Review BYD Seal U: nieuwe elektrische Chinese SUV voor 43 490 euro
De BYD Seal U overtuigt met zijn comfort en kwalitatief hoogwaardige interieur, maar laat op het gebied van laden nog steken vallen. Hij is verkrijgbaar als 100% elektrische auto of als plug-in hybride op benzine. De nieuwe Chinese SUV probeert te verleiden met een scherpe prijs, die aanzienlijk lager ligt dan die van de gevestigde concurrentie.

Belangrijkste Kenmerken van de BYD Seal U
Design en kwaliteit
De BYD Seal U biedt een overtuigende afwerking en een hoogwaardig interieur. Iets minder fraai is de afwerking van de onderzijde, waar de bekabeling onbeschermd blootligt.
Specificaties en technologie
De BYD Seal U Comfort is uitgerust met een batterij van 72 kWh. De Design-versie van de wagen heeft een 87 kWh LFP-batterij, die een actieradius van zo'n 425 kilometer biedt in gemengd rijomstandigheden (stad, buitenwegen en snelweg). Bij een rustige rijstijl buiten stedelijke gebieden (tot 100km/u), en zonder overmatig gebruik van de verwarming, kan dit oplopen tot meer dan 500 kilometer.
Het gemiddelde verbruik van de BYD Seal U is echter hoog: 22,2 kWh per 100 km. Ter vergelijking: de Hyundai Ioniq 5 verbruikt slechts 18,2 kWh per 100 kilometer. Daarnaast ontbreken enkele belangrijke functies in deze Chinese auto: hij heeft geen laadrouteplanning of batterijvoorverwarming, en zijn laadsnelheid blijft achter bij de concurrentie. De batterij heeft 41 minuten nodig om van 10% naar 80% op te laden, ongeveer twee keer zo lang als bijvoorbeeld een Hyundai Ioniq 5.
De bediening lijdt onder het feit dat veel functies via het draaibare touchscreen worden aangestuurd (12,8 inch in de Comfort-versie en 15,6 inch in de Design-versie), wat het risico op afleiding vergroot. De ruimte voor passagiers is redelijk, maar de kofferbak is vrij bescheiden voor een auto van dit formaat. De laadruimte varieert van 320 tot 1370 liter, afhankelijk van de configuratie met neergeklapte stoelen en belading tot het dak.
Prijs
De middelgrote SUV BYD Seal U is het enige model van het merk dat beschikbaar is als plug-in hybride (vanaf 36 900 euro), naast de 100% elektrische versie (vanaf 43 490 euro). Hiermee is de auto aanzienlijk voordeliger dan veel van zijn concurrenten.
Behalve de keuze voor interieurkleuren en lak, zijn er echter weinig personalisatiemogelijkheden, wat helpt om de prijs laag te houden ten opzichte van de concurrentie.
De beste elektrische auto's en plug-in hybrides
Onze ervaring met de BYD Seal U
Comfort en gebruiksgemak
De hoge zitpositie en de ruime deuropeningen zorgen voor een comfortabel in- en uitstappen. De parkeersensoren en een 360-graden camerasysteem helpen bij het manoeuvreren, al blijft het zicht naar achteren beperkt door de brede dakstijlen.
Prestaties op de weg
Wat betreft rijprestaties, kan de BYD Seal U ons niet overtuigen. De besturing is “gevoelloos”: er is weinig feedback, een ontkoppeld gevoel en onvoldoende centrering op de snelweg. Daarnaast slippen de voorwielen snel op nat wegdek, zelfs bij normale snelheden. De gemiddelde remweg valt wel binnen de normale waarden.
Is de BYD Seal U de juiste keuze voor jou?
Voordelen van de BYD Seal U
|
Nadelen van de BYD Seal U
|
Conclusie: voor wie is de BYD Seal U geschikt?
De BYD Seal U is een interessante optie voor wie een betaalbare, ruime en comfortabele elektrische SUV zoekt, en bereid is om compromissen te sluiten op het gebied van laadsnelheid en rijprestaties. Voor wie waarde hecht aan een betere rijervaring en sneller opladen zijn er betere alternatieven. Hiervoor neem je best een kijkje in onze koopwijzer, om de best geteste wagens terug te vinden die aansluiten bij jouw persoonlijke voorkeuren en noden.