Beste
In augustus gingen wij de huur aan van een VW Multivan via deze firma. Alles verliep zeer vlot, en correct. Ook de prijzen waren interessant. Wel wat vreemd dat een keten van schoenwinkels zich ook bezighoudt met het verhuur van voertuigen, maar dat leek mij absoluut geen drempel.
Gezien we met 2 babies een een peuter op reis gingen, samen met mijn schoonmoeder, was een groter voertuig een must.
Later, nog voor het afhalen, besliste ik om ook de extra €11 per dag bij te betalen om de franchise te verlagen naar €200. Gezien de reis naar Frankrijk was, wilde ik geen risico nemen.
Ook tijdens de rit naar onze reisbestemming en de eerste paar dagen ging alles naar behoren.
Tot we op 20/8 in het centrum van Orleans een klapband hadden. Ik had nog nooit meegemaakt dat een band ook zomaar ontploft. Dit bij het rijden over een kasseiweg in het centrum van de stad.
Ik probeerde meteen contact te leggen met de verhuurder. Daar kreeg ik niet meteen gehoor. Op de boorddocumenten stond vermeld dat ik naar VAB moest bellen, dat heb ik dan ook gedaan. Ze bleken een contract te hebben. Ze contacteerden een takeldienst, maar dat ging zeker nog een uur duren. De takeldienst zou blijkbaar ook kiezen naar waar de auto moest omdat dit via de VAB zou worden geregeld. Ondertussen kon ik ook contact leggen met de verhuurder. Het was goed dat de VAB kwam en de medewerker vroeg me naar waar de auto zou worden gesleept. Aangezien dat via de lokale takeldienst ging, kon ik daar nog niet veel over zeggen.
Ondertussen was ikzelf aan het rondkijken bij welke bandencentrale ik het snelst de goeie banden zou kunnen krijgen, voor het geval ik toch kon kiezen. Dit ging ik dan in samenspraak doen met de verhuurder.
Ondertussen werden de babies ongeduldig, zij moesten terug richting camping voor een voeding. De VAB kon gelukkig een taxi regelen.
De takeldienst kwam aan en de persoon gaf mij aan dat de wagen door VAB verplicht naar de lokale Midas moest, omdat dit allemaal in het contract zat. De banden zouden er een uurtje later op liggen, goed nieuws dus. De taxi was dan ook niet meer nodig aangezien de Midas op wandelafstand was van onze locatie op dat moment.
Eens ter plaatse in de Midas, kreeg ik toch te horen dat de banden niet in het contract zaten. Ik contacteerde de verhuurder en die vroeg mij te informeren of het niet op factuur kon zodat zij dit rechtstreeks konden betalen. Dit was geen optie. Ik moest het voorschieten, er werd expliciet door de verhuurder gevraagd om de factuur dan wel op hun onderneming te zetten. Ik moest het dan die avond nog doormailen, mits een uitleg van wat er gebeurde, zodat het naar de boekhouder kon.
Alles betaald en in order maakte ik de mail naar de verhuurder met de uitleg en de factuur.
Verder geen reactie. Bij teruggave polste ik nogmaals, maar de eigenaar was "op vakantie" en ging nog kijken om alles te regelen. Anderhalf week ging voorbij en ik dacht nog eens te informeren. Ik kreeg het bericht dat er niets zou worden terugbetaald gezien het contract.
Ik vond dit allemaal wat vreemd en eiste een correcte afhandeling, want 1, ik had betaald voor een verlaagde franchise, dit is in theorie ook een ongeval..., 2, Zij recupereren de BTW op die factuur 'ook al zeggen ze van niet, de factuur is opgemaakt op hun ondernemingsgegevens en moet dus verplicht worden aangegeven) aangezien ze mij gevraagd hebben deze op hun naam te zetten, 3, er duidelijk aangegeven is, tijdens al onze contacten ,dat dit zou worden terugbetaald en 4, gezien er in het contract ook sprake is van een reservewiel en deze niet aanwezig bleek te zijn.
Ik heb dan ook mijn advocaat gecontacteerd, die ook enkele vreemde vaststellingen deed hieromtrent en hen een brief stuurde. Jammer genoeg kwam op deze brief geen enkele reactie. Dit duid toch op een vorm van kwaad opzet en weinig professionele aanpak van hun..
Wij gaven aan hiermee naar de FOD economie te gaan alsook Test Aankoop, dus bij deze.
Verdere stappen worden ook overwogen. Ook al staan de baten niet tegenover de kosten, is dit voor mij nu een principekwestie geworden.