Nieuws

Hoe onze autobanden het milieu vervuilen

21 december 2021

Tonnen aan rubberdeeltjes slijten jaarlijks van de banden van onze wagens en belanden op onze wegen, in het milieu en in onze waterlopen. Sommige merken zijn zich bewust van dit probleem, andere helemaal niet.

500 000 ton. Zoveel partikels laten de autobanden op de Europese wegen jaarlijks achter, door wrijving tussen het rubber en het wegoppervlak. Dat blijkt uit recente studies. Algemene Duitse Automobiel Club, ADAC, de organisatie waarmee wij onze testlabo’s delen, heeft nu voor het eerst getest bij welke merken die vervuiling het grootst is.

Vooral schadelijk voor het milieu, minder voor de mens

De vervuiling van onze omgeving met kleine rubberdeeltjes door slijtage van autobanden bleef lang onder de radar. Toch is de gevoeligheid ervoor de laatste jaren toegenomen. De impact is dan ook niet te onderschatten: in Duitsland, waar ADAC is gevestigd, zouden de partikels goed zijn voor een derde van alle microplastics-vervuiling.

Deze vervuiling is niet meteen schadelijk voor de mens. Aangezien ze meestal groter zijn dan 50 micrometer, zijn deze partikels in vergelijking met andere microplastics nog vrij groot en gaan we ze als mens niet snel inademen. Gebeurt dat toch, dan dringen ze niet diep in onze luchtwegen door.

Het probleem situeert zich vooral op milieuvlak. De deeltjes belanden in onze bodem en spoelen met het regenwater mee in onze waterlopen, waar ze wel heel wat schade kunnen aanrichten aan fauna en flora.

Lange levensduur en veiligheid, een moeilijke combinatie

We onderzoeken al jaren samen met ADAC hoe snel banden slijten. De banden worden op rollentestbanken gezet tot ze versleten zijn, op basis waarvan dan de levensduur wordt berekend. Voor het eerst is daar ook een onderzoek aan gekoppeld om te bepalen welk gewicht aan microplastics er door die slijtage in het milieu terechtkomt. ADAC deed dit voor bijna 100 modellen van zomer- en winterbanden, in verschillende bandenmaten. De banden werden daarnaast getest op hun veiligheid.

In onze tests in het verleden bleek immers al dat een band die lang meegaat, het vaak moeilijk heeft om die duurzaamheid te koppelen aan veilige prestaties. “Om lang mee te gaan moet een band uit een wat harder rubber bestaan”, legt onze mobiliteitsexpert Steve Mestdagh uit. “Maar door die hardheid heeft de band vaak minder grip op het wegdek en is hij daardoor ook vaak minder veilig. Omgekeerd heeft een band met zachter rubber die grip wel, maar zal hij sneller verslijten en heeft hij dus meestal een kortere levensduur. Eigenlijk moesten de bandenfabrikanten dus proberen om de ideale balans te vinden tussen duurzaamheid en veiligheid, maar voor ons heeft de veiligheid dan overduidelijk de prioriteit.”

Michelin vindt de magische formule, Pirelli faalt

Maar uit onze recente test blijkt dat het een en-en-verhaal kan zijn. Met name de banden van Michelin scoren erg goed wat betreft het achterlaten van microplastics, met een gemiddelde van slechts 90 gram per 1 000 km, en doen het ook goed tot zeer goed op het vlak van veiligheid. Vredestein doet het ook goed wat betreft de uitstoot met 100 gram microplastics per 1 000 km, maar scoort zeer middelmatig op het vlak van veiligheid. Goodyear maakt de top drie compleet met een gemiddelde uitstoot van 109 gram per 1 000 km, maar teert daarvoor vooral op de uitstekende prestaties wat die slijtage betreft van de Goodyear Efficient Grip Performance 2, met nauwelijks 82 gram microplastics per 1 000 km. De prestaties van de Goodyear-banden wat veiligheid betreft zijn vaak goed, soms middelmatig.

Onderaan de rangschikking, bij de merken met een hoge slijtage, vinden we drie premium-merken: Continental, Bridgestone en Pirelli. Die laatste is met gemiddeld 134 gram microplastics per 1 000 km hekkensluiter, en compenseert dit slechts gedeeltelijk met de prestaties die vooral goed zijn op een droog wegdek. Deze merken zijn duidelijk nog niet doordrongen van de noodzaak om naast veiligheid ook het milieu mee te nemen in hun productieprocessen.

Size matters

Niet alleen het merk, ook de maat van je band bepaalt hoeveel rubberdeeltjes je achterlaat. Het lijkt logisch dat een brede band onder een zware wagen (dus ook elektrische wagens, die doorgaans zwaarder zijn dan modellen op diesel of benzine) sneller zal verslijten dan een smallere band onder een compacte wagen. Dit blijkt ook gedeeltelijk uit de resultaten. Bij de zomerbanden komt er het minste vervuiling vrij van de maat 185/65 R15, het meest van de banden in de maat 225/40 R18. Bij de winterbanden is die link niet zo eenduidig. De kleinste maat, 185/65 R15 staat gemiddeld wel garant voor de minste plasticdeeltjes, maar anderzijds scoort de maat 195/65 R15 gemiddeld genomen minder goed dan de grotere maat 205/55 R16.

Kies de beste band

We hebben winterbanden getest in verschillende maten. Check onze koopwijzer om te weten welke modellen het best scoren.

Naar de koopwijzer winterbanden