Terug

Weigering garantieclaim

In behandeling Openbaar

Aard van probleem:

Garantie

Klacht

R. V.

Naar: IKEA BELGIUM

22/09/2025

Geachte mevrouw/heer, Op 01/09/2023 kocht ik een ABYGA foammatras middelhard in uw winkel en betaalde ik er 229 euro voor. Na 14 vanaf de aankoop, vertoonde het product gebreken waardoor het niet meer voldeed aan het doel waarvoor het is aangeschaft. Hiervoor werd langsgegaan bij de klantenservice en werd een op 22/11/2024 een nieuw product aangeboden. Na 10 maanden vanaf de vervanging doet hetzelfde defect zich en werd daarnaast ons artikel beschadigd door de klantenservice. Meer specifiek, aanzienlijk doorhangen van de matras. Bij de eerste claim werd aanzienlijk doorhangen vastgesteld aan de matraszijde van mijn vriendin. Dit werd toen bestempeld als een productiefout. Na 10 maanden met het nieuwe product treed hetzelfde aanzienlijke doorhangen, zie meer als 1 cm doorhang zonder persoon op de matras, aan mijn eigen kant, de andere kant van de matras als vorige keer. Op 20/09/2025 ging ik naar uw winkel in Gent om, gezien de aard van het product en de omvang van het geconstateerde defect, vervanging van het product onder garantie te vragen. Mijn verzoek is afgewezen omdat volgens de test de matras perfect in orde zou zijn en al eens vervangen is. Ik maak bezwaar tegen het bovenstaande omdat volgens de informatie van de test uitgevoerd door de klantenservice de matras 1,5 cm doorhangt zonder een persoon erop, wat voor mij toch zeker aanzienlijk is. Daarnaast is het een probleem welke vorige als productiefout werd bestempeld maar nu plots perfect in orde zou zijn. Dit lijkt mij niet correct. Er werd in de winkel doorverwezen naar de dienst van de matrassenafdeling voor meer informatie. verscheidene medewerkers van deze afdeling bestempelen dit probleem ook als productiefout aangezien een product van nog geen jaar oud zeker niet zo sterk zou mogen doorhangen. Daarnaast wordt bij de aankoop van een Ikea matras een garantie van 10 jaar aangeboden met in de voorwaarden voor recht te hebben op garantie "aanzienlijk doorhangen" vermeld. Ik had graag een compensatie gehad voor deze foutieve matras. Daarnaast kamp ik ook met ernstige rugproblemen waarbij een goede ondersteuning van de rug zeer belangrijk is. Deze ondersteuning is nu compleet verdwenen en dit op een matras van slechts 10 maanden oud. Overeenkomstig de wettelijke garantie van 2 jaar, verzoek ik dan ook onverwijld om vervanging van het product, dan wel om ontbinding van de overeenkomst met terugbetaling van de koopprijs. Met vriendelijke groet, Bijlagen: • Betalingsbewijs


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform