Persbericht

Testaankoop ziet nog veel problemen bij terugbetalingen voor defecte AdBlue-tanks

11 maart 2025
adblue

11 maart 2025
Sinds half januari kunnen eigenaars van een Peugeot of Citroën die problemen hebben gehad met de AdBlue-tank daarvoor een compensatie aanvragen. Fabrikant Stellantis lanceerde een platform waarop consumenten alle nodige documenten kunnen uploaden en een aanvraag indienen. Consumentenorganisatie Testaankoop merkt dat er nog altijd heel wat klachten zijn van consumenten die de compensatie niet krijgen, en geen idee hebben waarom. Daarom vraagt ze nu, samen met haar koepel Euroconsumers, aan de Europese Commissie en de FOD Economie om met Stellantis te herbekijken hoe de autobouwer haar verplichtingen kan nakomen.

AdBlue?

Recente dieselauto’s hebben naast een gewone tank ook een tank voor AdBlue, een vloeistof die ervoor zal zorgen dat de auto minder uitstoot. Bij auto’s van fabrikant Stellantis bleken die tanks echter erg snel kapot te gaan, met herstelkosten tot 3.000 euro voor de consumenten tot gevolg. Testaankoop kaartte dat probleem al aan in 2023 en kreeg toen ruim 3.500 klachten.

In Italië kwam Stellantis eind 2024 tegemoet aan de consumenten: Italiaanse eigenaars van een auto van Stellantis konden een vergoeding aanvragen. Na tussenkomst van de Europese Commissie en het netwerk van consumentenautoriteiten in heel Europa ging Stellantis akkoord om die schadevergoedingen te betalen aan elke Europese consument die problemen had met de AdBlue-tank.

Platform werkt niet naar behoren

Om de vergoedingen praktisch te regelen, lanceerde Stellantis een online platform. Consumenten melden zich aan, uploaden de juiste documenten, en krijgen dan een bedrag ter compensatie van de herstelkosten. Of niet, want Testaankoop kreeg ondertussen al 150 meldingen van consumenten die helemaal geen terugbetaling krijgen. Ze krijgen het bericht dat ze niet voldoen aan de criteria om compensatie te krijgen, of ze krijgen een bedrag van amper 30 euro.

Omdat Stellantis afspraken had met de Europese Commissie en de nationale consumentenautoriteiten over de compensatieregeling, hebben we de Commissie en de FOD Economie aangeschreven”, zegt Laura Clays, woordvoerder van Testaankoop. “We vragen dat de consumenten minstens uitleg krijgen over waarom hun aanvraag tot compensatie geweigerd wordt, of waarom dat bedrag zo laag ligt. Nu kunnen consumenten niet eens beoordelen of de weigering of het lage bedrag terecht is, want er worden geen redenen gegeven.

Niet de eerste keer problemen

Testaankoop en Euroconsumers betreuren dit zoveelste probleem bij Stellantis in de AdBlue-saga. “Het duurde al maanden vooraleer Stellantis akkoord ging om compensaties te betalen, ze wou daar niet zelf over communiceren, het platform was vlak na lancering wekenlang buiten dienst, en nu blijken veel consumenten niet eens een correcte vergoeding te krijgen. We vragen in de brief daarom ook dat Stellantis haar klanten beter informeert over de mogelijkheid om compensatie te krijgen”, voegt Laura Clays toe.

 

Toegang pers

Om als journalist toegang te krijgen tot alle inhoud, vragen wij u ons een e-mail te sturen.