Dossier

Autodelen: interessant voor jou?

25 november 2020

Steeds meer mensen delen een auto, via aanbieders zoals Cambio of Partago, of met andere particulieren. Toch is de stap vaak groot om een auto weg te doen. Kan autodelen interessant en haalbaar zijn voor jou?

Hoeveel kost autodelen voor jouw profiel?

Samen met Autodelen.net hebben we zes profielen uitgewerkt van mensen (alleenstaanden, koppels, gezinnen) die willen overwegen om hun eigen wagen in te ruilen voor een deelwagen of om hun eigen wagen beschikbaar te stellen voor autodelen. Voor elk profiel gaan we na welke verplaatsingen ze per jaar maken. Hoe vaak is de auto nodig om naar en van het werk te rijden? Hoe vaak bezoekt men familie met de wagen, gaan ze op uitstap of op vakantie? Op basis van de frequentie, het tijdstip, de afstand, de duur van de reservatie en het type wagen berekenen we hoeveel dit verplaatsingsgedrag kost met een eigen, private wagen en hoeveel dit zou kosten met de verschillende vormen van autodelen.

Om de kostprijs van hun wagen te berekenen wordt er, naast het aantal gereden kilometers, rekening gehouden met het type wagen waarmee ze rijden (stadswagen, gezinswagen, lichte vracht, monovolume, bestelwagen of luxewagen) en wordt er ook rekening gehouden met verschillende parameters: of men al dan niet elektrisch rijdt, de aankoopprijs van de wagen, de huidige leeftijd van de wagen en de kilometerstand. Daarnaast wordt er ook rekening gehouden met de vaste jaarlijkse kosten die ze maken als autobezitter: verzekering (standaardwaarde voor een all-in verzekering, omdat dat bij autodeelwagens gebruikelijk is), pechhulp, parkeerkosten, onderhoud en herstellingen, belasting, keuring, carwash. Deze parameters kan je zelf aanpassen naargelang je eigen situatie, zo is het onderhoud en de belasting van een dieselwagen mogelijks duurder dan als standaardwaarde in de calculator wordt weergegeven (gebaseerd op benzine of elektrisch). De minimale aanpassingen die je zelf het best maakt zijn de leeftijd van je wagen en de kilometerstand.

Deze profielen zijn indicatief en willen vooral een beeld geven van een bepaald profiel van mensen, in een bepaalde stad. Als Miriam en Bas in Eeklo worden gesitueerd (profiel 4), dan geldt hun situatie ook voor andere kleinere centrumsteden als bv. Deinze, Turnhout, Ronse, Halle ...

Als je voor je eigen situatie wil berekenen of autodelen interessant kan zijn, is het wel belangrijk dat je ook kijkt welke autodeelaanbieders in je buurt liggen. In grote steden is het aanbod vaak groter dan in meer landelijke gemeenten. Maar het aanbod groeit en je kan ook zelf een aanbod creëren. Hier vind je een overzicht van de aanbieders in België met korte uitleg over prijzen, gebruik, omkadering en hoe deze in je gemeente aan te trekken. Je kan er tevens de brochure downloaden die de aanbieders op verschillende criteria vergelijkt. Op de website van Autodelen.net vind je een overzichtskaartje van de meeste aanbieders. Maar de meest recente informatie vind je op de websites van de aanbieders zelf.

 
 
 
 
 
 
Profiel 1: Lies en Olivier, koppel met drie kinderen, uit Brussel

Lies en Olivier wonen in Brussel met hun drie kinderen: Michael (3), Julie (6) en Olivia (8). Ze hebben geen eigen auto, maar ze zouden de auto van de grootouders kunnen overkopen. Deze wagen is een gezinswagen van 6 jaar oud, die rijdt op benzine en met 80 000 km op de teller.

Ze maken voornamelijk gebruik van het openbaar vervoer, van de fiets of een deelwagen.

Om na te gaan of het interessant zou zijn voor hen om de auto van de grootouders over te nemen, maken ze een overzicht van hun verplaatsingen die ze met de wagen zouden doen.

Woonplaats: Brussel
Boodschappen
Bezoek grootouders
Bezoek vrienden
Daguitstap met vrienden of familie
Rit dierenarts
Weekendje weg
Jaarlijkse reis
Frequentie
2 keer per maand
2 keer  per maand
1 keer per maand
1 keer per maand
2 keer per jaar
2 keer per jaar
1 keer per jaar
Duur/rit
3u
3u
3u
15u
2u
2d/rit
14d/rit
Moment
overdag
overdag
overdag
overdag
overdag
weekend
 
Afstand (km)
8
100
60
150
12
350
2500
Wagen
gezinswagen
gezinswagen
gezinswagen
gezinswagen
stadswagen
gezinswagen
gezinswagen

We geven deze ritten in in de calculator. In totaal zouden ze zo’n 8 336 km op jaarbasis doen. 

We vergelijken dit met een gezinswagen van 6 jaar oud met 80.000km op de teller. Een overzicht van de aanbieders (en alternatieven, voor andere wagentypes, waardoor je de alternatieven niet kan meenemen in de vergelijking) vind je in onderstaande tabellen.

Aanbieder Totaal ritten Ik bespaar Boodschappen Bezoek grootouders Bezoek vrienden Vrienden/familie Dierenarts Weekendje weg Jaarlijkse reis
Dégage! 2.590 € 1.556 € 65 € 816 € 245 € 588 € 8 € 206 € 662 €
Cozycar 2.927 € 1.219 € 67 € 843 € 253 € 632 € 8 € 246 € 878 €
Cambio Comfort 2.958 € 1.188 € 187 € 762 € 256 € 702 € 12 € 245 € 795 €
Wibee-wi199 2.991 € 1.155 € 196 € 681 € 235 € 702 € 14 € 256 € 907 €
Getaround 3.056 € 1.090 € 542 € 789 € 315 € 536 € 36 € 186 € 653 €
Battfan 3.390 € 756 € 635 € 922 € 399 € 539 € 20 € 193 € 681 €
Coopstroom groot abo 3.587 € 559 € 277 € 564 € 220 € 792 € 18 € 382 € 1.335 €
Valckenier 3.663 € 493 € 398 € 840 € 324 € 792 € 21 € 284 € 1.004 €
Stapp.in Gold 3.974 € 172 € 348 € 900 € 330 € 900 € 21 € 325 € 1.150 €
Eigen wagen 4.146 € 96 € 1.193 € 358 € 896 € 12 € 348 € 1.243 €

 

Zowel particuliere aanbieders (Dégage!, Cozycar en Getaround) als heel wat aanbieders met een eigen vloot (Cambio, Wibee, BattMobility, Coopstroom, Valckenier en Stapp.in) blijken goedkoper dan de eigen wagen. Enkele autodeelaanbieders vallen uit de boot omdat ze geen gezinswagen aanbieden (bv. Partago). Het bedrag dat je uitspaart door geen gebruik te maken van je eigen wagen varieert van € 172 tot € 1 556. 

De totale jaarlijkse prijs voor de eigen wagen wordt geraamd op € 4 146€ (of € 0,50/km). In vergelijking met Dégage!, Cozycar, Cambio of Wibee spaar je al (bijna) € 1 200 (je betaalt ongeveer € 0,35/km) of meer.

In Brussel zijn als particuliere aanbieders Cozycar en Getaround (en slechts 1 Dégage!-wagen) actief, als aanbieders met een eigen vloot zijn voornamelijk Cambio en Wibee actief. In andere grote (Vlaamse) steden is Wibee niet actief, maar andere aanbieders zoals BattMobility dan weer wel.

Profiel 2: Karen en Gert, met twee kinderen (6 en 8 jaar) in Postel

Karen en Gert wonen met hun kinderen Lucie (6) en Noa (8) in Postel. Het gezin beschikt over een bedrijfswagen en een tweede wagen, een stadswagen. De bedrijfswagen legt de meeste km af (iets meer dan 15 000 km), de tweede wagen rijdt jaarlijks iets minder dan 12 000 km (11 964 km). Het gezin woont op 15 km van Mol, waar er een regionaal treinstation is.

We gaan na of het eventueel mogelijk is om een wagen weg te doen.

De tweede wagen wordt voornamelijk tijdens de week gebruikt. De wagen wordt deeltijds gebruikt voor woon-werkverkeer (omdat de andere dagen van thuis uit gewerkt wordt) en voor het afzetten of ophalen van de kinderen aan school, bij vriendjes of hobby’s. Boodschappen worden gecombineerd met één van de andere ritten.

Dit zijn de verplaatsingen die worden gedaan met de stadswagen:

Afzetten/ophalen
Pendelen
Andere
Daguitstap
-
School als Karen thuis werkt
woon-werk Karen
Hobby Lucie/vriendjeNoa
tijdens de schoolvakanties
(ook soms Gert met bedrijfswagen)
Frequentie
3/week
2/week
3/maand
9/jaar
Duur/rit
35minuten
10u
4u
heledag
Moment
overdag
overdag
overdag
overdag
Afstand(km)
24
60
30
100
Wagen
stadswagen
stadswagen
stadswagen
Woonplaats:  Postel
Afzetten/ophalen
Pendelen
Andere
Daguitstap
-
School als Karen thuis werkt
woon-werk Karen
Hobby Lucie/vriendje Noa
tijdens de schoolvakanties
(ook soms Gert met bedrijfswagen)
Frequentie
3 keer per week
2 keer per week
3 keer per maand
9 keer per jaar
Duur/rit
35 minuten
10 u
4 u
15 u
Moment
overdag
overdag
overdag
overdag
Afstand (km)
24
60
30
100

We geven deze ritten in in de calculator. In totaal zou de tweede wagen zo’n 11 964 km op jaarbasis doen. We vergelijken de prijs van een stadswagen van 6 jaar oud met 80 000km op de teller met de kostprijs van autodelen voor deze ritten.

Uit onderstaande tabel blijkt dat het kostendelend autodelen als goedkoopste alternatief voor de eigen wagen naar voor komt. De jaarlijkse prijs voor de eigen wagen komt op € 4 148. Bij Cozycar en Dégage! zou je respectievelijk € 310 en € 80 goedkoper af zijn op jaarbasis. Dit komt omdat het pendelen en twee keer per week een wagen reserveren voor 10 uur per dag vrij duur uitkomt. Sommige deelaanbieders hebben wel een specifieke formule voor pendelen, bv. bij Partago kun je kiezen voor de werkdagformule (je krijgt 33% korting). De specifieke woonwerkformule van BattMobility (korting wanneer je meer dan 220 dagen per jaar een van hun auto's gebruikt) hebben we niet opgenomen in de calculator.

Er zijn echter geen deelwagens van Cozycar beschikbaar in de buurt . Ook andere deelwagenaanbieders zijn niet beschikbaar .

Aanbieder Totaal ritten Ik bespaar Afzetten/ophalen school Pendelen Hobby/vriendje Daguitstap
Cozycar 3.838 € 310 € 1.201 € 2.002 € 347 € 289 €
Dégage! 4.068 € 80 € 1.273 € 2.122 € 367 € 306 €
Eigen wagen - Stadswagen 4.148 € 1.298 € 2.163 € 374 € 312 €
Cambio Comfort 5.119 € 1.144 € 3.116 € 484 € 375 €
BattFan 5.600 € 1.240 € 3.266 € 765 € 329 €
Wibee-wi199 5.716 € 1.156 € 3.588 € 544 € 428 €
Partago - Groot abo 6.243 € 994 € 4.087 € 626 € 536 €
Coopstroom - Groot abo 6.438 € 1.189 € 4.087 € 626 € 536 €
Valckenier 6.870 € 1.373 € 4.264 € 792 € 441 €
Getaround 7.022 € 2.590 € 3.328 € 792 € 312 €
Stapp.in Gold 7.930 € 1.521 € 5.070 € 810 € 529 €
Bolides 8.929 € 2.059 € 5.304 € 864 € 702 €
Poppy 13.657 € 1.802 € 9.360 € 1.685 € 810 €
Green Mobility-pakket 13.995 € 5.460 € 6.240 € 1.620 € 675 €
Kenis 14.013 € 1.482 € 9.880 € 1.368 € 1.283 €

 

Ze kunnen dus het beste deze 2de wagen houden, maar hem ook beschikbaar stellen van anderen. Zeker op avonden in de week en in het weekend staat deze auto stil. Maar ook op thuiswerkdagen zou deze auto overdag kunnen gedeeld worden.

Je kan becijferen wat je voordeel zou kunnen zijn als je de auto met anderen deelt. Hiervoor gebruik je de kostprijs van je eigen wagen per kilometer. Dit wordt ook weergegeven in de calculator als je kiest voor “prijzen per kilometer” i.p.v. “prijzen per jaar”. De kostprijs van de eigen wagen is € 0,35/km. Hiervan moet je het gedeelte brandstof aftrekken, nl. € 0,067/km ((prijs per liter x verbruik per 100km)/100). En dit vervolgens vermenigvuldigen met het gedeelde aantal km. We veronderstellen dat de auto twee avonden in de week, een dag in het weekend en voor een reis gedeeld kan worden. Dit zou neerkomen op vb. 200 km per week x 50 weken +1500 km = 11.500 km x (€ 0,35/km – € 0,067/km brandstof) =  € 3254,5. Op deze manier kan de kostprijs voor je eigen wagen deels worden gecompenseerd.

Conclusie: Het particulier kostendelend autodelen, met Cozycar of Dégage!, komt hier als goedkoopste uit de vergelijking. Maar het uitgespaarde bedrag is wellicht te beperkt om echt een verschil te maken. Het gezin zou op de prijs van de eigen wagen maar liefst meer dan 3 000 euro kunnen besparen door zelf de auto met anderen in hun buurt te delen.

 


Profiel 3: Jessica en Louis, vormen met 4 tieners een nieuw-samengesteld gezin in de rand van Leuven

Jessica en Louis vormen een nieuwsamengesteld gezin, samen met hun kinderen Jef (14 jaar), Monica (15 jaar), Bryan en Milo (beiden 17 jaar). Ze hebben een woning gevonden in Kessel-Lo, een zevental kilometer buiten Leuven (dit profiel geldt ook voor andere centrumsteden, zoals Mechelen, Sint-Niklaas, Brugge, Aalst ...). Ze hadden allebei een wagen, maar de ene wagen hebben ze verkocht en vervangen door een monovolume zodat ze met zijn allen op uitstap kunnen gaan. De kinderen hebben allemaal een fiets.

Jessica gebruikt de monovolume om naar haar werk in Leuven te rijden. Ze werkt deeltijds en die dagen brengt ze de kinderen ook met de wagen naar school, ook in Leuven. De andere dagen gaan de kinderen met de fiets naar school. Verder brengt ze de kinderen vaak naar hun hobby’s (muziekschool, toneelles) en scoutsfeestjes. Daarnaast wordt de wagen ook gebruikt voor uitstappen naar vrienden en familie en reizen. Naar de sportactiviteiten gaan de kinderen zelf met de fiets (badminton, voetbal).

Wagen 1: monovolume

Deze wagen legt jaarlijks zo'n 13 052 km af.

 

Woonplaats: Kessel-Lo
Pendelen Jessica (deeltijds)
Boodschappen
Muziekschool (2), boodschappen op zaterdag
Avonduitstap
Afzetten/ophalen toneelles op woensdag
Bezoek ouders/vrienden
Frequentie
3 keer per week
1 keer per week
1 keer per week
1 keer per maand
1 keer per week
1 keer per week
Duur/rit
8u
1u
2u
4u
2u
4u
Moment
overdag
overdag
overdag
's avonds
overdag
overdag
Afstand (km)
14
6
20
4
14
30

 

Woonplaats
Familiebezoek
Bezoek vrienden
Familiefeest Jessica
Daguitstap
Weekend
Jaarlijkse reis
Frequentie
1 keer per maand
3 keer per jaar
2 keer per jaar
10 keer per jaar
1 keer per jaar
2-3 weken
Duur/rit
4u
8u
8u
hele dag
weekend
 
Moment
overdag
overdag
overdag
overdag
weekend
 
Afstand (km)
60
140
20
140
600
4000

 

Wagen 2: stadswagen

De andere wagen wordt voornamelijk gebruikt door Louis om te pendelen naar zijn werk (werkt in ploegsysteem). Daarnaast brengt Louis een van de kinderen om de twee weken naar vrienden, rijdt hij naar zijn repetities voor het toneel en gaat hij jaarlijks met collega’s op weekend. In totaal rijdt hij 14 436 km per jaar.

Woonplaats: Kessel-Lo
Pendelen Louis
Andere
Toneel
weekend
Frequentie
5 keer per week
2 keer per maand
1 keer per week
1 keer  per jaar
Duur/rit
8u
3u
3u
 
Moment
niet altijd overdag
 
's avonds
 
Afstand (km)
50
30
8
300

 

Ze vragen zich af of het mogelijk is om de meeste verplaatsingen te vervangen door de (elektrische) fiets en een auto weg te doen, aangezien de kinderen toch dagelijks met de fiets naar school kunnen en dat ook het werk van Jessica op fietsbare afstand ligt. Voor sommige verdere verplaatsingen zouden ze een beroep doen op een deelwagen. Ze zouden enkel de monovolume te behouden.

Het gezin reorganiseert zich: Louis doet nu al zijn verplaatsingen met de monovolume. Ook alle daguitstappen, weekendjes en de jaarlijkse reis gebeuren met de monovolume (zie tweede tabel monovolume). Die maakt nu jaarlijks 21 616 km.

Elektrische fiets

Ze beslissen ook om een elektrische fiets te kopen voor Jessica (eenmalige aankoop van € 2 000), waardoor zij nu eigenlijk ook geen wagen meer nodig heeft om de verplaatsing naar haar werk te maken. De andere wagen zou nu enkel nog gebruikt worden voor 3 640 km/jaar. We berekenen met de calculator de kostprijs van de uitstappen als we deze zouden vervangen door verplaatsingen met een deelwagen en vergelijken dit met de kostprijs van de eigen wagen (stadswagen, 8 jaar oud, 170 000km op de teller, herstellingen € 300).

Woonplaats: Kessel-Lo
Boodschappen
Brengen/ halen toneelles op woensdag
Andere (muziekschool, boodschappen op zaterdag)
Bezoek ouders/vrienden
Frequentie
1 keer per week
1 keer per week
1 keer per week
1 keer per week
Duur/rit
1u
2u
2u
4u
Moment
overdag
overdag
overdag
overdag
Afstand(km)
6
14
20
30

Het totaal dat door de kleine wagen nog gereden wordt komt overeen met een jaarlijkse kostprijs van € 3 780 (zie vergelijking verderop). Heel wat aanbieders bieden een goedkoper autodeelgebruik aan dan dat je je eigen wagen zou gebruiken. Het gezin zou een bedrag van € 660 tot € 2 600 kunnen uitsparen: € 660 (Bolides), € 1 000 (lokale aanbieders Valckenier en Stapp.in), € 1 500 (de elektrische wagens van Coopstroom, Partago en BattMobility), € 2 000 (cambio, Wibee) tot € 2 600 euro (particuliere wagens via Dégage! en Cozycar). 

De keuze zal sterk afhangen van het aanbod in de buurt en de voorkeuren van het gezin. De aanwezigheid van aanbieders in en rond centrumsteden varieert per regio. Zo zijn in de rand van Mechelen vnl. cambio, Cozycar en Partago (Bonheiden) actief; rond Leuven vnl. Cozycar en Partago; rond Sint-Niklaas cambio, Stapp.in en Cozycar; rond Brugge vnl. Dégage!, Coopstroom en cambio, ... Heb je een gelijkaardig autoverbruik, ga dan zeker na welke aanbieder in jouw buurt het voordeligst is.

Het gezin zal, als ze de wagen wegdoen, gemiddeld zo’n € 2 000 uitsparen en misschien zelfs meer als nog extra verplaatsingen met de fiets gebeuren. Op die manier wordt de prijs voor de elektrische fiets na 1 jaar al terugverdiend.

De calculator heeft de handige optie om formules te combineren. Ideaal om te kijken of een tweede wagen niet kan worden vervangen door één of meerdere aanbieders. Zo kan je al je verplaatsingen invoeren en bij ‘combinatie’ de eigen wagen combineren met één of meerdere formules. In bovenstaand geval zou je dan alle verplaatsingen kunnen invoeren en telkens kunnen aangeven met welke (deel)wagen je deze verplaatsing wil maken. Zo krijg je het kostenplaatje van al je autoverkeer.

Het gezin beslist om de tweede deelwagen weg te doen.

Aanbieder Totaal ritten Ik bespaar Boodschappen Toneelles Muziekschool/boodschappen Bezoek ouders/vrienden
Cozycar 1.175 € 2.605 € 101 € 235 € 336 € 503 €
Dégage! 1.238 € 2.542 € 106 € 248 € 354 € 530 €
Cambio Comfort 1.778 € 2.002 € 171 € 371 € 462 € 774 €
Wibee-wi99 1.890 € 1.890 € 189 € 401 € 473 € 827 €
Coopstroom - groot abonnement 2.189 € 1.591 € 275 € 485 € 525 € 905 €
Partago - groot abonnement 2.189 € 1.591 € 275 € 485 € 525 € 905 €
Battfan 2.506 € 1.274 € 264 € 544 € 594 € 1.104 €
Valckenier 2.600 € 1.180 € 270 € 562 € 624 € 1.144 €
Stapp.in Gold 2.665 € 1.115 € 273 € 572 € 650 € 1.170 €
Bolides 3.120 € 660 € 406 € 686 € 780 € 1.248 €
Eigen wagen - Stadswagen 3.780 € 324 € 756 € 1.079 € 1.620 €
Getaround 3.831 € 801 € 933 € 953 € 1.144 €
Kenis 4.446 € 494 € 988 € 988 € 1.976 €
Poppy-pack4 4.940 € 530 € 1.082 € 1.144 € 2.184 €
Green Mobility-prepaid 150 7.020 € 780 € 1.560 € 1.560 € 3.120 €

Profiel 4: Miriam en Bas uit Eeklo, beiden met pensioen

Miriam (68 jaar) ging enkele jaren geleden met pensioen en heeft haar auto toen verkocht. Nu is Bas ook met pensioen. Eigenlijk doen ze de meeste van hun verplaatsingen te voet of met het openbaar vervoer, met een bushalte op 5 minuten wandelafstand. Enkel Bas (65) heeft een fiets, maar gebruikt die zelden. Miriam kan niet zo goed fietsen en heeft haar fiets weggedaan. Ze gaan graag op reis maar ook hier maken ze vaak gebruik van het openbaar vervoer (trein), doen een busreis of gaan op reis met het vliegtuig.

Ze hebben een eigen auto, maar overwegen om deze wagen te vervangen door een elektrische wagen (stadswagen, 0 jaar oud, 0 km op de teller, onderhoud € 150).

Deze stadswagen rijdt jaarlijks 7 516 km. De volgende verplaatsingen worden gemaakt: 

 

Woonplaats: Eeklo
Boodschappen
Bezoek vrienden
Daguitstap
Weekend
Bezoek vader in woonzorgcentrum
Kleinkinderen ophalen
Frequentie
2 keer per maand
1 keer per maand
1 keer  per maand
2 keer per jaar
3 keer per maand
3 keer per maand
Duur van de rit
2u
4u
12u
2dagen
3u
35minuten
Moment van de dag
overdag
overdag
overdag
overdag
overdag
overdag
Afstand in km
10
52
300
500
50
7

We geven bovenstaande ritten in in de calculator, bekijken of autodelen voor hen interessant kan zijn en maken de vergelijking met de nieuwe elektrische wagen die ze zouden willen aanschaffen (zie tabel op de volgende pagina).

Op basis van de jaarlijks gereden km van dit koppel, vergelijken we de jaarlijkse kostprijs van een nieuwe elektrische stadswagen met de kostprijs van autodelen. Autodelen zou tussen de € 1 600 en € 4 725goedkoper uitkomen dan de eigen nieuwe elektrische stadswagen: van € 1 600 (GreenMobility), € 2 000 (Kenis), € 2 100 (Poppy), € 4 150 (Valckenier Share), € 4 500 (Coopstroom, Partago), € 4 650 (cambio, Cozycar, BattMobility) tot €4 720 (Dégage!). Goed om te weten is dat BattMobility, Partago, Coopstroom, Valckenier Share, (deels) Poppy, Kenis Share en GreenMobility uitsluitend elektrische wagens aanbieden . 


De keuze zal opnieuw sterk afhangen van het elektrische aanbod in de buurt en de voorkeuren van het koppel. De aanwezigheid van elektrische aanbieders in en rond kleinere steden varieert per regio. Zo is er in Eeklo Coopstroom actief; in Deinze BattMobility; Valckenier Share in Ronse; Partago en Dégage! in Halle; Kenis Share in Turnhout …

Free floating systemen Poppy en GreenMobility zijn enkel actief in de grote steden zoals Antwerpen, Gent of Brussel.

Het koppel zou meer dan € 4 000 kunnen besparen door hun verplaatsingen te doen met de deelwagen i.p.v. een nieuwe elektrische wagen aan te kopen. Ze zullen hierdoor wel nog iets meer gebruik maken van het openbaar vervoer dan voorheen. Ze verkopen ook hun eigen wagen.

Aanbieder Totaal ritten Ik bespaar Boodschappen Bezoek vrienden Daguitstap Weekendje weg Bezoek woonzorgcentrum Ophalen kleinkinderen
Dégage! 2.355 € 4.725 € 82 € 212 € 1.080 € 284 € 612 € 86 €
Cambio Comfort 2.398 € 4.682 € 135 € 233 € 1.003 € 284 € 623 € 119 €
Cozycar 2.415 € 4.665 € 77 € 201 € 1.157 € 321 € 578 € 81 €
BattFan 2.429 € 4.651 € 236 € 297 € 751 € 224 € 732 € 188 €
Partago-GrootAbo 2.555 € 4.525 € 211 € 243 € 918 € 421 € 612 € 150 €
Coopstroom groot abo 2.600 € 4.480 € 211 € 243 € 918 € 421 € 612 € 195 €
Valckenier 2.927 € 4.153 € 240 € 317 € 1.068 € 316 € 792 € 194 €
Getaround 3.051 € 4.029 € 424 € 282 € 804 € 217 € 768 € 557 €
Stapp.in Gold 3.319 € 3.761 € 240 € 336 € 1.305 € 385 € 855 € 198 €
Poppy 4.965 € 2.115 € 518 € 657 € 1.380 € 510 € 1.620 € 280 €
Kenis 5.040 € 2.040 € 456 € 456 € 1.728 € 1.032 € 1.026 € 342 €
GreenMobility-pakket 5.400 € 1.680 € 840 € 540 € 1.200 € 300 € 1.260 € 1.260 €
Eigen wagen - Elektrische stadswagen 7.080 € 226 € 588 € 3.391 € 942 € 1.696 € 238 €

Profiel 5: Joran, 25 jaar, alleenstaand, uit Antwerpen

Joran is 25 jaar oud en is voor zijn job verhuisd naar Antwerpen. Hij had al een wagen toen hij studeerde, maar gebruikt die nu enkel nog voor uitstappen met zijn vrienden en om samen op reis te gaa. De andere verplaatsingen (woon-werk, boodschappen, concerten, vriendenbezoekjes) in de stad doet hij met het openbaar vervoer of met een deelfiets. Soms maakt hij ook gebruik van een deelauto voor zeer korte verplaatsingen voor het gemak of als het aanbod van het openbaar vervoer minder is bv. terug naar huis na een concert. In het totaal legt Joran 7 032 km per jaar af. Het is voornamelijk in zijn vakanties dat hij veel kilometers rijdt.

Zijn wagen is een gezinswagen van 8 jaar oud met 210 000 km op de teller en jaarlijks zo’n € 300 aan herstellingen. In de vergelijking opteren we enkel voor de reizen voor een gezinswagen. Voor de andere verplaatsingen is een stadswagen groot genoeg.

daguitstap
vakantie
vakantie
andere
boodschappen
Hobby
Antwerpen
 
Balaton
Oktoberfest
bezoekouders
 
 
Frequentie
5/jaar
1/jaar
1/jaar
2/maand
1/maand
1/maand
Duur/rit
15u
14d
5d
3u
1u
15minuten
Moment
overdag
 
 
overdag
overdag
overdag
Afstand(km)
120
4000
1700
20
10
11
Wagen
stadswagen
gezinswagen
gezinswagen
stadswagen
stadswagen
stadswagen
daguitstap
vakantie
vakantie
andere
boodschappen
Hobby
Antwerpen
 
Balaton
Oktoberfest
bezoekouders
 
 
Frequentie
5/jaar
1/jaar
1/jaar
2/maand
1/maand
1/maand
Duur/rit
15u
14d
5d
3u
1u
15minuten
Moment
overdag
 
 
overdag
overdag
overdag
Afstand(km)
120
4000
1700
20
10
11
Wagen
stadswagen
gezinswagen
gezinswagen
stadswagen
stadswagen
stadswagen
daguitstap
vakantie
vakantie
andere
boodschappen
Hobby
Antwerpen
 
Balaton
Oktoberfest
bezoekouders
 
 
Frequentie
5/jaar
1/jaar
1/jaar
2/maand
1/maand
1/maand
Duur/rit
15u
14d
5d
3u
1u
15minuten
Moment
overdag
 
 
overdag
overdag
overdag
Afstand(km)
120
4000
1700
20
10
11
Wagen
stadswagen
gezinswagen
gezinswagen
stadswagen
stadswagen
stadswagen
Woonplaats: Antwerpen
Daguitstap
Vakantie naar Balaton
Vakantie Oktoberfest
Bezoek ouders
Boodschappen
Hobby
Frequentie
5 keer per jaar
1 keer per jaar
1 keer per jaar
2 keer per maand
1 keer per maand
1 keer per maand
Duur/rit
15u
14 dagen
5 dagen
3u
1u
15 minuten
Moment
overdag
 
 
overdag
overdag
overdag
Afstand (km)
120
4 000
1 700
20
10
11
Wagen
stadswagen
gezinswagen
gezinswagen
stadswagen
stadswagen
stadswagen

 

Als we zijn verplaatsingen in de calculator steken, bekomen we onderstaand resultaat (zie tabel).

Insert resultaten

Als je eenzelfde “verplaatsingsprofiel” hebt als Joran (7 023 kilometer per jaar), kan je met autodelen € 1 255 tot € 2 322 per jaar besparen:  € 1 255 (elektrische aanbieders Coopstroom en Stapp.in), € 1 600 (elektrische aanbieder Valckenier), € 1 800 (Wibee en particuliere platformen Cozycar en Getaround), € 2 000 (cambio) tot € 2 300 (de elektrische aanbieder BattMobility en particuliere organisatie Dégage!). Een aantal autodeelaanbieders belanden bij de “alternatieven” omdat ze geen gezinswagen in hun vloot hebben. Nochtans vb. Partago en Poppy zijn vrij “goedkoop” voor zeer korte uitstappen en bovendien elektrisch (hobby).

Antwerpen en andere grote steden als Brussel en Gent tellen een uitgebreider aanbod. De keuze zal dan ook afhangen van je voorkeur, bijv. een trip van 4 000 km met een elektrische wagen lijkt al wat moeilijker maar voor korte verplaatsingen dan weer aan te raden.

Aanbieder Totaal ritten Ik bespaar Daguitstap Balaton Oktoberfest Bezoek ouders Boodschappen Hobby
BattFan 1.932 € 2.322 € 196 € 876 € 348 € 373 € 69 € 70 €
Dégage! 1.955 € 2.299 € 200 € 1.052 € 454 € 163 € 41 € 45 €
Cambio Comfort 2.186 € 2.068 € 237 € 1.132 € 482 € 234 € 49 € 53 €
Wibee-wi199 2.388 € 1.866 € 262 € 1.251 € 508 € 261 € 52 € 55 €
Cozycar 2.431 € 1.823 € 193 € 1.406 € 597 € 155 € 38 € 42 €
Getaround 2.432 € 1.822 € 180 € 988 € 424 € 464 € 188 € 189 €
Valckenier 2.619 € 1.635 € 265 € 1.304 € 520 € 384 € 72 € 74 €
Coopstroom groot abo 2.878 € 1.376 € 311 € 1.530 € 583 € 314 € 70 € 71 €
Stapp.in Gold 2.999 € 1.255 € 319 € 1.525 € 613 € 390 € 75 € 78 €
Eigen wagen - Gezinswagen 4.254 € 363 € 2.420 € 1.029 € 290 € 73 € 79 €

Een andere mogelijkheid is dat Joran zelf zijn auto zou kunnen delen, omdat zijn voornaamste autogebruik “reizen” is en daarnaast de auto beperkt gebruikt wordt en vaak stil staat.

Om te becijferen wat zijn voordeel zou kunnen zijn als hij zijn auto met anderen zou delen, gaan we uit van de kostprijs van de wagen per kilometer. Dit wordt weergegeven in de calculator als je kiest voor “prijzen per kilometer” i.p.v. “prijzen per jaar”. De prijs van de eigen gezinswagen is € 0,60/km. Hiervan moet je het gedeelte brandstof aftrekken 0,067€/km. En dit vervolgens vermenigvuldigen met het gedeelde aantal km. We veronderstellen dat Joran zijn auto twee avonden in de week en een dag in het weekend zal delen, en daarnaast ook voor enkele weekendjes weg. Wat zou neerkomen op 250km/week x 49 + 400 km + 400 km = 13050 km x (€ 0,6/km – € 0,067/km)= € 6955,65 (€ 580/maand).

Profiel 6: Layla, alleenstaande ouder uit Gent

Layla is een alleenstaande ouder met een zoon van twee jaar, Aylan. Ze zit in een systeem van co-ouderschap, dus haar zoon is om de week bij haar. Ze wil haar auto verkopen omdat Gent een lage-emissiezone (LEZ) is geworden (net zoals Brussel en Antwerpen). Ze is bereid na de verkoop de meeste van haar verplaatsingen met de fiets te doen (woon-werk/crèche, kleine boodschappen, bezoekjes in de buurt). Voor bepaalde verplaatsingen wil ze wel nog gebruik maken van een deelauto.

Ze gaat tweewekelijks met Aylan op bezoek bij haar ouders (Zomergem, 23km). Haar zoon blijft dan slapen, dus ze moet de verplaatsing twee keer maken. Ze gaat ook wekelijks op bezoek bij vrienden en doet twee keer per maand uitgebreidere boodschappen. Maandelijks maakt ze een verdere uitstap met Aylan.

Ze vergelijkt met behulp van de calculator de kostprijs om gebruik te maken van autodelen met de kostprijs van haar eigen stadswagen van 11 jaar oud met 210 000 km op de teller en met vaste jaarlijkse kosten van € 450 voor verzekering (dit is geen omnium meer), € 700 aan onderhoud, € 500 aan herstellingen en € 350 aan belasting.

Een overzicht van de gemaakte verplaatsingen met de stadswagen, in totaal voor 4 192 km per jaar:

Woonplaats Gent
Bezoek ouders
Bezoek vrienden
Boodschappen
Daguitstap
Frequentie
1 keer per week
1 keer per maand
2 keer per maand
1 keer per maand
Duur/rit
3u
's avonds, 5u
1u
10u
Moment
overdag
nacht
overdag
overdag
Afstand (km)
46
14
8
120

 

Layla kan tussen € 61 en € 2 166 besparen door voor haar verplaatsigen over te schakelen op autodelen (zie tabel verderop): € 61 (Kenis Share, elektrisch), € 1 100 (Bolides en Stapp.in), € 1 300 (Valckenier (elektrisch) en Getaround (particulier)), € 1 700 (wijkgebonden aanbieders BattMobility en Wibee, elektrische aanbieders Partago en Coopstroom) tot € 2 100 (particulier kostendelende organisaties Cozycar en Dégage!). 

Gent en andere grote steden als Antwerpen en Brussel hebben een uitgebreid aanbod. De keuze zal dan ook afhangen van Layla's voorkeur. Ze kan ook aanbieders combineren. 

Aanbieder Totaal ritten Ik bespaar Bezoek ouders Bezoek vrienden Boodschappen Daguitstap
Cozycar 1.351 € 2.166 € 771 € 54 € 61 € 464 €
Dégagé! 1.416 € 2.101 € 813 € 57 € 65 € 480 €
Cambio Comfort 1.720 € 1.797 € 912 € 140 € 91 € 578 €
Wibee-wi99 1.774 € 1.743 € 901 € 174 € 98 € 601 €
Partago- Klein abonnement 1.781 € 1.736 € 860 € 221 € 134 € 566 €
Coopstroom - Groot abonnement 1.800 € 1.717 € 871 € 221 € 134 € 574 €
BattFan 1.897 € 1.620 € 1.024 € 273 € 129 € 470 €
Valckenier 2.146 € 1.371 € 1.102 € 274 € 134 € 636 €
Getaround 2.176 € 1.341 € 1.096 € 275 € 373 € 432 €
Stapp.in Gold 2.353 € 1.164 € 1.183 € 267 € 138 € 765 €
Bolides 2.626 € 891 € 1.342 € 266 € 202 € 816 €
Kenis 3.456 € 61 € 1.482 € 570 € 228 € 1.176 €
Eigen wagen - Stadswagen 3.517 € 2.007 € 141 € 161 € 1.208 €
GreenMobility-pakket 3.920 € 1.820 € 540 € 840 € 720 €
Poppy-pack4 4.078 € 1.882 € 574 € 254 € 1.368 €


Voor de daguitstappen zijn de particuliere kostendelende autodeelorganisaties het voordeligst. Getaround is nog voordeliger dan Cozycar en Dégage!. Bij Getaround en Cozycar kan de prijs variëren afhankelijk van de prijs die wordt aangeboden; onze berekening baseert zich op de gemiddeld aangeboden prijs.

User name

Deelnemen aan de discussie

Doe mee en geef je mening of stel je vraag. 

15 reacties

sorteer op :

Meld je aan om toegang te krijgen.

02/03/2021

Betaal liever per maand,en soms zijn de wagens van binnen vuil papiertjes,chips op de grond en op de zetels ,kortom vettig stuur en boord komputer.op de vloer fris drank gemorst.kortom meestal zijn de ewagens vuil. op voorhand betalen.Geen goed idee .Daar ik voor 3 uren huur en op tijd wil binnen zijn dus heb je een uur of half uur betaald op voor hand.Als je op voorhand moet betalen stopt het met cambio.Ik wil op het einde van de rit betalen.En dit met bankcontact.Als langs smartphone betaald kost het weer geld,ja dan koop ik liever een auto dan heb je heel wat minder last????

Meld je aan om toegang te krijgen.

20/02/2021

Wel ik betaal liefst maandelijks.

Meld je aan om toegang te krijgen.

25/02/2021
, Gereageerd:

Beste Frank, bedankt om je ervaringen hier met ons te delen ! :) Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

16/02/2021

Daar ik van mening ben als je naar een standplaats moet gaan moet je openbaar vervoer nemen.
BV: te Antwerpen plaats Kerkstraat Lovelingstraat is beste voor mij voor de andere standplaatsen moet op openbaar vervoer beroep doen dat kost ook iets.Maar het zal nog moeten groeien in Antwerpen en ander plaatsen
doch krijg -t Cambio voor mij een 7 op 10
hoogachtend
de winter frank

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/02/2021
, Gereageerd:

Hallo Frank, jammer genoeg moesten we één van je posts verwijderen omdat die in hoofdletters opgesteld is. Dat wordt aanzien als het equivalent van roepen en dat strookt niet met ons beleid. Voel je vrij om een nieuwe post te maken zonder hoofdletters. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

19/01/2021

Cambio auto delen valt goed als 14 dagen op voorhand besteld.hetis een beetje Wenen hoe het in zijn werk gaat je bent er snel mee weg een aanrader e qua prijs ik betaal +-2,00 euro per maand ,-+ 300 km huur. 4dagen A5 dagen meestal voor 4 uur per dag krijgt u het algemeen ,7;5 punten een aanrader. Zeker groetjes frank

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/12/2020

Kan je bij cambio de auto verhuur vermindering krijgen als lid bent van test aankoop

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/12/2020
, Gereageerd:

Beste Frank, ik laat je graag het antwoord weten dat ik intussen bekomen heb van onze betrokken diensten. .In onze Members Club bestaat er inderdaad een voordeel voor onze Premium-leden (vanaf 1 jaar lidmaatschap) bij “POPPY” en die doen aan autodelen. Je vindt dit in de categorie 'mobiliteit'.  Wat Cambio betreft is er momenteel (nog) geen voordeel voor onze leden. Maar je vraag heeft wel interesse opgewekt en wordt intern besproken. Mvg, ^An 

Meld je aan om toegang te krijgen.

10/11/2019

Ik gebruik regelmatig BMW DriveNow en Poppy in Brussel en Antwerpen. Super als aanvulling op het openbaar vervoer. Niet goedkoop, een korte rit kost al gauw 5 à 10 Euro, maar dat weegt niet op tegenover het gebruiksgemak en de comfort time op de trein als je hiermee de stad in rijdt. De auto’s van beide diensten zijn ook van zeer goede kwaliteit. Bij Poppy is het overigens leuk om af een toe met een elektrische eGolf te kunnen rijden. Wij hebben twee bedrijfswagens die door de combinatie openbaar vervoer en autodelen nog maar minder dan 15000 km per jaar rijden. Als er een cash for car systeem zou bestaan zouden we zeker een van de twee bedrijfswagens aan de kant zetten.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/11/2019

Ik deel mijn eigen auto met 4 andere mensen. We doen dit nu iets langer dan een jaar en het werkt vrij goed. Een van de autodealers heeft weliswaar nog een oldtimer die hij kan gebruiken als mijn auto bezet is. Ik kan het dus aanbevelen.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/11/2019

Ik zal het pas overwegen zodra het free-float systeem overal beschikbaar is. Met Poppy kan je bv. van Antwerpen naar Brussel rijden en de wagen daar achterlaten. Maar dat is bij mijn weten enkel voor Poppy zo, en enkel tussen die twee steden ! ... Bij Cambio moet je daarentegen op voorhand reserveren en ook op je vooraf afgesproken uur terug bij de vertrekplaats zijn. Dat maakt dat je bij Cambio je heen- en terugtrip moet plannen en niet gewoon de eerste de beste deelauto kan nemen, als was het een elektrische deelstep.

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/11/2019
, Gereageerd:

Poppy is inderdaad zeer handig om on-the-go te gebruiken, maar daarvoor betaal je toch wel een aardig prijsje (per minuut)... Elk systeem heeft zijn voordelen, da's zeker! En er is inderdaad nog veel verbetering mogelijk! ;)

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/11/2019

Ik ben pas lid geworden van cambio in Mechelen. Toen ik onlangs mijn eerste rit wou boeken met de app lukte dit niet. Ik kreeg de melding dat de internetverbinding niet goed was. Mijn wifi thuis werkte nochthans. :(

Meld je aan om toegang te krijgen.

06/11/2019
, Gereageerd:

Een van de komende weken zou mijn abonnement geactiveerd moeten worden. Dus dan pas zal ik je kunnen zeggen hoe de app voor mij werkt en hoe mijn eerste rit was. :)

Meld je aan om toegang te krijgen.

05/11/2019

Hallo, ik ben op zoek naar de beste oplossing op vlak van autodelen voor ritten die ik maar af en toe zou moeten doen. En dat dan voor korte of middellange afstanden. Bij mijn zoektocht ben ik terecht gekomen op deze tabel die ik wel handig vind: www.autodelen.net/.../brochure_autodelen.net_2018.pdf

Dus voor mij blijkt Cambio wel de beste oplossing te zijn.

Ik zou het alvast zeer handig vinden om via een app alle mogelijke deelwagensystemen te zien. En dan liefst waar ook andere vervoersmogelijkheden zijn inbegrepen zoals deelfietsen of openbaar vervoer. Zo zou ik ook meteen zien hoeveel ik voor mijn reis zou moeten betalen.