Persbericht
Testaankoop moet opnieuw optreden tegen autobouwer Stellantis
24 maart 2025

Testaankoop ergert zich (opnieuw) aan autobouwer Stellantis, die nu ook eigenaars van auto’s met PureTech-motor laat wachten op compensatie
Consumentenorganisatie Testaankoop ziet zich opnieuw genoodzaakt om autoconstructeur Stellantis en de FOD Economie aan te schrijven, dit keer over problemen met de compensaties waar eigenaars van een auto van Stellantis met PureTech-motor recht op hebben. Twee weken geleden moest de organisatie nog hetzelfde doen voor dat andere probleem waar Stellantis consumenten lang mee aan het lijntje houdt, namelijk de vele problemen met AdBlue-tanks in Dieselauto’s. Ook nu moeten consumenten veel te lang wachten op een antwoord van Stellantis, meer zelfs, nog niemand kreeg een cent te zien. Nochtans zouden de uitbetalingen beginnen vanaf half februari.
Autobouwer Stellantis brengt al een tiental jaar auto’s op de markt met een zogenaamde PureTech-motor. Onder meer de Peugeot 208, Citroën C3 en Opel Corsa hebben zo’n motor, met een distributieriem die volledig gedrenkt is in olie. Sinds eind 2023 echter krijgt Testaankoop veel klachten van eigenaars van zo’n auto’s, omdat die motoren sneller kapot gaan dan verwacht. En dat brengt uiteraard heel wat herstelkosten met zich mee, volledig ten laste van de consument. Onaanvaardbaar voor Testaankoop, want eigenlijk zou Stellantis moeten opdraaien voor het feit dat zij gebrekkige motoren op de markt brachten. Testaankoop diende eind 2023 al klacht bij de Economische Inspectie.
Uiteindelijk besloot Stellantis om een verlengde garantie toe te kennen op de motoren, en consumenten die eerder al de nodige herstellingen deden te compenseren voor de gedane kosten.
Communicatie vanuit Stellantis naar haar klanten toe was echter onbestaande. Niemand blijkt op de hoogte van de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de verlengde garantie, of over de mogelijkheid om een compensatie aan te vragen. En zij die dankzij de informatie van Testaankoop toch op het online platform van Stellantis een compensatie aanvragen, krijgen tot op de dag van vandaag de melding dat “deze aanvragen zullen behandeld worden vanaf half februari”.
“Onbegrijpelijk, alweer zo’n desastreuze afhandeling van de situatie door Stellantis,” zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, verwijzend naar de problemen met compensatie voor defecte AdBlue-tanks, die ook nog altijd niet opgelost zijn. “We hebben Stellantis opnieuw aangeschreven, onze zevende brief over deze kwestie al, zodat de consument eindelijk serieus genomen wordt. We vragen hen om ons te laten weten wanneer de aanvragen tot compensatie werkelijk behandeld zullen worden, van dat ook aan te passen in de meldingen die consumenten op hun website te zien krijgen, en van dit keer duidelijk te communiceren over de compensaties. De brief gaat trouwens ook naar de FOD Economie, zodat zij als consumentenbeschermingsautoriteit in ons land de zaak nauw kunnen opvolgen en maatregelen kunnen nemen.”
Autobouwer Stellantis brengt al een tiental jaar auto’s op de markt met een zogenaamde PureTech-motor. Onder meer de Peugeot 208, Citroën C3 en Opel Corsa hebben zo’n motor, met een distributieriem die volledig gedrenkt is in olie. Sinds eind 2023 echter krijgt Testaankoop veel klachten van eigenaars van zo’n auto’s, omdat die motoren sneller kapot gaan dan verwacht. En dat brengt uiteraard heel wat herstelkosten met zich mee, volledig ten laste van de consument. Onaanvaardbaar voor Testaankoop, want eigenlijk zou Stellantis moeten opdraaien voor het feit dat zij gebrekkige motoren op de markt brachten. Testaankoop diende eind 2023 al klacht bij de Economische Inspectie.
Uiteindelijk besloot Stellantis om een verlengde garantie toe te kennen op de motoren, en consumenten die eerder al de nodige herstellingen deden te compenseren voor de gedane kosten.
Communicatie vanuit Stellantis naar haar klanten toe was echter onbestaande. Niemand blijkt op de hoogte van de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van de verlengde garantie, of over de mogelijkheid om een compensatie aan te vragen. En zij die dankzij de informatie van Testaankoop toch op het online platform van Stellantis een compensatie aanvragen, krijgen tot op de dag van vandaag de melding dat “deze aanvragen zullen behandeld worden vanaf half februari”.
“Onbegrijpelijk, alweer zo’n desastreuze afhandeling van de situatie door Stellantis,” zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop, verwijzend naar de problemen met compensatie voor defecte AdBlue-tanks, die ook nog altijd niet opgelost zijn. “We hebben Stellantis opnieuw aangeschreven, onze zevende brief over deze kwestie al, zodat de consument eindelijk serieus genomen wordt. We vragen hen om ons te laten weten wanneer de aanvragen tot compensatie werkelijk behandeld zullen worden, van dat ook aan te passen in de meldingen die consumenten op hun website te zien krijgen, en van dit keer duidelijk te communiceren over de compensaties. De brief gaat trouwens ook naar de FOD Economie, zodat zij als consumentenbeschermingsautoriteit in ons land de zaak nauw kunnen opvolgen en maatregelen kunnen nemen.”
Toegang pers
Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.