Alles wat je moet weten over plug-in hybride wagens

Plug-in hybride auto’s (meestal afgekort tot PHEV: Plug-in Hybrid Electrical Vehicles) zijn erg populair. Ze koppelen een motor op benzine aan een elektromotor met batterij, die je kunt opladen met een laadkabel. Je kunt er dus een behoorlijke afstand mee elektrisch rijden. Wat moet je weten over een plug-in hybride en waarop moet je letten bij de aankoop? We zetten het op een rij in dit dossier.
Grotere batterij dan een full hybrid
Bij de hybride wagens heb je, naast de plug-in hybride, ook de full hybrid wagens. In beide gevallen wordt een motor op benzine gecombineerd met een elektromotor. Er zijn echter twee grote verschillen.
Ten eerste is er de grootte van de batterij. Terwijl die bij een full hybrid meestal tussen 1 en 2 kWh ligt, ligt de capaciteit van de batterij van een PHEV (veel) hoger. Een Toyota Prius plug-in hybride zit bijvoorbeeld aan 8,8 kWh, waaraan 7 kWh effectief bruikbaar. Veel fabrikanten hebben hun batterijen recent ook merkbaar vergroot. Volkswagen ging bij de Golf GTE van 9 naar 13 kWh, Volvo dreef de batterijcapaciteit van zijn Recharge-modellen op van 11,6 kWh tot 18,8 kWh. Ook bv. een Toyota RAV4 plug-in hybride kan teren op 18,1 kWh elektrische capaciteit. Die laatste, en ook de Volvo-modellen, zijn wel robuuste SUV’s.
Andere manier van laden
Het tweede grote verschil, gekoppeld aan die batterijcapaciteit, is de manier van laden. Bij een full hybrid wordt de batterij enkel bijgeladen door kinetische energie te recupereren tijdens het rijden. Vooral de energie die vrijkomt bij het remmen zorgt ervoor dat de batterij weer wordt opgeladen. Bij een plug-in hybride wagen wordt er ook energie gerecupereerd, maar kun je daarnaast de batterij opladen m.b.v. een laadkabel. Waar je bij dat laden precies op moet letten, lees je hier.
Zuiniger of niet?
Een plug-in hybride heeft dus al een aanzienlijke elektrische capaciteit. Maakt dit hem tot een zuinige wagen? Wij deden de test. We hebben ook getest hoe ver je precies geraakt als je enkel elektrisch rijdt.
Als je op zoek gaat naar het verbruik van een plug-in hybride wagen, dan vermelden fabrikanten dit als “gecombineerd” of “gemengd” verbruik in liter benzine per 100 km. Dit verbruik ligt vaak tussen 1 en 2 liter per 100 km, wat erg laag is in vergelijking met benzine of full hybrid wagens. Maar voor dat verbruik zou je ongeveer 80 % van de tijd elektrisch moeten rijden en dat gebeurt in de praktijk zelden tot nooit.
Geen vijf sterren voor verbruik
In werkelijkheid ligt het verbruik van een plug-in hybride dus (veel hoger) dan wat de fabrikant opgeeft. Onze tests in de praktijk wijzen op een verbruik rond 4 of 5 liter per 100 km, en daarbij komt nog het elektrische verbruik. Geen enkele wagen behaalde dan ook de topscore van vijf sterren. Vier sterren waren er wel voor Hyundai Ioniq, Renault Captur, Renault Mégane en Volvo V60 T6. De Ioniq kwam uit op een verbruik van 3,1 liter per 100 km, plus 8 kWh elektriciteit. De Mégane klokte af op 3,7 liter en 9,3 kWh per 100 km.
Zware modellen verbruiken beduidend meer
Grote, en dure, modellen doen het vaak veel minder goed. Bij de BMW X5 xDrive 45e moet je rekenen op 5,4 liter en 20,9 kWh per 100 km, bij de Mercedes GLE 350 de op 2,7 liter en liefst 22,5 kWh per 100 km en bij de Porsche Cayenne op 6,9 liter en 14,7 kWh per 100 km. Ter vergelijking: de BMW afficheert een verbruik van 1,3 liter per 100 km, Mercedes een verbruik tussen 0,7 en 1,2 liter per 100 km en Porsche houdt het op 3,9 liter per 100 km. Deze modellen kregen in onze test dus de laagste score van één ster.
Tot 10 liter per 100 km benzine
ADAC testte ook hoeveel je verbruikt als je de batterij van je PHEV helemaal niet oplaadt. Hier verbruikte de Hyundai Ioniq veruit het minst: 5,2 liter per 100 km. Ook de Kia Ceed en Niro, de Renault Mégane Grandtour en Skoda Superb Combi bleven onder de 6 liter per 100 km. Bij de meeste wagens schommelde het verbruikt echter rond 7 à 8 liter, met uitschieters boven de 10 liter per 100 km bij, opnieuw, de BMW X5 en de Porsche Cayenne, maar ook bij de Ford Explorer. Daarmee zitten deze plug-in hybrides qua verbruik op het niveau van een gewone benzine-versie, of zelfs hoger omdat deze modellen vaak zwaarder zijn.
Veel hoger elektrisch verbruik dan EV's
Ook werd getest hoeveel de plug-in hybrides zouden verbruiken als ze enkel elektrisch zouden rijden. Daarvoor werd het verbruik tijdens de puur elektrische kilometers omgezet naar een verbruik per 100 km. Opnieuw scoren de Koreaanse PHEV’s hier veruit het best. De Kia Niro is primus met een elektrisch verbruik van 18,9 kWh per 100 km, gevolgd door de Hyundai Ioniq met 19,9 kWh en de Kia Ceed met 20,8 kWh per 100 km. De grootverbruikers in benzinemodus, BMW X5, Porsche Cayenne en Ford Explorer, zijn ook het gulzigst met elektriciteit, met telkens een verbruik boven 40 kWh en liefst 46 kWh per 100 km voor de Explorer. Ter vergelijking: een gemiddelde EV verbruikt zo’n 18 à 20 kW per 100 km. Een verbruik van 25 kWh wordt al beschouwd als vrij hoog en zien we vooral bij de zwaardere modellen.
Met een volle batterij kan een PHEV een aanzienlijke afstand elektrisch afleggen. Bij de meeste modellen, met een batterij tussen 10 en 15 kWh, ligt dat rijbereik rond 50 km. Voor veel mensen is dat voldoende om de dagelijkse verplaatsingen volledig elektrisch te doen. Modellen met een grotere batterij claimen een elektrisch rijbereik tot 70 à 90 km. Doe je veel autostrade, dan zal de benzinemotor sneller moeten bijspringen. Ook in de winter daalt het elektrisch rijbereik, net zoals bij volledig elektrische auto’s. Maar ook een benzine-auto verbruikt in de winter meer, uiteraard …
Met dit rijbereik onderscheidt een plug-in hybride zich duidelijk van de full hybrid, waarmee je slechts korte stukken van je traject elektrisch kunt afleggen, en dat meestal ook alleen tegen een lage snelheid. Het rijbereik van een volledig elektrische auto is natuurlijk nog een stuk groter door zijn veel grotere batterij.
Opladen is een must
Een belangrijke voorwaarde om effectief zuinig te rijden met je PHEV is dat je de batterij ook effectief oplaadt. En net daar wringt het schoentje vaak. Door de aanwezigheid van de benzinemotor als back-up voelen veel bestuurders minder de noodzaak om de batterij op tijd bij te laden en rijden ze in de praktijk vaak vooral op benzine. Aangezien het vaak om zware modellen gaat, loopt dat benzineverbruik dan flink op en zijn deze wagens dus allesbehalve milieuvriendelijk.
Je laadt de batterij van een PHEV niet op dezelfde manier als die van een volledig elektrische wagen. Bij die laatste werkt de batterij op 400, 600 of zelfs 800 volt (V), bij de plug-in hybrides gaat dit over een lagere spanning, tot zo’n 300 V maximaal. Hierdoor moeten de batterijen van een PHEV tegen een lager vermogen en dus trager worden opgeladen als die van een EV. De beste laadoplossing voor een plug-in hybride is een laadpaal met een laadvermogen van 3,7 kW. Daarmee laad je de batterij van de meeste PHEV’s in drie tot vier uur op.
Zo weinig mogelijk aan snellaadpaal
Sommige batterijen van plug-in hybrides kunnen al een vermogen van 60 kW aan. Gaat het vermogen van je laadpaal nog hoger, dan zal dit niet volledig worden benut. Bij een snellaadpaal zal dit hoe dan ook het geval zijn, omdat die meestal een vermogen tussen 150 kW en 350 kW hebben. Het is dus niet aan te raden om je plug-in hybride aan een snellaadpaal te koppelen. Doe je dit toch, en zelfs regelmatig, dan kan het schadelijk zijn voor je batterij.
Eventueel kun je je wagen ook aan een gewoon stopcontact koppelen, maar een laadpaal op een aparte groep is altijd veiliger.
Tijd voor een conclusie. Wat zijn de voor- en nadelen van een plug-in hybride wagen?
Voordelen:
- De batterij gekoppeld aan de elektromotor is groot genoeg voor dagdagelijkse verplaatsingen. Met de benzinemotor heb je steeds een back-up-oplossing.
- Je kunt je batterij thuis opladen op drie tot vier uur tijd.
Nadelen:
- De aanwezigheid van een benzinemotor vermindert de noodzaak om je batterij op te laden. Hierdoor laten veel bestuurders dit na en rijden ze vooral op benzine.
- Zowel het verbruik van benzine als van elektriciteit ligt hoog in vergelijking met andere wagens met die motorisatie.
- De prijs van een plug-in-hybride ligt vrij hoog.