Het bedrijf wijkopenautos, met website www.wijkopenautos.be koopt, zoals de naam het zegt, auto’s op na online taxatie, met garantie op snelle afwikkeling. Mijn verhaal – en blijkbaar ben ik niet de enige, cf. diverse fora op het web – suggereert het tegendeel, maar er lijkt nog meer aan de hand Ik heb bij de verkoop van mijn wagen het volgende vastgesteld:- Online taxatie levert in verhouding met bv. de prijzen op de tweedehandsmarkt (bv. Autoscout 24) een vrij lage prijs op, maar daar valt nog mee te leven, gezien de beloofde snelle afwikkeling. Op de tweedehandsmarkt zijn nu eenmaal veel bedriegers te vinden en sowieso ben je als verkoper veel tijd en energie kwijt aan potentieel geïnteresseerden. Maar bijzonder merkwaardig is dat de online taxatie per dag een verschillend bedrag oplevert, wat in mijn geval varieerde van 8093 tot 7020 euro, of meer dan 1000 euro verschil binnen een week.- De website geeft duidelijk aan dat de taxatie niet bindend is en dat de prijs bij een bezoek ter plaatse wordt bepaald. Dat klopt en dat duurt niet langer dan een halfuurtje. De prijs gaat echter nog fors naar beneden. In mijn geval kreeg ik een bod van 6640 euro wegens ‘enkele krasjes op de deur’. Dit blijkt een standaard praktijk te zijn, zo leer ik op de internetfora: het bedrijf profiteert ervan dat de klant er met z’n wagen aanwezig is en benadrukt dat dit veilingprijzen zijn voor handelaars in auto’s, vandaar de schommelingen… Na wat aandringen en vermelding dat het om een bedrijfswagen ging, werd het bij mij – om een of andere reden - 6788 euro, niet spectaculair meer en blijkbaar om te paaien.- De geboden prijs bleef luidens wijkopenautos vijf dagen geldig ‘maar kan nog wijzigen mocht een handelaar een hoger bod doen’. Ik lees nergens op fora dat dit überhaupt gebeurt. In mijn geval gebeurde het evenmin, maar je wordt wel aan het lijntje gehouden.- Omdat ik wegens een buitenlandse reis dringend van mijn wagen af moest, ben ik op het bod van 6788 euro ingegaan. Op maandag 9 april is verkoopscontract getekend. Op de website staat dat het geld binnen de 24 uur op de rekening staat. Dat werd ter plaatse meteen gerelativeerd tot ‘enkele dagen, wegens de banktransfer’. Met andere woorden: 24 uur, dat is onzin. De dag zelf kreeg ik een mail met de vraag om de factuur die ik had opgemaakt (en op 9 april mee afgegeven) aan te passen met de ‘juiste bedrijfsgegevens van wijkopenautos’. Ik deed binnen het halfuur het nodige en mailde de juiste factuur door. Eind van de week stond het nog steeds niet op mijn rekening. Navraag op 14 en 16 april via mail leerde me dat de betaling vertraagd was ‘wegens ziekte van een medewerker bij de accountancy’. Na aandringen kreeg ik een mail waarin stond dat het geld op 11 april om 12:21 uur was gestort. Zoveel details, een mens zou het echt geloven.- Op 18 april stel ik vast dat het geld nog steeds niet op mijn rekening staat. Ik mail en bel, krijg nogmaals de verzekering dat het geld betaald is en de vraag ‘of de fout niet bij mijn bank kan zitten’? Ik vraag daarop een bewijs van betaling op, dat mij meteen zou worden bezorgd. Ik krijg die dag nog een andere mail waarin staat dat een en ander ‘met hoogdringendheid zou worden behandeld door de desbetreffende verantwoordelijke’. Ik dring in reply aan en eis het betalingsbewijs op, graag binnen de 24 uur, en dreig met ingebrekestelling. Intussen vraag ik aan mijn bank of zij een mogelijke verlate transfer kunnen natrekken.- Op 19 april mailt mijn bank mij dat er geen transfer naar mijn rekening ‘hangende is’ en dat elke betaling normaliter binnen de drie dagen moet doorgestort zijn. Intussen krijg ik van wijkopenautos opnieuw de mail dat de zaken ‘met hoogdringendheid zou worden behandeld door de desbetreffende verantwoordelijke’. Dat blijkt dus een standaardmail te zijn. Ik ben blijkbaar niet de enige. Juridische stappen dringen zich op.