % van de oorspronkelijke catalogusprijs.

Wil je de fiets na gebruik terug binnenleveren bij de leasingmaatschappij, dan kijk je het best in het contract of je moet betalen voor eventuele schade. Blijft dit beperkt tot een vergoeding bij echte schade, of moet je ook betalen voor normale gebruiksschade, bv. krasjes in de lak? Ook als je de leasing vervroegd wilt stopzetten moet je soms betalen.

Vaak duurder dan aankoop

Ondanks het relatief beperkte bedrag per maand kan een fiets via private lease vrij duur zijn. Je betaalt vaak ook een vast bedrag voor onderhoud. Al kun je dat, indien niet gebruikt, bij sommige maatschappijen recupereren voor de aankoop van accessoires of voor een waardebon.

Een elektrische fiets huren

Het concept van Swapfiets past helemaal binnen de trend naar “mobility as a service”: je huurt een fiets en kunt voor ondersteuning en pechverhelping terugvallen op het verhuurbedrijf. En met succes, de fiets met de blauwe voorband duikt geregeld op in het straatbeeld.

Wij testten in februari jl. de Power 1, een elektrische fiets met één versnelling. Dat bleek een solide, degelijke fiets. Swapfiets biedt daarnaast een vlekkeloze dienstverlening als er iets mis gaat.

Prijzen swingen de pan uit

Intussen lijkt Swapfiets echter slachtoffer van zijn eigen succes. Vlak na onze test ging de prijs van de Power 1 al omhoog van € 49,90 per maand naar € 59,90, en bleek hij slechts in bepaalde steden nog beschikbaar. Momenteel blijkt op de website dat deze fiets nergens meer beschikbaar is. Wil je een elektrische Swapfiets huren, dan ben je aangewezen op de Power 7, met zeven versnellingen. Maar daarvoor betaal je intussen al € 109,90 per maand, tegenover € 75 per maand in februari. Een prijsstijging met bijna de helft dus.

Duur op lange termijn

Op een termijn van drie jaar is de Power 7 nog steeds goedkoper dan een fiets via private lease. Daarna wordt deze formule duurder omdat je deze fiets niet voordelig kunt overkopen, zoals bij leasing.

Lees hier alles over onze test van de Swapfiets Power 1.

Naar de review