Terug

veel te snelle slijtage van zitmeubels en kussens

Closed Openbaar

lerouge meubelen kortrijk

Start een klacht

Aard van probleem:

Andere

Klacht

P. T.

Naar: lerouge meubelen kortrijk

05/02/2024

Geachte, In mei 2023 werden onze nieuwe zitmeubelen bestaande uit 2 x een tweezit met 4 bijpassende rugkussens telkens voorzien van een rolkussen via een ritsluiting geleverd door de firma Lerouge uit Kortrijk (Lerouge.be) en dit voor een totaal bedrag van 9.002 euro (3.717 x 2 + 392 x 4 ). Maar na enkele maanden gebruik beginnen de meest gebruikte kussens er als vrij verfrommeld uit te zien, terwijl ook de plaats van een van de meest gebruikte zitmeubels al duidelijk slijtage laat zien. In september van dat jaar hebben we dit euvel laten weten. De firma Lerouge antwoordde ons dat het wellicht te maken heeft met het zweten van de gebruiker mogelijk ook tengevolge van medicatie die dan weer het zweten stimuleerde. Uiteindelijk na ons aandringen stelde men voor om het meest gebruikte en dus meest verfrommelde kussen naar de firma Jori op te sturen. Het resultaat was dat we het kussen terugkregen met een nieuwe vulling (weliswaar met hetzelfde type vulling. Het resultaat na enkele weken gebruik kunt u al raden (zie foto). Door de firma Lerouge werd trouwens gezegd dat we van geluk mochten spreken dat de firma Jori die gunst van een nieuw gevuld kussen wilde verlenen. Bovendien hadden we ook foto’s naar de firma Jori doorgestuurd van de meest gebruikte zitplaats waar ook al slijtage (een duidelijke verzakking) op te merken is. Maar volgens de firma Jori was dit een normaal fenomeen na een tijd gebruik en dat dit niets doet aan het comfort. Zowel Jori en Lerouge laten eigenlijk weten dat het probleem zo niet echt bestaande is en indien er een probleem is, het volkomen te wijten is aan de gebruiker (zweten en medicatie). Volgens hen zijn het product en dus de verkoper niet de oorzaak, wel de klant. Nochtans denken we dat wij als kopers (twee mensen van begin de zestig, die geen kinderen meer thuis hebben moeilijk) heel normaal omgaan met het gebruik van deze zitmeubels en kussens. Ondertussen is van dat veel gebruikt kussen ook de ritsluiting die het rolkussen aan het rugkussen houdt stuk. Het is duidelijk dat deze zitmeubelen, en vooral de kussens, ondanks de niet onaardige aankoopprijs, niet voldoen aan een dagelijks gebruik, wat toch wel kan worden verwacht van zitmeubelen in de living om bijna iedere avond rustig naar tv te kijken. Wij zouden dan ook graag hebben dat in elk geval voor de kussens de firma Lerouge in samenspraak met de leverancier Jori haar verantwoordelijkheid neemt en voor een echte oplossing kiest, zijnde andere kussens die wel effectief een hele tijd kunnen worden gebruikt door hun vorm te behouden. In bijlage zijn er foto’s te vinden van de problemen ivm de kussens en de meest gebruikte zitplaats. Met vriendelijke groeten, Paul en Martine

Berichten (2)

lerouge meubelen kortrijk

Naar: P. T.

09/02/2024

GoedemiddagWe hebben de klachtmelding van klant Lerouge/Trio goed ontvangen en met alle aandacht gelezen.Dagelijks worden er bij ons sofa's van het model Longueville Landscape gemaakt en nog nooit hadden we klachten over de rugkussens van dit model.De vulling van deze rugkussens bestaat uit een solotex-vulling, een vulling die zorgt voor een zacht en aangenaam comfort. Net zoals bij een hoofdkussen mag dit regelmatig eens opgeschud worden. Hoe intensiever de kussens gebruikt worden, hoe vaker deze mogen opgeschud worden. In bijlage stuur ik ook een foto mee van de vulling.Indien de klant het wenst kan de vulling nogmaals vernieuwd worden, maar het zal met dezelfde kwaliteit zijn, we hebben maar 1 type vulling voor dit rugkussen. Deze vulling werd met zorg uitgekozen door onze RD-afdeling om zo het beste comfort te bieden bij dit model.Bij normaal gebruik zal de rits niet opengaan, misschien heeft de klant geprobeerd om de rol los te maken van het kussen en is hierdoor de rits opgengegaan? Dit kunnen we hier wel terug in orde brengen.Uw klant heeft gekozen voor een mooie, kwaliteitsvolle stof Bembebis, een platweefsel.Deze stoffen hebben een tweedimensionaal oppervlak.De garens worden kruislings over elkaar tot stof geweven en resulteert in een gesloten en gladde oppervlakte.In de stof ontstaan kleine knoopjes door het loslaten van vezels uit het weefsels. Vaak vermengen deze losse vezeltjes zich met bekledingspluisjes en vormen kleine knoopjes.Dit kan bij bijna iedere stof ontstaan, maar komt hoofdzakelijk voor bij platgeweven stoffen en kan veroorzaakt worden door diverse externe factoren: huisstof, kussens, (fleece)plaids, sportsokken, haren, huisdieren (vettige huid), te lage luchtvochtigheid (statische lading),etc.Pillen is dus een normale en typische eigenschap van platweefsel.Meestal is de pilling met een goede pillingtondeuze te verwijderen, dit doet geen afbreuk aan de kwaliteit van de stof.Preventief helpt wekelijks stofzuigen al grotendeels de pilling te vermijden. Concreet zouden we hier voorstellen om het betrokken rugkussen terug te halen naar de fabriek en de rits in orde te brengen en uitzonderlijk nog 1 keer een nieuwe vulling te voorzien, met de wetenschap dat dit opnieuw een identieke vulling zal zijn. We doen dit als service voor jullie gezien onze goede commerciele relatie.Dit schrijven wordt u verstuurd onder alle voorbehoud van onze rechten en zonder enige nadelige erkentenis van onzetwege.Ik verneem dan graag van u indien uw klant akkoord gaat met ons voorstel.MvgJori service department

P. T.

Naar: lerouge meubelen kortrijk

09/03/2024

Geachte,Het feit is dat er gewoon al na enkele maanden dagelijks gebruik duidelijk zichtbare problemen begonnen zijn zowel met de kussens als met de zetels. Bij de kussens is het een volledig vormverlies, en bij de zetels zijn er zowel op de leuning als op het zitkussen al verzakkingen merkbaar. Het heeft geen zin de kussens te vervangen met dezelfde stof, want dat ene kussens waarvoor een nieuwe opvulling is gebeurd, vertoont na enkele weken hetzelfde probleem. Wat betreft de ritsluiting is het niet zo dat wij die zelf hebben afgedaan, ze is gewoon losgekomen door stuk te gaan. We vermoeden dat een door jullie herstelde ritsluiting evenzeer niet lang zal meegaan. Dat jullie nooit problemen hebben gehad met het verkopen van dit soort zetels en kussens lijkt ons niet ad rem. Dat kunnen we ook niet nagaan en lost onze probleem niet op. Jullie zouden tenminste de moeite moeten doen om zelf eens te komen kijken wat er precies verkeerd loopt, zodat jullie terdege die veel te snelle verloedering kunnen zien. Of mogen we niet meer dagelijks (en dan nog enkel 's avonds) in die zetel met een kussen in de rug zitten ? Het getuigt ook van weinig klantvriendelijkheid dat de verkoper het probleem gewoon doorschuift naar de firma en ook het probleem niet behartigt of gewoon afwimpelt.Uw schrijven voldoet ons dus niet en lost onze schade vrij vlug na aankoop niet op. Daarom verlangen we een effectieve restitutie want deze zetels en kussens beantwoorden (ook gezien de prijs) niet aan degelijke zitmeubels met kussens die toch bij normaal gebruik vele jaren moeten kunnen meegaan. Indien de nivellering op dat tempo blijft vorderen, zullen we ze na een twee à drie jaar moeten wegdoen.Met hoogachting,Paul en Martine Trio-Beuckelaere


Hulp nodig?

Bedrijven antwoorden doorgaans binnen 3 werkdagen. Als het langer duurt, neem contact op met ons.

Bel ons

Onze advocaten zijn beschikbaar van maandag tot vrijdag van 9u tot 12u30 en van 13u tot 17u (vrijdag tot 16u).

Informatie voor bedrijven

Meer over onze dienst

Informatie voor consumenten

Meer over ons platform