Weigering gebruik sanitair
Hotel Orchidee
Start een klachtAard van probleem:
AndereKlacht
E. W.
Naar: Hotel Orchidee
Op 10/08/2025 kreeg mijn echtgenote, Crohn-patiënte, tijdens een autorit hevige krampen. Zij stapte Hotel Orchidee (Aalter) binnen, waar wij enkele weken eerder verbleven hadden (kamer voor 2 personen met ontbijt). Ondanks uitleg over de medische noodsituatie antwoordde de zaakvoerder dat het toilet enkel voor klanten is. Mijn vrouw wees erop dat wij enkele weken geleden nog gasten waren, maar zelfs dat was voor hem niet voldoende om toegang te verlenen. Uit nood gebruikte zij toch het sanitair. Na afloop werd zij beledigd, uitgescholden en gevraagd om 2,50 € te betalen, wat zij onder emotionele druk heeft gedaan. Gevraagde oplossing: Schriftelijke excuses. Terugbetaling van de 2,50 €. Maatregelen om menselijkheid en respect te garanderen bij medische noodgevallen.
Berichten (3)
Hotel Orchidee
Naar: E. W.
Geachte, wegens het aanwezig zijn van een Fastned laadpunt (welke niets met ons hotel te zien heeft), alsook wegens de zeer dichte nabijheid van de autostrade en het groeiend aantal reizigers op de autostrade die niet willen betalen voor het toilet in de shops langs de autostrade, alsook talloze andere personen die gewoon voorbijkomen, is een er constante toestroom van gratis toiletzoekers. Wegens de problematiek/overlast van deze gratis toiletzoekers en het gebrek aan respect voor onze toiletten (urineren naast en op het toilet, uitwerpselen op de grond, achterlaten van afval, stelen van toiletpapier/handzeep, etc) heeft dit ons genoodzaakt om onze toiletten niet meer open te stellen voor niet-klanten, zelfs niet tegen betaling, dit is geen geldkwestie. De functie van openbaar toilet is geen functie van ons hotel, daarvoor zijn echter wel de openbare toiletten voorzien 50 meter naast het hotel en in ons Sportpark van Aalter 300 meter verder, welke beide dus heel dicht bij het hotel zijn. Om iedereen daarvan op de hoogte brengen, hebben we dit heel duidelijk en zichtbaar aangebracht aan de ingang van het hotel, zie foto in bijlage. Tijdens of na het nuttigen van een consumptie in onze bar, kunnen onze klanten van onze faciliteiten gebruik maken, een koffietje kost 2,50 euro, dit is geen overkomelijk bedrag, denk ik en tijdsgebrek is er niet bij het opladen van een auto. Natuurlijk zijn wij geen onmensen en er worden altijd uitzonderingen gemaakt voor mensen met een toilet-pas of kleine kinderen. Nu, er is in uw specifiek geval bij het betreden van onze zaak geen melding gemaakt van een medisch probleem, er is gewoon doorgelopen geweest naar het toilet, er is inderdaad een koffie betaald nadien maar er werd geweigerd om hem uit te drinken, tevens had u het nadien over een toilet-pas in uw bezit maar die heeft u nooit willen/kunnen tonen. Ik vind het ook niet fair om te horen dat u denkt omdat u, in de bijna 20 jaar dat we open zijn, hier 1 keer overnacht heeft, wij u levenslang gratis toilet moeten aanbieden. Het is inderdaad jammer dat de receptionist een beetje te hevig gereageerd heeft, daarvoor wil ik mij excuseren, ik ga er vanaf nu op toezien dat onze medewerkers zich niet meer verlagen tot dit niveau maar dat ze meteen de ordediensten verwittigen, deze kunnen dan meteen onze klacht wegens het onrechtmatig betreden van onze zaak behandelen. Hoogachtend, Van der Eecken Piet Hotel rchidee**** Aard 1 9880 Aalter Belgium Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: maandag 11 augustus 2025 10:15 Aan: Info -Hotel Orchidee- info@hotelorchidee.be Onderwerp: Weigering gebruik sanitair
E. W.
Naar: Hotel Orchidee
Geachte heer Van der Eecken, Ik dank u voor uw reactie op mijn klacht, maar ik kan mij helaas niet vinden in een groot deel van uw voorstelling van de feiten en in de conclusies die u daaruit trekt. Uw antwoord schuift de kern van de zaak terzijde en brengt elementen aan die de werkelijkheid vertekenen. Graag zet ik onze positie duidelijk uiteen: 1. Medische noodsituatie is geen “gratis toiletzoeker” U verwijst naar een algemene problematiek met zogenaamde “gratis toiletzoekers” die geen respect hebben voor uw faciliteiten. Wij hebben daar begrip voor, maar dat is hier niet aan de orde. Er is geen enkel verband tussen gratis en respect. Ook betalende gasten kunnen respectloos omgaan met sanitair. Het is uw verantwoordelijkheid als hotelier om een duidelijk onderscheid te maken tussen willekeurige voorbijgangers en personen die zich in een acute medische noodsituatie bevinden. 2. Het verwijzen naar openbaar sanitair is in een acute situatie onrealistisch Uw affiche verwijst naar een openbaar toilet in het Sportpark, Lindestraat 17. In een situatie waar elke seconde telt is het onrealistisch te verwachten dat iemand eerst een gsm opent, het adres opzoekt en zich daarheen begeeft. Mijn vrouw had simpelweg die tijd niet. 3. Het toiletpas-argument Er werd inderdaad naar een toiletpas of gehandicaptenkaart gevraagd. Hebt u erbij stilgestaan dat iemand in acute nood geen tijd heeft om in een handtas de portefeuille en vervolgens de toiletpas op te zoeken? Mijn vrouw beschikt over een gehandicaptenkaart, maar dit document dient in hoofdzaak voor parkeren en heeft geen enkele relatie met het rechtmatig gebruikmaken van sanitair in een noodsituatie. 4. Er is wél melding gemaakt van een medisch probleem Uw bewering dat er “geen melding” werd gemaakt, is onjuist. Mijn vrouw heeft duidelijk uitgelegd dat zij Crohn-patiënte is en een onmiddellijke nood had. Dit werd zelfs vergezeld van de melding dat wij enkele weken eerder nog gasten waren. Ik ben ervan overtuigd dat uw hotel beschikt over camerabeelden en geluidsopnames die dit kunnen bevestigen. Deze zouden aantonen dat het verhaal van uw receptionist niet volledig correct is en daar waar nodig aangepast wordt aan zijn voordeel. 5. De 2,50 € was geen koffie, maar toiletgeld U stelt dat er een koffie betaald werd die mijn vrouw weigerde te drinken. Feit is dat deze 2,50 € gewoon de prijs was om gebruik te maken van het toilet, en niets anders. Haar ouders zijn haar later gevolgd uit respect, met de bedoeling een koffie te drinken. Had uw receptionist mijn vrouw correct en niet agressief, zonder schelden behandeld, dan hadden zij met plezier drie consumpties genuttigd. 6. Geen “levenslang” sanitairgebruik, maar wel recent gast geweest Ik verwacht niet dat wij “levenslang” gebruik zouden kunnen maken van uw sanitair omdat we ooit klant waren. Maar een paar weken geleden is geen “ooit lang geleden” – het is recent. Belangrijker: deze hele kwestie gaat niet om klantloyaliteit, maar om het menswaardig helpen van iemand in een acute noodsituatie. Uw redenering dat dergelijke personen eerst iets moeten bestellen aan de bar alvorens het sanitair te mogen gebruiken, is gewoon de wereld op zijn kop. 7. Uw voornemen om de ordediensten te verwittigen is intimiderend Uw uitspraak dat u in de toekomst de ordediensten meteen zal verwittigen “om een klacht wegens onrechtmatig betreden” in te dienen, klinkt bijzonder intimiderend. Het doet vermoeden dat u een heksenjacht wenst te voeren tegen mensen in nood, op een manier die ik enkel kan omschrijven als mensonwaardig. 8. Onze kernboodschap De kern van deze klacht blijft ongewijzigd: • Mijn vrouw had een duidelijke acute medische nood. • Er werd melding van gemaakt én verwezen naar ons recent verblijf. • Toegang tot het toilet werd desondanks geweigerd. • Zij werd na gebruik agressief en luidruchtig uitgescholden, onmenselijk behandeld, en er werd 2,50 € geëist. Uw beleid inzake “gratis toiletzoekers” mag nooit een excuus zijn om iemand in medische nood te behandelen zoals hier gebeurd is. Ik verwacht van u: 1. Een herziening van uw standpunt op basis van de juiste feiten. 2. Een formele, ondubbelzinnige verontschuldiging. 3. Terugbetaling van de 2,50 €. 4. De garantie dat in de toekomst menselijkheid primeert bij acute medische nood. Met vriendelijke groeten, Eric Wauters.
Hotel Orchidee
Naar: E. W.
Beste, Met dank voor uw uitgebreid antwoord. 1. Wij dragen geen enkele verantwoordelijkheid om medische aandoeningen te onderscheiden, daar hebben wij de kennis niet voor. 2. Het openbaar sanitair waar wij naar verwijzen is op 25 meter van het hotel, het Spotpark is een ander alternatief. 3. Niettegenstaande uw opmerkingen over het bezitten van een toiletpas, heeft u er dus geen. Een gehandicaptenkaart heeft hier niets mee te zien. 4. U past uw verhaal ook aan naar uw voordeel. 5. Jammer, wij hebben nochtans goede koffie. 6. De wetgeving op het gebruik van toiletten in de horeca is heel duidelijk, toiletten zijn in eerste instantie enkel bestemd om te gebruiken door klanten, alle andere personen hebben geen recht tot toegang. 7. Dit is geen voornemen. 8. Uw vrouw is naar het toilet geweest. Uw verwachtingen : 1. Het gebruik van de toiletten blijft enkel voorzien voor klanten, met uitzondering van personen in bezit van toilet-pas en kleine kinderen, wie gratis faciliteiten wil zal doorverwezen worden naar de openbare toiletten op 25 meter afstand of het Sportpark. 2. Stond in mijn eerste antwoord. 3. De koffie was beschikbaar. 4. Zie puntje 1. Ik heb uw klacht zorgvuldig behandeld en mijn standpunt in deze en eerdere reactie toegelicht. Aangezien ik u, mijn inziens, hiermee een volledig antwoord heb gegeven, en om niet in eindeloze herhalingen te vallen, zal ik op verdere berichten over dit onderwerp niet meer ingaan. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben. Met vriendelijke groeten Bien Cordialement Mit freundlichen Grüßen Best regards Piet Hotel Orchidee**** Aard 1 9880 Aalter Belgium Tel +32 9 216 81 60 BE0463.243.690 Cancellation conditions: Free cancellation up to 72 hrs before 14.00 pm check-in date for all bookings including breakfast. Group bookings cancellation policies to be negociated. All bookings without breakfast are non-refundable, non-changeable. In case of late cancellation, no-show, or in case of cancellation after check-in time, 100% of the total reservation will be due. All bookings are non-commisionable unless otherwise stated in the reservation confirmation from the hotel. Check-in from 2 PM till 10 PM, if later contact the hotel before 10 PM. Check-out before 11 AM (1st of January before noon) Breakfast : MO-FR 06.30 - 09.30 AM SA-SU 06.30 – 10.30 AM 1st of January 06.30 – 11.30 AM PThink Green! Leave it on the screen! Van: klachten@notify.test-aankoop.be klachten@notify.test-aankoop.be Namens klachten@test-aankoop.be Verzonden: donderdag 14 augustus 2025 17:01 Aan: Info -Hotel Orchidee- info@hotelorchidee.be Onderwerp: Nieuw bericht van ERIC W
Hulp nodig?
Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.
Bel ons
Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).
Informatie voor bedrijven
Informatie voor consumenten