Deze brief betreft een waarborg die onterecht niet terugbetaald werd na 1 week huur van een vakantie-appartement in Oostende.Tussen 20 en 27 augustus 2016 hebben we een appartement in Mariakerke gehuurd voor één week voor een vakantie. De huurder was nv Immo Bel Air te Oostende (Mariakerke). Alles werd stipt op tijd betaald. We hebben een waarborg van €200 betaald aan Immo Bel Air om verbruik en eventueel poetsen te dekken 'indien het appartement niet volledig gepoetst is'.Er was geen schriftelijke overeenkomst behalve de bijgevoegde email en geen 'staat van het appartement' bij aankomst of vertrek.We hebben het appartement netjes achtergelaten volledig zelf gepoetst (was zelfs beter dan bij aankomst).Er was geen controle bij aankomst en geen controle bij vertrek (we hebben dit gevraagd als we de sleutels teruggaven maar de makelaar was niet geïnteresseerd. Het appartement was in hetzelfde gebouw van het kantoor). Na 12 dagen (8 september) hadden we niets terug gezien van de waarborg op onze rekening en geen communicatie van Immo Bel Air. We hebben zelf gebeld en hoorden dat hij zal proberen alles over te schrijven voor dat hij op vakantie vertrok maar was niet zeker dat het zou lukken! Bij dit gesprek was er geen sprake van een aftrek voor poetsen.De volgende week (na 16 dagen, 12 september) heeft hij de waarborg terug betaald met aftrek van €6 per dag verbruik (voorzien, akkoord) en €72 voor 6 uur poetsen (niet akkoord). Er was geen justificatie of bewijs van het poetsen.Noch bij vertrek op de dag zelf of langs telefoon of email dezelfde dag of later heeft hij ooit iets gezegd van de staat van het appartement.We hebben direct gebeld maar hij was op vakantie!We hebben een aangetekende brief gezonden (in bijlage) op 13 september.We hebben op 16 september gebeld maar hij was nog steeds op vakantie.We hebben op 21 september bij zijn terugkomst een telefoongesprek gehad. Hij was agressief en eindigde met 'onze waarden van poetsen zijn anders dan die van U'.Hij heeft gezegd dat hij schriftelijk ging antwoorden maar tot nu (3 oktober, 36 dagen na vertrek) is er niets aangekomen via email of brief.Er zijn dus geen foto's of andere bewijsstukken 36 dagen na vertrek.'Spijtig hebben wij zelf geen foto's getrokken.Het appartement was volledig in orde bij vertrek en zes uur poetsen was absoluut niet nodig.Hij had ons de dag zelf kunnen opbellen om samen te controleren na ons vertrek.We vinden dat hij geen recht heeft om dit geld in te houden.Zijn gerdrag aan de telefoon en de lange tijd (16 dagen) tussen vertrek en een afrekening te zenden zijn onprofessioneel.We vragen uw advies om verder te gaan.Kan Test Aankoop iets voor ons doen?Is het zinnig naar de vrederechter te gaan?Zouden we naar de gemeente Oostende (toeristisch dienst of handelsdienst) schrijven?Met dank