Terug

vermogeninschattingsfout van installatie warmtepomp Mitsubishi zodat te weinig warmte geleverd wordt

Closed Openbaar

STEENHOUDT AIRCONDITIONING

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

A. C.

Naar: STEENHOUDT AIRCONDITIONING

05/02/2018

Op 18/08/2017 ga ik akkoord voor de uitvoering van de werken via de offerte aangeboden door de firma STEENHOUDT AIRCONDITIONING,gelegen te OUTER 9406 (NINOVE) Kerkweg 10 (GSM 0473/370634).Het betreft een installatie voor een omkeerbare inverter warmtepomp Merk Mitsubishi.Deze zou zeker voor in de winter de nodige warmte moeten produceren om 2 slaapkamers met beide dezelfde afmetingen ttz 4,1m breedte X 5,3m lengte X 2,7m hoogte(een inhoud dus van 2X 58,671m³ = 117,342m³).Volgens de firma zou de warmtepomp voldoende vermogen geven en zou de inwendige batterij voldoende groot zijn om beide kamers deftig te kunnen verwarmen. Na de installatie is de factuur ontvangen en is daags nadien vereffend.Bij de intrede van het koudere weer kon het toestel deftig worden getest.Blijkt dat de warmte die wordt geproduceerd nog niet voldoende is om één kamer fatsoenlijk te kunnen warmen.Wanneer beide binnenunits worden aangeschakeld komt er enkel lauwe lucht uit de toestellen.Ik heb de firma gecontacteerd en deze is op m’n voorstel, komen checken of er een installatiefout gebeurd was.Dit bleek (volgens hen) niet het geval. De firma constateerde ook de lauwe ( te lage t°) die werd geproduceerd en stelde voor om de producent (Mitsubishi) om advies te vragen.Op 19 december 2017 is er een technieker ( Ik weet niet of deze van Mitsubishi was) samen met de firma STEENHOUDT AIRCONDITIONING komen testen waaraan het probleemzou kunnen liggen.Deze stelde vast dat er geen installatieprobleem was maar er wel een serieuze inschattingsfout is gebeurd. Het toestel MXZ 2DM 40VA draait constant op 100% om nog maar één kamer van een beetje warmte te voorzien. Het toestel zou een hogere warmtecapaciteit moeten hebben met een grotere inwendige batterij. Ook de binnenunits zouden volgens Mitsubishi niet meer voldoen aan een ‘zwaarder’ buitentoestel. Hij zou een verslag sturen naar de firma STEENHOUDT AIRCONDITIONING. Deze was er ook van overtuigd dat er andere toestellen moesten worden geplaatst.Na de feestdagen op 9 januari stuur ik een mail naar de installatiefirma om te vragen wat de volgende stap zal zijn om het probleem te verhelpen.Ook heb ik geregeld getracht telefonisch de firma te bereiken, waar er anders geen contact problemen waren, hebben ze me niet gecontacteerd.Op 13 januari ontvang ik een e-mail van de installatiefirma waarin verklaard wordt (feedback van Mitsubishi)-dat er geen installatiefout is gebeurd.-dat er geen selectiefout is gebeurd door de installatiefirma? Dit stoort me enorm.-dat de pomp constant zou moeten draaien.Gans de feedback is onwaardig voor een zogenaamd klasse-kwaliteitsmerk als Mitsubishi ( ik stel me echt de vraag of deze feedback wel van jullie komt).Na deze mail weigert de installatiefirma me te contacteren.Ik ben enorm geraakt door de mail:Voor zowel de firma STEENHOUDT AIRCONDITIONING als MITSUBISHI is er ineens geen probleem meer.Terwijl er uitdrukkelijk bij de test op 19 januari 2017 beiden overeenkwamen dat de units te weinig vermogen hebben.Ineens is het probleem blijkbaar (voor jullie althans) opgelost, doch de geproduceerde warmte of lauwte blijft nog steeds dezelfde.Ik tracht mijn ganse woning te voorzien met hernieuwbare energie.Ik heb in het verleden op meerdere kamers een warmtepomp laten installeren.Deze is van DAIKIN (1buitenunit met 3 binnenunits)Deze geven na één minuut de nodige gevraagde warmte.Ik heb voor de laatste twee kamers eens geopteerd om een ander toch wel, dacht ik, betrouwbaar merk te nemen en ging ervan uit dat Mitsubishiminstens even productief zou zijn als m’n overige warmtepomp. Ik kan enkel vaststellen dat dit niet het geval is.De buitenunit hangt aan de straatkant en regelmatig vragen mensen me of ik tevreden ben over de Mitsubishi warmtepomp.Tot m’n spijt kan ik enkel meedelen dat ik zeker niet tevreden ben en nooit iemand zal aanraden Mitsubishi units te kopen. Ik heb ook een offerte van DAIKIN ontvangen voor deze installatie. Zij stelden voor om een butenunit van 5KW te plaatsen met enkel €400 duurder.Ik heb Mitsubishi aangeschrevn i.v.m. dit probleem. Zij schuiven de fout-oplossing terug naar de installateur. De firma STEENHOUDT AIRCONDITIONING lijkt oncontacteerbaar. Ik heb hiervoor MITSUBISHI nogmaals aangeschreven.Echter blijven nu zowel MITSUBISHI als STEENHOUDT AIRCONDITIONING monddood. (Ze antwoorden niet op de tel-mails)


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform