Geachte mevrouw/heer,
Op 19 augustus 2024 meldde ik u dat het dak van het handelshuis uit de polis die ik hier vermeld, zwaar beschadigd is: Brand ER - handelshuizen - NCN270100037 - Allianz Benelux NV. Een deel van het dak is "verdwenen" en het regent dus binnen.
Dit was het gevolg van stormweer.
Op 22 augustus 2024 werd het dossier overgemaakt aan uw expert, Bureau Terryn.
De expert deed op 12 september 2024 de moeite niet om het probleem en de schade fatsoenlijk te bekijken. Mijn moeder trachtte duidelijk te maken welke problemen er waren, maar zij werd niet gehoord.
Op 24 september 2024 meldde u ons: “Wij krijgen van verzekeraars volgend bericht : “Uit het verslag van onze expert blijkt dat de schade onder de vrijstelling valt. Ons dossier wordt zonder gevolg gerangschikt.””
Ik laat u dezelfde dag nog weten dat de schade hoger zal liggen dan de vrijstelling.
Op 10 oktober 2024 bezorg ik u een offerte voor de noodzakelijke herstellingswerken van 973,16 euro excl. BTW en laat ik u weten dat er ook heel wat gevolgschade is (onder andere onbruikbaar geworden olie en antivries ter waarde van 922,21 euro).
Op 13 november 2024 antwoordt u me: “Wij krijgen van verzekeraars volgend bericht : “Wij komen terug op vermeld dossier. Zie hieronder de opmerkingen van de expert dato 18 10 2024;
We hebben met een enorme verwondering het mailverkeer van 10/10/2024 van verzekerde gelezen. Op 12/09/2024 hebben we samen met verzekerde en de makelaar ter plaatse de vaststellingen gedaan. Het betreft hier een autogarage welke al enige tijd niet meer in gebruik is. De garagist was 83 jaar en gebruikte het gebouw te laatste jaren maar zeer sporadisch. Na zijn overlijden is alles blijven liggen zoals het was. Er waren inderdaad enkele pannen verschoven met minimale waterinfiltratie tot gevolg. Op heden was echter alles uitgedroogd. Samen met de makelaar hebben we toen reeds aan verzekerde meegedeeld dat de schade onder de vrijstelling ligt en dat er geen tussenkomst is. Er zijn geen nieuwe elementen die enige vergoeding zouden rechtvaardigen.
Rekening houdend met het voorgaande, blijft ons dossier gerangschikt.”
Dezelfde dag geef ik u het volgende antwoord: “Ik meldde u in augustus ‘24 een schadegeval - Schade aan dak, pannen verdwenen d.d. 17.08.2024 - O/Ref. 2024-06584 [2024-06584]” waarop u na een hele conversatie vandaag, 13 november ’24, reageert.
De verzekering voor het gebouw staat op naam van mijn moeder. Die verzekering dekt stormschade, waterschade en gevolgschade. De facturen voor deze verzekering worden correct betaald.
Er is schade. Die dient vergoed te worden.
De leeftijd en het jammere overlijden van de garagist (mijn vader), noch de mate van gebruik van deze garage doen ter zake. Het zou zéér vreemd zijn dat mijn vader na zijn overlijden nog in zijn garage gewerkt zou hebben.
Er zijn dakpannen verdwenen, niet “gewoon verschoven”. De expert van Bureau Terryn nam niet de moeite het probleem degelijk te onderzoeken en de schade fatsoenlijk op te nemen.
Ik heb u met beeldmateriaal aangetoond dat er wel degelijk schade is en dat de waarde van de opgeslagen goederen danig in waarde zijn verminderd, voor zover ze niet onbruikbaar zijn.
Ik heb u een offerte voor de dringend uit te voeren herstellingswerken gemaild. Reeds drie (!) maanden wordt de schade iedere dag erger.
Wij vragen u dringend de commentaar van uw expert te toetsen aan de polis met het aangeleverde (beeld-)materiaal & de bijhorende offerte én alsnog te beslissen deze schade te vergoeden. Hiervoor hebben we een verzekering.
Ik hoop zeer snel nieuws te ontvangen. Alvast bedankt hiervoor!”
Op 14 november 2024 krijg ik van u het volgende antwoord: “Wij hebben dit intern bekeken.
Spijtig genoeg moeten wij het standpunt van de expert/verzekeraar volgen.
Gaetan heeft u dit toen ook meegedeeld. Twee schadegevallen – twee vrijstellingen – schade telkens lager dan de vrijstelling.
Wij sluiten ons dossier.“
Op 15 november 2024 antwoord ik: “Ik ga hier niet akkoord mee, u kan het dossier niet sluiten. De verzekerde heeft op geen enkel moment een akkoord rond de bevindingen van de expert gegeven.
Gelieve me dringend het volledige, gedetailleerde verslag van de expert te mailen, alsook de gehele verzekeringspolis.
U heeft het nu over twee schadegevallen: hoezo? Het gaat hier over één schadegeval, dat ondertussen heel wat schade veroorzaakt heeft. Kan u me hier uitleg over geven aub?”
Ik herhaal mijn vragen op 19 november 2024: Kan u mijn mail van vorige week vrijdagvoormiddag beantwoorden en me de gevraagde documenten (verzekeringspolis, volledig en gedetailleerd verslag expert...) en uitleg over de zogenoemde "twee" schadegevallen (= welke twee zijn dat wel? Hoeveel bedraagt de vrijstelling?...) dringend bezorgen aub?
Door de overvloedige regenval van de laatste dagen regent het uiteraard volop binnen... Zoals ik reeds zei, wordt de schade groter. Bij een stevige storm dreigt het dak volledig weg te waaien, indien er niet ingegrepen wordt.
Gelieve deze zaak met de nodige ernst te herbekijken en snel te reageren.
Op 20 november 2024 reageert u: “Wij verwijzen naar onderstaand bericht.
Het expertiseverslag is eigendom van verzekeraars en wordt ons niet overhandigd? Hierbij zenden wij u de correspondentie die wij van verzekeraars ontvingen met betrekking hierop.
Hierbij zenden wij u tevens kopie van de bijzondere voorwaarden
Gezien er geen rechtsbijstand voorzien is en wij geen elementen hebben, kunnen wij u NIET verder helpen.
Als eigenaar heeft u zorgplicht. Als u de oorzaak van de schade niet herstelt en de schade hierdoor verergert is dit iets waar verzekeraars niet in tussenkomen.
U zal begrijpen dat wij ons dossier gesloten houden en verdere correspondentie geen zin meer heeft.“
Dezelfde dag herhaal ik mijn vragen: “Dank u voor uw bericht, het volstaat evenwel niet.
Ik verwacht antwoorden:
U sprak plots, op 14 november 2024, over twee schadegevallen: welke twee zijn dat?
Op volgende vraag kreeg ik evenmin een antwoord: hoeveel bedraagt de vrijstelling?
Wij namen onze verantwoordelijkheid, verwittigden de verzekering meteen, deden ons best om erger te voorkomen en zorgden voor een tijdelijke oplossing tot de verzekering een afdoende en definitieve oplossing kon voorzien. Daarvoor dient een verzekering.
Wat werd er aan de andere kant gedaan door de verzekering? Welke stappen werden er ondernomen? Zoals ik reeds vermeldde, deed de expert niet de moeite om de schade op te nemen, hij ging zelfs niet kijken naar het probleem. Mijn moeder vermeldde de problemen en deed haar best om de schade aan te tonen, maar zij werd niet gehoord. Misschien is ook zij te oud om ernstig genomen te worden (zie communicatie van de expert)?
U zegt dat u ons NIET verder kan helpen. Wie kan dat dan WEL? Tot wie/welke instantie moet ik me richten om rechtvaardig behandeld te worden?
Over de communicatie van de expert ben ik zeer misnoegd. Dit is beneden alle peil: hebben verzekeringen ten opzichte van oudere mensen -die eventueel minder actief zijn- minder verantwoordelijkheden dan ten opzichte van jongere mensen?
Ik mag hopen dat u de moeite neemt om me snel duidelijke antwoorden te geven.“
Daarom verzoek ik u onverwijld en uiterlijk tegen 26 november 2024 ons op een correcte manier te vergoeden.
Met vriendelijke groeten,
S.B.
Bijlage:
- bestek noodzakelijke reparatie dak
- schade aan producten
- foto's en uitleg bij mail van 10 oktober 2024
- bericht van expert van 18 oktober 2024