Nieuws

Actieradius van elektrische auto’s ligt in werkelijkheid tot 15% lager

De gemiddelde actieradius die autofabrikanten opgeven voor hun elektrische auto’s ligt tussen de 9% en 27% hoger dan de officieel gemeten waarde. Dat blijkt uit onze analyse van 31 elektrische wagens. Fabrikanten adverteren vaak met de meest gunstige omstandigheden uit de officiële testcyclus (WLTP), maar die weerspiegelen niet altijd de werkelijkheid. 

Expertise:
Redactie:
07 augustus 2025

Wat betekent actieradius?

De actieradius is de afstand die een elektrische auto kan afleggen op een volle batterij, zonder tussentijds op te laden. De actieradius is een cruciale factor bij elektrische auto’s, zeker als je van plan bent om er lange ritten mee te maken. 

Autofabrikanten benadrukken dit cijfer dan ook graag in hun reclames. Maar hoe betrouwbaar is het cijfer waarmee zij adverteren? 

Terug naar boven

Vergelijking actieradius van 31 elektrische auto’s: hoe realistisch zijn de cijfers?

We hebben van elk automerk één of meerdere modellen gekozen om te kijken of hun adverteerstrategieën verschillen. Daarna hebben we de werkelijke actieradius ingeschat op basis van de batterijcapaciteit en het gemiddelde verbruik volgens de officiële WLTP-waarden.

Zo zagen we dat fabrikanten de actieradius van hun auto’s vaak mooier voordoen dan ze in werkelijkheid zijn. 

Gemiddeld 15% verschil tussen geadverteerde en werkelijke actieradius

Volgens onze berekeningen ligt de geadverteerde actieradius tussen de 9% en 27% hoger dan wat je in werkelijkheid kunt verwachten. Gemiddeld is het verschil 15% tussen de actieradius die de fabrikant opgeeft, en de realistische waarde.

Vooral bij modellen zoals de Citroën C3 en de Peugeot 2008 zijn de verschillen opvallend, maar eigenlijk doet elke fabrikant eraan mee. 

De tabel toont de populairste elektrische auto’s, gerangschikt op het verschil in actieradius:

Terug naar boven

Waarom de WLTP-test de actieradius van elektrische auto’s overschat

Dit verschil is eenvoudig te verklaren: de officiële WLTP-test (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) wordt uitgevoerd onder ideale omstandigheden. Dit is een testmethode die het verbruik en de actieradius van auto's bepaalt. De meting gebeurt bijvoorbeeld bij een buitentemperatuur van 23 °C, waarbij je geen verwarming of airco nodig hebt, en zonder rekening te houden met stroomverlies tijdens het opladen.

Een voorbeeld: bij de elektrische Ford Puma deel je de bruikbare batterij (43 kWh) door het officiële verbruik (13,1 kWh per 100 km). Zo kom je uit op een actieradius van 328 kilometer. De fabrikant vermeldt echter een actieradius van 376 kilometer. Dat is 48 kilometer meer, oftewel 15% meer dan onze berekende waarde. Dat komt exact overeen met het gemiddelde verschil dat wij terugzagen in onze berekening. 

In de praktijk is het verbruik vaak nóg hoger, zeker bij plug-in hybrides.

Opgegeven actieradius elektrische auto vaak misleidend

Zoals we hebben gezien, maken alle automerken gebruik van deze praktijk. Dat mag wettelijk, maar het is misleidend en kan het vertrouwen in elektrische auto's ondermijnen. Overdreven en onrealistische cijfers maken het voor consumenten moeilijk om een eerlijke inschatting te maken, en dat kan de verkoop van elektrische auto’s schaden.

Fabrikanten zouden verplicht moeten worden om de volledige WLTP-verbruiksgegevens van een voertuig te tonen, zonder trucjes om de prestaties rooskleuriger voor te doen dan ze zijn.

Vooral de actieradius op de snelweg is belangrijk om te vermelden. Bij hogere snelheden loopt de batterij sneller leeg, en net dat cijfer heb je nodig als je een rit buiten je woonplaats plant.

Terug naar boven

Op zoek naar een nieuwe elektrische auto?

De opgegeven actieradius van elektrische auto's wijkt vaak flink af van wat je in de praktijk mag verwachten. Laat je dus niet enkel leiden door de cijfers van de fabrikant. Wil je zeker weten welk elektrisch model het beste bij jouw rijgedrag past? Bekijk dan onze vergelijker voor elektrische auto's en plug-in hybrides, zo maak je een goed geïnformeerde keuze. 

Vergelijk elektrische auto’s

Terug naar boven

Aanbevolen voor jou