Zo komt jouw auto heelhuids de winter door
Banden
Heel het jaar door op zomerbanden rijden? Geen goed idee. Het best investeer je in een set goede winterbanden, voor je veiligheid en ook voor de slijtage van je banden. Hier lees je er alles over.
Ben je op zoek naar de beste winterbanden voor jouw wagen? Check dan zeker onze koopwijzer.
Antivries
Als de temperaturen onder nul gaan, moet je zorgen dat de vloeistoffen onder je motorkap niet gaan bevriezen. Zo voeg je het best antivries toe aan de ruitensproeiervloeistof voor de eerste vorst. Zo zorg je ervoor dat de vloeistof, de pomp en de sproeikoppen niet bevriezen en kun je je voorruit proper houden.
Als je je auto ’s avonds parkeert, doe je er goed aan op even je voorruit zuiver te sproeien, zodat eventuele scherpe deeltjes ’s nachts niet kunnen aanvriezen en ’s ochtends je ruit mogelijk beschadigen.
Vervolgens check je ook het best het vriespunt van de koelvloeistof. Die moet tussen -25°C en -30°c liggen. Als de koelvloeistof onder het minimumniveau is gezakt, moet je die laten bijvullen, anders kan de motor worden beschadigd bij extreem lage temperaturen. Voor zowel de check van de temperatuur als van de hoeveelheid kun je aankloppen bij een tankstation of in je garage.
Houd je ruiten schoon
In deze dagen is de zichtbaarheid vanuit je auto vaak beperkt: door mist, door regen, doordat het langer donker is. De ruiten worden ook sneller vuil door opspattend water en modder. Daarom is het belangrijk om ze goed proper te houden, zowel aan de buiten- als de binnenkant. Dampen je ruiten binnenin aan, dan zet je de verwarming op, de ventilator of de airco. Droge lucht houdt ook de rubbers in een goede staat.
Om aandampen van binnenuit te voorkomen, kun je ze af en toe schoonmaken met bv. shampoo. En als je nog eens vochtabsorberende gelzakjes vindt in een verpakking, dan kun je die bijhouden en in je auto leggen om het vocht te verminderen.
Spiegels en ruitenwissers
Is de kans groot dat je achteruitkijkspiegels zullen aanvriezen? Trek er dan ’s avonds een plastic zak over en span die aan met een touw of een elastiek. Check ook je ruitenwissers eens. Zijn die versleten en maken ze strepen op je voorruit, vervang ze dan.
Spuit siliconenspray of smeer talkpoeder op de deurrubbers en de rubbers van je kofferbak en je motorkap. Om bevriezing te voorkomen, spuit je kruipolie in je deurslot en het eventuele slot van je tankdop.
Licht en batterij
Je zult steeds vaker in het donker moeten rijden, zorg er daarom voor dat je lichten goed zijn afgesteld. Laat dit eventueel checken door je garagist.
De batterij van je auto ligt vaak aan de basis van startproblemen na een koude nacht. Laat ook hier checken of ze nog in goede staat is. Eventueel kun je ’s morgens voor het starten al de lichten aanzetten om de batterij op te warmen, al vraagt dit natuurlijk wel batterijcapaciteit.
Zo doe je het goed
- Is je slot vastgevroren? Leg er dan een zak met water of bv. een warmwaterkruik op zodat het langzaam kan ontdooien. Ook een haardroger kan hier soelaas bieden.
- De deur is vastgevroren? Duw er in eerste instantie wat harder tegen, zodat het ijsbreekt. Werkt dit niet, gebruik dan opnieuw warm water of een haardroger, maar verwarm hierbij de ruiten niet, want die zouden kunnen barsten.
- De handrem is bevroren: trek ze extra hard op zodat het ijs rond de kabels loskomt. Lukt dit niet, laat de motor dan even draaien. Hierdoor zullen de handremkabels snel ontdooien.
- Zijn de ramen aangevroren, dan is een ijskrabber of een fles ruitenontdooier je vriend. Kap er geen emmer heet water over, want dan kunnen je ruiten gaan barsten. Met ruitenontdooier kun je ook aangevroren ruitenwissers los krijgen.
- Als je ruitensproeiers zijn dichtgevroren, dan kun je een zak met warm water op de sproeikoppen leggen totdat ze ontdooid zijn. Is het reservoir (met daarin ruitensproeiervloeistof voor de zomer) bevroren, giet er dan warm water in zodat het ijs kan smelten. Vul het dan meteen met ruitensproeiervloeistof voor de winter, met antivries.
- Maak je auto sneeuwvrij voordat je wegrijdt. Als er nog resten sneeuw op je auto liggen en die vallen er tijdens het rijden af, dan kan dit jezelf maar vooral achter- of tegenliggers in gevaar brengen.
Zo doe je het beter niet
- Laat je auto ‘s morgens niet een hele tijd “warm lopen”, maar vertrek meteen. Je auto zomaar stationair laten draaien mag niet en het is slecht voor het milieu. Voor een vlotte start parkeer je je wagen ‘s avonds het best zo dat je ’s morgens vlot vooruit kunt wegrijden.
- Parkeer niet met je handrem op, omdat die kan vastvriezen. Zet je wagen in eerste versnelling, dan kan hij niet aan het bollen slaan.
- Heet water en ijskoud glas, het is een slechte combinatie. Ga je vensters dan ook niet ontdooien met kokend water, je ruiten zouden kunnen barsten en het is heel slecht voor de rubbers. Als je water gebruikt, maak dit dan hoogstens lauwwarm.
- Als je autodeuren zijn vastgevroren, begin er dan niet aan te trekken om ze open te krijgen. Zo loop je het risico dat de rubbers los komen. Duw integendeel extra hard, zodat het ijs loskomt. Smeer het rubber dan in met vet, siliconespray of talkpoeder.
- Gebruik je ruitenwissers niet als ze bevroren zijn. De zekering zou kunnen doorbranden. Ontdooi ze eerst voordat je ze gebruikt.
- Geef geen gas als je je wagen start. Dit zal de elektronische injectie en het ontstekingsproces (bij nieuwere wagens) bemoeilijken.
- Als je wagen niet meteen opstart, doe dan geen te lange pogingen om hem toch aan de praat te krijgen. Probeer een paar keer kort op te starten, voordat je een lange poging doet.
- Laat je wagen ‘s nachts niet buiten staan als je een garage hebt.
